ריאיון מיוחד | צפו

רבה של אודסה: "אנו חיים בהרגשה איומה - הצבנו דד-ליין"

רבה של אודסה השוהה בימים אלו עם קהילתו ברומניה, התראיין לישי כהן וחנני ברייטקופף, וסיפר על החוויות הקשות, חברת האבטחה שהציבו באודסה, הרגשת הפליט, והדד-ליין שהציבו • צפו (חרדים)

בריאיון ממינכן (צילום: כיכר השבת)

רבה הראשי של אודסה, הגאון רבי שלמה בקשט, העניק ריאיון מיוחד לישי כהן וחנני ברייטקופף, שליחי 'כיכר השבת' לוועידה השנתית של 'ועידת רבני אירופה' שהתקיימה בשבוע שעבר בעיר מינכן שבגרמניה.

הרב היה בפעם האחרונה באודסה בתחילת המלחמה, אז הרב אמר ל'כיכר השבת', כי לא יעזוב עד שאחרון היהודים בקהילה יהיה מסודר, מה קרה מאז?

רבה של אודסה בריאיון ל'כיכר השבת'

"אכן. הפעם האחרונה שהייתי בעירי, היה ביום השני למלחמה, וזכיתי לקיים את המשפט שאמרתי, ולא עזבתי עד שראיתי שכולם עלו על אוטובוס ועזבו את אודסה המופגזת".

איפה כל הקהילה נמצאת היום?

"בהתחלה התפצלנו, קבוצה ראשונה נסעה ביום הראשון של המלחמה לבירת מולדובה - קישינב וקבוצה שנייה, עזבה ביום שישי בבוקר - תחת הפגזות ויצאנו לנסיעה של 27 שעות - כאשר מדי כמה שעות גם החלפנו מסלול נסיעה, בשל הסכנות שהיו בדרך, וכן, עשינו גם קידוש בליל שבת באמצע הדרך".

"אנחנו הגענו לעיירה בקרפטים ברומניה, הנמצאת סמוך לצפון אוקראינה, והשתכנו בעיירה הראשונה בה ר' יואליש מסטאמר כיהן כרב. החבר'ה מקישינב החלו להתקדם לכיווננו. ותוך כמה ימים, הצלחנו להוציא את כל הילדים ולהביא אותם לרומניה".

הרב יוכל לחזור לרגע שקיבל את ההחלטה הקשה לעזוב את המקום?

"האמת, שאנחנו אולי הקהילה היחידה שהתכוננה פיזית לכך, אני והשותף שלי, הרב רפאל קרוסקל כבר חודש וחצי לפני המלחמה, היה לנו משפט שלאורו הלכנו - מקווים לטוב ביותר ומתכוננים לגרוע ביותר, ובאמת התכוננו מכל הבחינות - מבחינת ציוד, אוכל, גנרטורים, חברות אבטחה מישראל ועוד".

מה המצב היום?

"כל הקהילה התאחדה בנפטון, שהיא עיר נופש ביער השחור, שם לקחנו שלושה בתי מלון ומרכז הקונגרסים שם נהפך לבית כנסת ולבית ספר של הקהילה".

מי בכלל הקהילה של הרב?

"יש לנו הכל מהכל, אנחנו מחזיקים, חיידר, בית יעקב, ישיבה קטנה, ישיבה קטנה וכמה כוללים, וכן בית ספר שעוסק בקירוב, יש חלק בתחילת התהליך של החזרה בתשובה ויש חלק בסוף - בקיצור יש מהכל".

איך מצליחים לחזק את הקהילה?

"אי אפשר לתאר במלים את עומק החוויה הקשה שיש בלהיות פליט - גם אני מרגיש פליט, פליט זה לא רק כר לישון, בזה הסתדרנו והתארגנו בצורה מאוד טובה. אמרתי לרבנים היום, כתוב שחסיד, צהלתו על פניו ואבלו בליבו, אתם רואים שהכל מסודר אבל יש אבל בלב".

אתם חושבים על החזרה לאוקראינה, ומה מצב הבתים?

"כל הזמן חושבים על החזרה, אנחנו שכרנו חברת אבטחה שתאבטח את כל הבתים והמוסדות שלנו באוקראינה וב"ה עד עכשיו, על פי הדיווחים, לא נפגענו. התוכנית היא כרגע לעשות דד-ליין שאולי במידה ועוד שנה לא תגמר המלחמה, ננסה למצוא חלופות במקומות אחרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר