סקר 'כיכר השבת'

מה היחס של החרדים ליום הזיכרון ולצה"ל?

בסקר שערך מכון 'נתוני אמת' בשיתוף 'כיכר השבת', נבדקו עמדותיו של הציבור החרדי ביחס לעמידה בצפירה, אמירת 'מי שברך' לחיילי צה"ל והדרך החרדית להנצחת הנופלים (חרדים)

(גרפיקה: מכון 'נתוני אמת')

בסקר מקיף שערך מכון 'נתוני אמת' בשיתוף 'כיכר השבת' סביב יום הזיכרון, נבדקו עמדותיו של הציבור החרדי ביחס לעמידה בצפירה, אמירת 'מי שברך' לחיילי צה"ל והדרך החרדית להנצחת הנופלים.

המשיבים נשאלו לדעתם בנושאים הבאים:

  1. עמידה בצפירה ביום הזיכרון.
  2. היחס לצה"ל.
  3. יחסם של החרדים לשימור זיכרון הנופלים ואופן ההנצחה הראוי.
  4. יחסם של החרדים כלפי לימוד ההיסטוריה של מדינת ישראל ושימור זיכרון המלחמות.
  5. אמירת "מי שברך" לחיילי צה"ל בבתי הכנסת.
  6. צה"ל כמענה לאיום בטחוני (מרץ 22 | 1438N)

מהנתונים עולה:

  • רוב המשיבים (59%) נוהגים לעמוד בצפירה כאשר הם במרחב הציבורי; 27% מהמשיבים מצהירים כי הם עומדים בכל מקרה; 12% הצהירו כי בסביבתם לא עומדים בצפירה.
  • לדעת הרוב המוחלט של המשיבים לסקר (87.3%) חשוב לשמר את זכרם של חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה.
  • היחס לצה"ל: רוב המשיבים לסקר (כ-60%) מציינים את הערכתם והכרת הטוב שלהם כלפי צה"ל. עם זאת, כ-30% מהמשיבים מבטאים גם הערכה וגם התנגדות, זאת לעומת אחוזים בודדים (כ-3%) שמבטאים התנגדות כללית לצה"ל.
יחס החרדים לצה"ל (מכון נתוני אמת)

רוב המשיבים לסקר (כ-60%) סבורים כי הדרך הנכונה והחשובה ביותר להנציח את זכר חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה היא ע"י קריאת תהילים או לימוד משניות. כ-13% מהמשיבים סבורים כי הדרך הנכונה היא ע"י קיומן של תוכניות לימוד במוסדות החינוך.

  • לדעתם של רוב המשיבים לסקר (65.5%) חשוב ללמוד על קורות המדינה, הקמתה ומלחמות ישראל.

רוב המשיבים (63%) סבורים כי יש לשמר בזיכרון של העם היהודי ומדינת ישראל את כל המלחמות שהיו מאז קום המדינה. המלחמות עליהן הצביע אחוז גבוה של משיבים כמלחמות שיש לשמר את זיכרונן הן מלחמת ששת הימים (29% מהמשיבים), וכן מלחמת יום הכיפורים (28%).

לעומת זאת, מלחמת העצמאות, קיבלה אחוז נמוך יותר של משיבים (17%) הסבורים שיש לשמר אותה בזיכרון הקולקטיבי של העם. מיעוט שבמיעוט (6%) סבורים כי אין חשיבות לשימור זיכרונה של אף מלחמה.

  • 35% מהמשיבים ציינו כי בבית הכנסת שלהם אומרים "מי שברך" לחיילי צה"ל ועוד כ-10% ציינו שאמירת "מי שברך" תלויה בחזן. בפילוח לפי תת-מגזר נמצא כי אצל ספרדים קיים אחוז גבוה של אלה שציינו שבבית הכנסת שלהם אומרים "מי שברך" לחיילי צה"ל. בפילוח לפי רמת שמרנות, אצל החרדים המודרניים נמצאו שיעורים גבוהים - 12.2%.
האם במשפחתך עומדים בצפירה? (מכון 'נתוני אמת')

היחס לצה"ל כמענה לאיום בטחוני (מרץ 22 | 1438N)

רוב מוחלט של המשיבים (80%) טוענים כי מדינת ישראל צריכה צבא חזק.​ כמו כן קיים רוב של כ-60% המסכימים שגברים צריכים הכשרה צבאית ליום פקודה.​ למעלה משליש (35%) מהמשיבים החרדים היו מעוניינים להשתתף בעצמם במאמץ צבאי להגנת מדינת ישראל. קרוב למחצית מהמשיבים (42%) מסכימים כי על החרדים למצוא דרכים לתרום למאמץ ההגנה על המדינה.

• כ-5% מהמשיבים לסקר השיבו לשאלת היחס לצה"ל: "אחר" והוסיפו פירוט מילולי המחולק לכמה קטיגוריות: (1) הערכה מלאה; (2) הערכה מסויגת מכמה כוונים: (2-א) הסתייגות מגיוס חרדים או גיוס בנות, (2-ב) העדפת ערך לימוד התורה, (2-ג) הסתייגות בהקשר הדתי, או (2-ד) הערכה לחיילים והתנגדות לממסד הצבאי; (3) חוסר הערכה; (4) גישה המייצגת נפרדות מהמדינה ואף מייתרות את הצורך הקהילתי בצבא.

יותר מ50% מהמשיבים לשאלת היחס לצה"ל באופן מילולי הביעו התנגדות לממסד הצבאי והסתייגות מצה"ל לעומת הערכה לחיילים.

  • הסקר נערך באפריל 2021 בהשתתפות 1688 משיבים מתוכם כ- 6% שהגדירו את עצמם כ"לא חרדי"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר