שליחי 'כיכר' מהוועידה

350 רבני אירופה מתכנסים בגרמניה | סיקור היום הראשון

ועידת רבני אירופה ה-32, מתכנסת בימים אלו בעיר מינכן שבגרמניה עם הרבנים הראשיים, ראשי ישיבות ומאות רבנים, ישי כהן וחנני ברייטקופף, שליחי 'כיכר השבת' לועידה בסיקור יומה הראשון של הועידה (חרדים)

עם הרבנים הראשיים (צילום: אלי איטקין)

בעיר מינכן שבגרמניה נפתחה אתמול (שני) בצהרים הועידה ה-32 של "ועידת רבני אירופה". הועידה נערכת תחת הכותרת; 'מנהיגות רבנית בעת חירום - לשרת בקדש בשעת חרב ומגפה' והמשתתפים עסקו ויעסקו בין השאר בנושאי השחיטה, בירורי יהדות ויוחסין, ונושאים רבים נוספים.

כ- 350 מחשובי הרבנים אבות בתי הדין ודייני אירופה, ראשי ישיבות מוסדות תורה וארגונים יהודיים מארבעים ושבע מדינות משתתפים בועידה המתקיימת במלון 'וסטין גרנד מיוניק' בעיר. אורח הכבוד של הועידה; גאב"ד 'דרכי הוראה' הגאון רבי אשר וייס.

את ישראל מייצגים הרבנים הראשיים; נשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו. במהלך הועידה ישאו שיעורים מיוחדים ראש ישיבת 'חברון' נשיא עמית של 'בית המדרש לרבנים בברלין הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין וראש ישיבת 'מרכז הרב' חבר מועצת הרה"ר הגאון רבי יעקב שפירא.

הועידה המתקיימת בסימן 1700 שנה להתיישבות יהודית בגרמניה, בצל האנטישמיות הגואה והחקיקה האנטי יהודית באירופה, תימשך שלושה ימים במהלכם ישמעו המשתתפים שיעורים מפי חשובי רבני המדינות והערים, הדיינים, ראשי ארגונים יהודיים ומומחים ב-9 מושבים, 41 סדנאות ושש סדנאות לנשות הרבנים.

הכנס יתמקד בתמורות שחלו בעקבות מגפת הקורונה, במגוון סוגיות ואתגרים העומדים בפני הקהילה היהודית באירופה, ובהם חקיקה אנטי דתית, אנטישמיות ואיומים פיזיים ואתגרים כלכליים וארגוניים, הסיוע שמעניקה הועידה לפליטים היהודים מאוקראינה ועוד.

נשיא הועידה רב ואב"ד מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר במושב הפתיחה כי 'האנושות כולה, העם היהודי במיוחד ועולם הרבנות והדיינות עמד בשנים האחרונות בפני אתגרים גדולים ביותר. עברנו מגיפה נוראית שקטלה מיליוני בני אדם. הפרידה בין משפחות וקהילות הייתה לנו למוסר עולם. והנה אך שלח הקב"ה את המזור למגיפה ניצב העולם בכלל ואירופה בפרט בפני אתגר שלא היה לפנינו שנות דור. קליטת מיליוני פליטים מאימת המלחמה באוקראינה.

'כמו בימי הקורונה נערכה הועידה מיד כשהתבררו ממדיה והקימה קרן בינלאומית לסיוע לפליטים היהודים. קהילות שלמות ומוסדות תורה וחסד שנבנו במשך עשרות בשנים במסירות נפש נעקרו מבתיהם על נשיהן וטפם והם זכו וזוכים לסיוע מהקרן כאשר ניצבת בפנינו רק מטרה אחת וללא משוא פנים. עולם חסד יבנה.

'אתגרים רבים לפנינו. אירופה המאוחדת שחרטה על דגלה את חופש הדת השתנתה לבלי הכר. בצרפת זכתה מפלגה בראשות הימין הקיצוני ביותר מ 40 אחוז כאשר המצע של הגב' לה פאן הציע בגלוי חוקים אנטישמים נגד שחיטה כשרה וכו'. חיזוקם של מפלגות הימין הקיצוני, השמאל הקיצוני והקיצונים המוסלמים מעמידים בסכנה את עתידה של אירופה ושל הקהילה היהודית.

'מחד אנו רואים פריחה אדירה של קהילות ומוסדות תורה וחסד ברחבי אירופה אולם מאידך החבל מתהדק סביב צווארה של יהדות אירופה, מבית ומחוץ. האיומים על מצוות הדת שחיטה מילה וגירות, קיומיים ומחייבים אותנו לעמוד על נפשנו כפי שעשה אבינו ישראל מול עשיו אחיו; דורון, תפילה ומלחמה - הם חייבים להבין שלא נקבל כל תכתיב כיצד לשחוט, למול או לבצע, כשצריך, מעשה גירות. לא עת נחמדות אירופית היא, אלא שינוס מתניים ועמידה בנחישות ובתבונה על הערכים החשובים ביותר לקיום היהודי באירופה.

'אני מתרגש להיות בצוותא עם אחי היקרים רבני אירופה מאז פרוץ המגיפה הנוראה ומקדם בברכה את פני הגאון רבי אשר וייס העומד לימין הועידה במסירות רבה בהלכה עצה ותושיה. את הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו ידידי נפש של הועידה ואת כל האורחים הרבים מכל קצוות תבל במטרה אחת ללמוד וללמד לשמור ולטקס עצה ביחד כיצד ׳לעשות׳ את דברי התורה הזאת.

"מאז הועידה האחרונה אבד לעם היהודי אחד מקברניטיו אביהם ורבן של ישראל מרא דכולא תלמודא האורים ותומים ותל תלפיות לרבני ישראל בעולם כולו מרן הגאון רבי שמריהו יוסף חיים קניבסקי זצוק"ל שליווה אותנו בברכת הדרך בה נלך וחיזק אותנו בכל המאבקים הציבוריים מול אומות העולם בגזירות מילה ושחיטה, ועודד אותנו תמידין כסדרן בכל אגרותיו, לייסד מקומות תורה בקהילות שהן הערובה היחידה להמשך החיים היהודיים באירופה, לקומם את הקהילות בהקמת מקוואות ומוסדות חינוך לצעירים".

"זכינו ואנו זוכים לשמוע דברי חכמים ובשם כל הרבנים אנו מודים למרנן ורבנן גדולי ומאורי הדור ישראל זצוק"ל ויבדלח"א שליט״א על העצה והתושיה, הלווי המתמיד והחיזוק האדיר שזכינו ואנו זוכים כיום ובפינו תפילה שנזכה לקיים בנו חכמי ישראל לאורך ימים ושנים זקנים ורעננים יהיו'.

בפתיחת הכינוס הובאו בפני מליאת רבני הועידה ע"י המנהל הרבני וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגאון רבי משה לבל מכתבו המיוחד של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שנשלח לכינוס המתקיים היום ומכתבו של מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קניבסקי זצוק"ל שנשלח למשתתפי הועידה שנועדה להתקיים במינכן לפני שבעה חודשים ונדחתה עקב הקורונה; 'ברכתם של גדול"י היא עבורנו כברכת יעקב לבניו, דבריהם עבורנו אינה רק ברכה אלא התוויית הדרך והיעוד להגשמה'. במכתביהם שהובאו ע"י נציג גדולי ישראל בועדה המתמדת ישראל פרידמן קראו גדולי ישראל לראשי ורבני הועידה 'להתלכד ולעמוד על משמר עצמאות הרבנות בכל אתר ואתר, כי חלילה שתהיה שום התערבות מבחוץ'.

במהלך הועידה יתארחו בכירים במוסדות האיחוד האירופי בראשות מר מרגריטיס שינאס, סגן נשיאת הנציבות האירופית המארח; ראש ממשלת בוואריה ושרי הממשלה, נשיא המועצה הלאומית של אוסטריה וולפגאנג סובוטקה, אורח הכבוד סגן יו"ר הכנסת ח"כ יעקב אשר 'יהדות התורה'. המתאמת מטעם האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות ולמען קידום חיים יהודיים גב' קתרינה פון שנורביין. דובר מועצת אירופה והנציג המיוחד מטעם מועצת אירופה למאבק באנטישמיות ופשעים על רקע איבה מר דניאל הולטגן, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה ד''ר ג'וזף שוסטר, הנציב מטעם הממשלה הפדרלית לקיום חיים יהודיים בגרמניה ומאבק באנטישמיות ד''ר פליקס קליין. נציגים מהממשל האמריקאי ועוד.

הרב לבל, הרב געללי ורבה של צרפת

ראש לשכת נשיא הועידה מר גדי גרוניך שעומד מאחורי הפקת הענק והכנת הכינוס במינכן אמר כי הועידה נערכת בחסות ממשלת בוואריה אותה גייס, המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, הקהילה היהודית בראשות ד''ר שרלוט קנובלוך נשיאת הקהילה היהודית של מינכן ובוואריה עילית וחבר הנאמנים של הועידה בראשות מר בוריס מינץ. מר גרוניך ציין לשבח את ההיענות בנפש רחבה של לשכת ראש הממשלה ד''ר מרקוס זדר.

את מושב הפתיחה; 'דור התהפוכות' פתח אב"ד לונדון ויו"ר הועדה המתמדת של הועידה הגאון רבי מנחם געללי שאמר כי אנו ימים ספורים לפני קבלת התורה. 'ויסעו מרפידים ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר'. אנו נמצאים בזמנים קשים ביותר. 'נסענו' מרפידים לועידה קדושה זו. נסענו ממקומות שהוכו קשות בתקופת הקורונה והמלחמה 'וינו במדבר' גם כעת כשהוגלו במדבר הצחיח הם בונים ומייסדים את הקהילות על טהרת הקודש בסיוע 'ועידת רבני אירופה'. וכעת אנו מגיעים ל'ויחן שם ישראל נגד ההר'. לקבל תורה מגדולי ישראל רבנים חשובים ודיינים 'כאיש אחד בל"ב אחד'. לאחר תפילה מיוחדת 'אחינו בית ישראל' שנשא הגאון רבי אריה רלבג אב"ד התאחדות הרבנים בארה"ב וקנדה וביה"ד לעגונות של הועידה באמסטרדם נשא שיעור ודברי חיזוק הגאון רבי משה מרדכי אפשטיין ראש ישיבת חברון נשיא עמית של בית המדרש לרבנים בברלין.

הראשל"צ הגר"י יוסף שנשא שיעור פתיחה בנושא 'הנהגת רבני קהילות בתפוצות לנוכח אתגרי הזמן' אמר כי 'ועידת רבני אירופה' שיסודה בהררי קודש לאחר החורבן הנורא באירופה הצליחה למנוע כל רפורמה ביבשת וגם היום סמוכה היא על שולחנם של גדולי ישראל. הרה"ר מעודדת ומחזקת ויוזמת חיזוק כרם ישראל בשת"פ עם קהילות בכל העולם כמו בארגנטינה ובברזיל ובעוד מדינות. ואני שמח על כך שיש לרה"ר הזכות לשת"פ ובמאמץ משותף לשמר כרם בית ישראל. נמשיך לעבוד שכם אל שכם בנחישות וברגישות כדי לבלום כל כרסום בהר הקודש ובתורת ישראל. הרה"ר נמצאת תחת מתקפה בנושאי הגיור והכשרות ועתה גם בהתערבות בבחירת רבנים. בקשתנו ותקותנו מרבני הועידה לחזק את הרה"ר ולעשות ככל יכולתם כדי שלא יערערו את המעמד אותו קבעו מקימי הרה"ר והמונהגת ע"י השו"ע'. הגר"ד לאו נשא שיעור פתיחה 'התמודדות הרבנים בזמן הקורונה והשלכותיה'. את המושב חתם רבה של מינכן הרב שמואל אהרון ברודמן.

בישיבת הועדה המתמדת אותה ניהל אב"ד לונדון הגר"מ געללי יו"ר הועדה המתמדת התקיימו דיונים בנושאים רבים ובהם: המערכה נגד החקיקה לאסור או להגביל את השחיטה הכשרה בפולין, בלגיה, יון והולנד, הקריטריונים האחידים של בתי הדין באירופה בעקבות ההסכם לשת"פ עם בתי הדין בישראל אליו הגיעו הרה"ר לישראל ו'ועידת רבני אירופה'. הקמת מחלקות חדשות ומשרדי הועידה בארה"ב. התקדמות תוכנית הכשרת רבנים צעירים, 'בית ועד לחכמים', ובית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם. רבני המדינות; הרב אברהם גיגי רבה של בלגיה ונציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי. רבי מרדכי שודריך רבה של פולין ורבי אליעזר וולף אב"ד אמסטרדם, סקרו בהרחבה את המצב כיום במדינותיהם והמערכה שהם מנהלים נגד יוזמות החקיקה. הגר"א וולף המעניק את הכשרות המהודרת לכינוס הועידה סיפר על מורכבות השחיטה המיוחדת שביצע עבור הועידה באיטליה והונגריה והליכי השינוע וההשגחה.

בדיון על רפורמת הגיור המוצעת בישראל והשלכותיה על התפוצות סקר הגר"מ לבל בהרחבה את המערכה שניהלה הועידה וארגונים רבניים בארץ בעולם בפרצה העלולה לכרסם קשות בתחום הגיורים. הוא גולל את השתלשלות ההסכם עם הרה"ר לגבי מערכת הגיור בישראל ובאירופה שנחתם בברלין. על פי ההסכם, שלווה ע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחט"א. הרה"ר והועידה לא יכירו בשום גיור שבוצע שלא ע"י בית דין קבוע וחשוב, הסכם זה סתם את הפירצה של 'גיורי קפיצה' של מגיירים שאינם מכירים את המנטליות ועסקו בגיור סיטונאי של נוכרים שהעדיפו לא לפנות לבית דין בעירם. מאז נערכת הועידה להצמיד לכל קהילה באירופה בית דין, או שירותי בית דין, כדי יהיו מוכרים בארץ ובכל העולם.

הגר"ד לאו שהגיע במיוחד לדיון אמר כי כבר בועדה המתמדת הראשונה שהתקיימה בברלין לאחר שנבחר לפני 9 שנים נחתם ההסכם עם הוועידה ולפיו רק ביה"ד קבוע וחשוב יכול לעסוק בגיורים ו'זאת התורה לא תהא מוחלפת' - לא תהי' כל פשרה בעניין. עלינו להתמקד לעבות ולמקצע את עניין בירורי היהדות'. הגר"ד לאו גילה כי 97% מהפונים לביה"ד לבירור יהדות מתבררים כיהודים עפ"י דין. הרה"ר לישראל סיפר כי 'כשבועיים לפני שחוק הגיור הועלה בכנסת נכנסתי למעונו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל כדי לקבל את דעתו האם לנסות להתערב בניסוח החוק והדברים שחשבנו שיש לתקן בתיאום עם חכ"י 'יהדות התורה'. מרן זצ"ל עיין פעמיים במסמך ואמר לי 'לא צריך'. כשניסינו שוב לבקש, אמר שוב: 'לא צריך'. כולנו זוכרים כיצד החוק נפל'.

הגר"פ גולדשמידט אמר כי הרפורמה המוצעת בגיור תגרום חלילה להגברת ההתבוללות ואנו דוחים אותה מכל וכל; 'הרה"ר לישראל הנה המזוזה של מדינת ישראל וכל המכרסם במעמדה תולש את המזוזה מעל הבית וקוטע את חבל הטבור בין העם לתורתו'. הגר"פ גולדשמידט סקר בהרחבה את בעיית הקשיים עימם נתקלים גירי הצדק בקליטתם בישראל. בפני הרבנים הביא הרב שמעון הר שלום את מצב בירור יהדות בקהילות אירופה כתוצאה מגל הפליטים. נשיא הועידה סקר את פעילותו והקשיים שעבר עד להפיכת חוק העגונות שהתקבל בכנסת מהוראת שעה לחוק קבע. כזכור עפ"י החוק יש כיום סמכות לבתי הדין בישראל לדון בעניינן של עגונות יהודיות בחו"ל ולפעול בכלים חוקיים נגד בעלים סרבנים כשהם מגיעים לבקר בארץ, במטרה לקדם את שחרורן של נשים אלו מכבלי עגינותן. 'רשמנו הצלחות כבירות מאז נחקק החוק; מאות נשים שוחררו מכבלי עגינותן וכאן המקום להודות לכל מי שנטל חלק במערכה'.

אב"ד סידני הגאון רבי יהורם אולמן הביא בפני הרבנים הצעה לבירור יוחסין אחיד לפני הנישואין. הרבנים קיימו דיון בהשתתפות מומחים בנושא בית העלמין בוילנא. בפני הרבנים סקר הרב אלחנן ברון את המצב לאשורו ועצות כיצד להמשיך לעמוד על משמר בית העלמין העתיק. הרבנים קיבלו סקירה על מצב העירוב המורכב בעירוב בשטרסבורג והעבודות הנרחבות לתיקונו מפי הרה"ג רבי אברהם ווייל רבה של שטרסבורג והריין התחתון ועל תוכניות הועידה לקרן הסיוע שהקימה לפליטים מאוקראינה.

בפאנלים מרתקים בנושאים חשובים ואקוטיים ליהודי אירופה אותם הנחה באנגלית מר עלי אסלן; 'החיים היהודיים באירופה - לאן? - האם חופש הדת באירופה בסכנה? - כיצד להגן על קהילות יהודיות ברחבי העולם כאשר האנטישמיות נעשית אלימה וקטלנית', שמעו הרבנים הרצאות ועצות מעשיות מבכירים במוסדות האיחוד וממשלות באירופה ומומחים לביטחון ויחסי חוץ ובהם; שר החקלאות והמזון של גרמניה צ'ם אוזדמיר, מר שמעון כהן יועץ מיוחד לועידה מנהל ארגון שחיטה UK, פרופסור ללימודי ביטחון במחלקת לימודי מלחמה באוניברסיטת קינגס קולג' לונדון חבר הנהלה בארגון IFFSE המכון לחופש הדת והביטחון באירופה פיטר ניומן. מר אחמד שהיד השליח המיוחד לנושא חופש הדת מטעם משרד זכויות האדם של האו''ם. מר ארמין לאשט, ראש הממשלה לשעבר של מדינת נורדריין-וסטפאליה, חבר הוועדה לענייני חוץ של הבונדסטאג הגרמני ועוד.

במהלך הערב הוענק הפרס ע''ש הרב משה רוזן לגב' קתרינה פון שנורביין. לאחר דברי ברכה של נשיא הפרלמנט האוסטרי וולפגאנג סובוטקה, הוענק הפרס היוקרתי ע"י המשנה לנשיא 'ועידת רבני אירופה' רבה של צרפת הרב חיים קורסיה.

יומה הראשון של הועידה נחתם בקבלת פנים וערב גאלה חגיגי מטעם ממשלת באווריה למשתתפי הוועידה. במהלך הערב שמעו המשתתפים דברי ברכה מפי נשיא המדינה מר יצחק הרצוג, הגר"פ גולדשמידט. ד''ר ג'וזף שוסטר. חבר הפרלמנט ד"ר פלוריאן הרמן שר המדינה לעניינים פדרליים ותקשורת של בוואריה. פרופ' מיכאל פיאזולו שר החינוך של בוואריה ומר מרגריטיס שינאס, סגן נשיאת הנציבות האירופית. במרכז הערב אותו הנעים האומן אנדרי צ'רלין נשא המארח ראש ממשלת בוואריה ד''ר מרקוס זדר דברים חמים. לאחר דברי ברכה של מנכ''ל תאגיד התקשורת הגרמני אקסל-שפרינגר ונשיא התאחדות המו''לים של העיתונים בגרמניה מר מתיאס דופנר הוענק 'פרס נשיא הועידה למפעל חיים' לגב' ד''ר שרלוט קנובלוך. את הפרס המוענק לראשונה הגיש מר אנו אוגוסט יקפלד, חבר בחבר הנאמנים של ועידת רבני אירופה.

מזכיר הועידה הרב אהרון שמואל בסקין מסר כי היום יימשכו דיוני הועידה ובמהלכה ישמעו הרבנים שיעורים והרצאות בנושאים מיוחדים מפי הגר"א וייס. רבה של בריטניה נשיא עמית של הועידה הרב אפרים מירביס. סגן נשיא הועידה ורבה של רומא הרב שמואל די סייני. רבנים פרופ' ואישי ציבור וייחתם בדינר חגיגי למשפחת ועידת רבני אירופה ובאירוע הוקרה מיוחד לאישים שפעלו ופועלים למען הועידה בהשתתפות אנשי ציבור ונציגי הממשל מגרמניה ומדינות האיחוד האירופי.

יועץ התקשורת ודוברה של הועידה, הר"ר משה פרידמן אמר: "הועידה הזוכה לאבטחה כבדה של משטרת מינכן ושירותי הביטחון מעוררת עניין רב בגרמניה במיוחד והתעניינות רבה בתקשורת האירופית כולה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר