הפוליטיקאי החרדי בריאיון

חבר הפרלמנט על הברחות הגת: "בסוף נתפסים"

מיכאל פרייליך, חבר הפרלמנט הבלגי, וחבר הפרלמנט החרדי היחיד מחוץ לישראל מתייחס בריאיון ל'כיכר'' על הניסיון לאסור ברית מילה - וגם על הברחות הגת ע"י בחורים חרדים (חדשות)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
חבר הפרלמנט הבלגי מיכאל פרייליך (צילום: כיכר השבת)

חבר הפרלמנט החרדי היחיד כיום מחוץ לישראל הוא חבר הפרלמנט הבלגי מיכאל פרייליך. בימים אלו הגיע פרייליך לביקור מיוחד בישראל על מנת לפעול במאמצים למען יהודי בלגיה.

ניצלנו את נוכחותו בישראל, ובראיון מיוחד ל'כיכר השבת' מספר חבר הפרלמנט החרדי על הקשיים של יהודי בלגיה, סוגיית הברחות הגת על ידי בחורי ישיבה, למה הם פוגעים ביהודי אירופה, וגם מסביר - למה הוא לא 'יהודי מחמד'.

כליאת בחורי ישיבה

בריאיון מספר פרייליך על הכאב העצום שחווים משפחות להן הוא מנסה לסייע לאחר שילדיהם התמימים נעצרו כי רצו להבריח גת בשביל כמה שקלים: "אני מקבל הרבה טלפונים כאלה - גם ממשפחות וגם מהכלא ושאר הרשויות. לפעמים מתקשרים אליי על ילד שנעצר, בגיל 16, 17, 18 שנשלחים עם מזוודה מלאה בעלים (עלי גת. צ"ב) והם נתפסים".

עוד אמר: "אנחנו מדברים עם האנשים האלה שהבריחו סמים ואמרנו להם 'למה אתם מביא סמים לבלגיה?!'. זה תמיד אותו סיפור. 'הם לא ידעו', 'אין להם כסף' ו'מישהו אמר להם אל תדאגו - במקרה הגרוע הם ייקחו את המזוודה ואז אתה מאבד את המוצר - והמצב ממש לא כזה'".

הוא מזהיר כי "תשעים אחוז מהמבריחים נתפסים כי ברגע שמתחילים לעשות את זה... דמיין את הפעם הראשונה שהם לא תופסים אותך ואז אתה אומר אוי זה קל. אני אעשה את זה שוב. אתה יכול לעשות פעמיים שלוש פעמים בסוף היום, ארבע פעמים, חמש פעמים מקסימום. הם יתפסו אותך.

"עכשיו יש גם סורקים חדשים בשדה התעופה שיכולים לזהות גם צמחים מסוג זה. וזה לא רק הבלגי. אני שומע סיפורים מאנשים, הם תקועים ביוון, הם תקועים ברומניה ועוד...".

בהמשך ציין: "אם אתה בכלא, בבלגיה, זה לא כל כך נורא. אבל אם אתה בכלא במדינה כמו רומניה או מדינה מזרח אירופית זאת חוויה נוראית הרבה יותר". יחד עם זאת, הדגיש כי לא מדובר בחוויה נפלאה במיוחד לבחור ישיבה: "אפשר לשבת במעצר שבועות וחודשים ביחד עם רק לא יהודים".

"בנוסף, גם אחרי שמשתחררים יש הרחקה ל-12 שנים. אי אפשר להסתיר את זה מהשידוך שלך או כל דבר אחר. האם זה שווה את זה?", הוא תוהה.

זכויות אסירים דתיים

במהלך השיחה ביננו מספר חבר הפרלמנט על מאמציו לאפשר לאסירים יהודים-דתיים לחבוש כיפה: "בבלגיה, אם אתה אסיר, אתה לא מורשה לחבוש כיפה בבית הכלא".

"הלכתי לבקר חרדי שהיה בכלא, על עבירות מס... מותר לאסירים שם לחבוש כיפה רק בתוך התא", סיפר פרייליך. "הלכתי לבקר אותו והוא החזיק את היד שלו על הראש כל הזמן, ואמרתי לו שהוא לא צריך לשים את היד על הראש, אבל הוא ענה לי - 'לא, אני יהודי דתי'.

"כתבתי מכתב לשר המשפטים שם, אמרתי לו - אתה יודע, מותר לך להעניש אנשים אם הם עשו פשע אבל לא צריך להעניש אותם פעמיים, ולקחת מהם את הזכויות הדתיות שלהם. אמרתי לשר המשפטים שזה לא הגיוני. בבתי הכלא יש רב שבא לבקר את האסירים היהודים בדיוק כמו שיש לנו כומר שמבקר את הנוצרים, וכמו שלמוסלמים יש את האדם שלהם. אז אני אומר, הרב בא לומר תפילה יחד עם האסיר, אסור לו לכבוש כיפה? זה ממש מגוחך".

שר המשפטים השיב לחבר הפרלמנט כי הדבר גם לא יכול להתאפשר בכדי לשמור על ביטחונם של האסירים היהודים שלא יתקפו אותם בגלל הכיפה. "עניתי לו", אומר פרייליך, "לבחור יש פאות וזקן ארוך, בכל אופן יזהו אותו כיהודי".

במשך חודשים התכתבו השניים, שר המשפטים מהקואליציה וחבר הפרלמנט החרדי מהאופוזיציה, כשלבסוף הגיעו להסכמה שאסירים יוכלו להסתובב עם כיפה גם בשטח הציבורי.

איסור על ברית מילה

יוזמה שמונחת על שולחן הפרלמנט בחודשים האחרונים הוא איסור על קיום ברית מילה, זאת בטענה כי לילד אין את זכות הבחירה. אם חוק כזה יעבור, הדבר יקשה מאוד על שמירת היהדות בבלגיה, וזה אחד הנושאים שמעסיקים את חבר הפרלמנט פרייליך בנושא המאבק למען יהודי המדינה.

נכון להיום, קיים איסור שחיטה בכל רחבי בלגיה למעט בריסל. חבר הפרלמנט טוען כי החוק שאוסר על שחיטה גרוע הרבה פחות מחוק המילה - שכן בשר אפשר לייבא, מילה חייבים לבצע באזור בו נולד הילד.

"הם דנים על חלק בלתי נפרד מהיהדות שלא ניתן לדיון והם אומרים כי זאת זכותו של הילד וזו התעללות בילדים וזה מגוחך", הוא מסביר ומספר כי ניסה בשיתוף פעולה עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו להביא מוהלים מבלגיה להכשרה עם חותמת של משרד הבריאות, המגעים היו גם מול שר הבריאות ליצמן, אך לאחר סיום כהונתו נתקע המהלך.

עוד אמר כי לא מתנהלים מגעים כעת עם שר הבריאות הנוכחי הורביץ אך הוא אומר כי "הוא ממפלגה אחרת ושונה משל ליצמן, אבל הוא בטח יבין את הצורך בחופש דת והוא יבין שהקהילה היהודית ברחבי העולם צריכה את זה, לא רק בבלגיה".

הוא סיפר כי כעת נשיא המדינה יצחק הרצוג מנסה לסייע לו: "היינו בקשר עוד כשהיה יו"ר הסוכנות היהודית, היום הייתה לנו פגישה בעניין".

"למרות שחקיקה כזו יכולה לקחת גם עשר שנים אנחנו צריכים לפעול עכשיו בעניין, ולא כשיהיה מאוחר מדי כמו עם השחיטה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר