אחרי שפרש מהכנסת

ליצמן הודה בעבירות המיוחסת לו והורשע במסגרת הסדר

במסגרת הסדר הטיעון בו בין היתר התפטר השר לשעבר ליצמן מהכנסת, הודה והורשע לפני זמן קצר יו"ר 'אגודת ישראל' לשעבר • השופט אישר את הסדר הטיעון שנחתם והרשיע את הח"כ הותיק (חרדי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג כיכר השבת)

חבר הכנסת והשר לשעבר יעקב ליצמן הורשע לפני זמן קצר היום (חמישי) על ידי בית המשפט לאחר שהודה במיוחס לו במסגרת הסדר הטיעון.

התובע בעניינו של ליצמן אמר בדיון: "במסגרת הסדר הטיעון הודה הנאשם בכתב אישום שהוגש, ההסכמה הייתה שהוא מורשע ויוטל עליו מאסר על תנאי וקנס על סך 3000 ש"ח".

"בכתב האישום מודה הנאשם בעבירת הפרת אמונים. עפי כתב האישום במעמד שר ניצל את מעמדו ופנה לפסיכיאטר המחוזי בניסיון להשפיע עליו כדי שזה יגיש חוות דעת פסיכיאטרית הקובעת כי מלכה לייפר לא תוסגר לחוץ לארץ".

עוד אמר כי "העבירות הללו התרחשו בשנת 2015 בשלב ראשון ואז ב2018. הכל פוגע בערכים שעליהם מבקשת עבירת הפרת האמונים להגן, דהיינו אמון הציבור ועובדי הציבור, האינטרס הציבורי עליו מופקד השר במקרה זה. הצדדים הפחות חמורים: הנאשם לא פעל מתוך אינטרס אישי, מעשיו לא גרמו לשום נזק - לא הוטו חוות הדעת. הנאשם פנה לפסיכיאטרים אמנם פעמיים בשני גלים אבל לא מדובר בעשייה מושחתת אינטנסיבית על פני שנים".

בהמשך נטען כי "כשאנחנו אוספים את כל הטיעונים, בעניינו מתחם העונש אילו היה מתנהל התיק הזה עד תום והיינו מוכיחים את המופיע בכתב האישום אזי מתחם העונש היה נע בין מס חודשי עבירות שירות ועד 9. העונש המתאים היה נגזר מנסיבותיו האישיות של הנאשם, גילו, תרומתו לציבור. כך היה קורה אילן התיק היה מתנהל".

"על פי הפסיקה עלינו לבדוק האם הסדר הטיעון מתאים בנסיבות העניין. צריך לזכור שהתיק הזה יש בו קשיים ראייתיים - מדובר בשיח 4 עיניים בין הנאשם לד״ר צ'רנס, דר לובין ודר ברש. מדובר ככלל בשיח ב4 עיניים במלל מאוד מצומצם. כשאנחנו עוסקים בתיק שעומד על שני אירועים מרכזיים ובו מלל מצומצם ועל האירוע המרכזי 2 אנשים מעידים, חשבנו שהקושי הראייתי הוא ניכר."

בתום הדיון: ליצמן לוחץ את היד לתובע

"הנאשם לקח אחריות על מה שעשה, לא ברגע הראשון - אלא לפניו. התיק הוגש במסגרת הסדר טיעון. לקיחת האחריות של איש במשרה הרמה שבה נשא יש בה ערך אמיתי לגביו וגם לגבי החברה. אין להמעיט בחשיבות הערך הזה. צריכים כמובן להביא בחשבון את גילו של האיש וכמובן כל ההיסטוריה הציבורית. לכם בעיניי ההסדר הזה לגמרי ראוי. מצד אחד מביא לידי ביטוי את החומרה של המעשים ומצד שני מכניס לפרופורציות הנכונות".
בסיון נאמר כי "שאלת הקלון לא נכנסה להסדר, לא הייתה חלק מההסדר וממילא היום כאשר ליצמן איננו חבר כנסת היא איננה רלוונטית לנוכח כל הדברים שאמרנו נבקש מבית המשפט לאמץ את הסדר הטיעון".

ליצמן אמר בסיום הדיון: "קראתי את הסדר הטיעון. אני מסכים. הגשתי התפטרות בכתב וזה נכנס לתוקף ביום שישי שעבר."

כשנאל אם יש משהו שירצה להוסיף אמר ליצמן: "אין לי מה להוסיף, אני מסתפק בדברים שאמרו עורך דיני ג'אק חן ופרקליט המחוז בדיון".

השופט צימרמן השיב ואמר: "לנוכח הודאת הנאשם, אני מרשיע אותו." גזר הדין הסופי בעניינו של ליצמן יינתן בט"ו בתמוז, ה-14 ביולי.

עו"ד ז'ק חן שמיצג את ליצמן אמר בדיון: "התפיסה של הנאשם היא שהוא שליח ציבור ונבחר ציבור, בכנסת כך הוא פעל ובכל תפקידיו בכנסת ובממשלה, המוטו המרכזי, עמוד האש שהלך לפניו, לענות לפניות הציבור, דתיים וחילוניים, נשים וגברים, יהודים ובני לאומים אחרים וכל אחד היה יכול לפנות אליו וכולם קיבלו את אותו יחס בפניותיהם, הפניה הייתה לא פורמלית, קוצרו המעגלים, הוא העסיק לשכה שעסקה רק בזה ועוזרים שהועסקו רק בזה, הוא קיבל פניות באופן אישי וטיפל באישי, אולי כל הטוב הזה, הביאה אותו למכשלה הזו".

"הייתה כוונה טובה, טיפול בהמונים זה גם יכול להיות אותו מקום שהיה הכישלון בשיקול הדעת כשאנחנו יודעים שאין היכרות מוקדמת. הנאשם מעבר לפניות הציבור בהרבה תחומים, הוא אחראי לרפורמות אדירות ואין מחלוקת שנעשו במערכת הבריאות, הוא העביר בכוחו עצמו עם משרד האוצר, את הטיפול של רפואת שיניים בילדים בחינם, סימון מוצרי מזון, תקציבים לבתי חולים ציבוריים, הגדלת סל התרופות פי שניים ממה שהיה לפניו ועוד", אמר עורך הדין.

הוא התייחס למצבו הבריאותי של ליצמן ואמר, "חברי דיבר על גילו, עד 120, מדובר באדם בן 74, מצבו הבריאותי לא שפיר, הגשתי מסמכים. אולי עוד אחד מסימני ההיכר והידועים זה צניעותו הרבה, הוא אדם צנוע מאין כמותו, עד היום הוא גר בדירת כלולותיו, בגודל 57 מ"ר, הוא לא עטוף בגינוני כבוד ויש להיות שם ולהעריך את זה ולהודות, יש אצילות רבה ולקיחת האחריות במובן של ביטוי האחריות הציבורית שלו ובאופן מעורר כבוד והערכה ואצילות רבה".

"זה נעשה בצורה ממלכתית, הגשנו את מכתב התפטרות מהכנסת, אין שם תלונות, הנאשם נאם נאום פרידה בכנסת, היה ממלכתי וכולם קיבלו אותו. הוא זכה להכרה של כל המפלגות בכנסת שעובדים איתו הרבה שנים ומעריכים אותו. אני חושב שמתוך הדברים שחברי אמר, ומהדברים שאני הוספתי, אנחנו עותרים לכבד את הסדר הטיעון וגם לבטא את המידה הראויה לנוכח הדברים שנשמעו כאן", אמר עורך הדין חן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר