יוצאים לשטח

עיר הניסים: למה יש הרבה תאונות בביתר עילית?

התופעה הזאת עולה בחיי אדם: בעיר ביתר עילית רבו לאחרונה התאונות, וכמעט מדי יום שומעים על עוד ילד שנפגע • כתבי 'כיכר' יצאו לשטח לבדוק מה גורם לריבוי התאונות? - וחזרו עם מסמך מטריד (מגזין 'כיכר')

ילדים משחקים בביתר עילית; אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

יום רביעי, ב' בסיון, שעת אחר-הצהריים, רחוב קדושת לוי בביתר עילית, ילד שרכב על אופניים נפגע מרכב ופונה לטיפול רפואי בבית החולים.

למחרת, יום חמישי ג' בסיון, שוב תאונת דרכים. הפעם ברחוב מוצפי בביתר עילית. ילד בן 11 שנפגע מרכב, נפצע בינוני עד קשה ופונה לבית החולים עם פגיעה רב מערכתית.

יום שישי, ד' בסיון. ערב שבת וערב חג השבועות, שוב תאונה, ושוב בביתר עילית. הפעם ברחוב דרכי איש בעיר, שם נפצעה ילדה בת 10 מפגיעת רכב, בזמן שאביה שהה באותו זמן בתפילת שחרית. הילדה פונתה לבית החולים במצב קשה מאד.

כשבוע לאחר מכן, שוב תאונה. הפעם תאונה עצמית ברחוב אלעזר המודעי בביתר עילית, שגרמה לפציעה של שלוש נשים שפונו לבית החולים במצב בינוני, כאשר בין אירוע אחד לשני, ישנם עוד מקרים רבים שמוגדרים נס של ממש ואשר הפכו לחלק משגרת חייהם של עשרות אלפי תושבי ביתר עילית.

'כיכר השבת' יצא למסע ברחובות עיר התורה והחסידות ביתר עילית כדי להבין מה עומד מאחורי המצב הבלתי נסבל שמסכן את הילדים הרבים בדרך לבתי הספר, את הולכי הרגל בדרכם ברחובות העיר, וגם את הנהגים אשר לא פעם נאלצים להתמודד עם מצבי תנועה בעייתיים.

את המסע התחלנו ברחוב המגיד ממעזריטש - רחוב מרכזי וארוך, ואחד מצירי התנועה המרכזיים שבתחילתו תחנת אוטובוס, שם המתינו עשרות אנשים לקווי האוטובוסים השונים. עברו מספר דקות ואוטובוס שעשה דרכו מגבעה A לגבעה B עצר בתחנה, אך לא ברציף המיועד, ובכך הנהג גרם לשיירה של מכוניות שלא להמשיך בדרכם, ואף חמור מכך. נוסעים רבים, בהם אימהות וילדים קטנים שחצו את הכביש במעבר החציה הסמוך לתחנה, חצו את הדרך בין מכוניות שלא לפי כללי הזהירות.

רחוב ארוך ללא מעברי חציה. רח' קדושת לוי בביתר (צילום: כיכר השבת)

בהמשך הרחוב נתקלנו ברכבים שחונים על המדרכות, ובכך גורמים להולכי רגל לסטות לצידי הכביש, ואף ברכבים שנעים במהירות גבוהה, ומבצעים עקיפות של אוטובוסים, חלקם כלל לא מבחינים במעברי חציה ובהולכי רגל.

כאן המקום לציין כי בביתר עילית, בשונה ממרבית הערים החרדיות, ישנה תחנת משטרה אשר שוטריה מבצעים אכיפה משמעותית מאד במשך כל ימות השבוע, בין השאר באמצעות רחפנים ושוטרים גלויים וסמויים אשר מבצעים בדיקות תקינות של רכבים, רישיונות, ואף נותנים קנסות לרכבים שחונים בתחנות אוטובוס, אך כנראה שהאמצעי אינו מספק את המטרה העיקרית - מניעת נפגעים ותאונות.

התאונות, כך מתברר, נגרמות בשל לא מעט סיבות, אך אנו נביא את העיקריות שלדעת גורמי המקצוע, כדאי לשים עליהן דגש ובכך למנוע את האסון הבא.

חוסר במעברי חציה

סיבה מרכזית אשר גורמת להולכי רגל וילדים רבים להימצא על הכביש, הינה העובדה כי בביתר עילית ישנם מספר רחובות וצירי תנועה משמעותיים ללא מעברי חציה כלל. כך לדוגמא, רחוב אבא שאול שאוכלס אך לפני מספר חודשים, ואשר ציר התנועה בו משמש גם את תושבי העיר העושים דרכם מגבעה B לגבעה A - בנוי כולו ללא מעבר חציה אחד לאורך כל הרחוב.

רחוב אבא שאול (צילום: כיכר השבת)

כך גם חלק גדול מהרחובות קדושת לוי, פחד יצחק ועוד, רחובות בהם צועדים מידי יום מאות ואלפי ילדים, אברכים והורים, לצד אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, וכמובן משאיות ורכבי פועלים שמתערבבים יחד, כל אחד בדרך אל היעד, אלא שלעיתים קרובות כל זה מסתיים באסון.

לא לומדים על זה

אנחנו מקפידים על "ונשמרתם" או משתדלים לפחות, אבל האמת היא שבתלמודי התורה ובתי הספר בעיר - כמעט ולא מלמדים על נושא בטיחות וזהירות בדרכים. הילד הממוצע לא ממש יודע מה עושים כאשר רכב מתקרב לכביש, איך עומדים בתחנת אוטובוס והיכן רוכבים על אופניים.

בדיקה קצרה מול מספר תלמודי תורה ובתי ספר בעיר, ולא רק, מעלה כי נושא זהירות בדרכים אינו חלק מהלמידה הכוללת של הבנים והבנות, כאשר מלבד הדגשים פה ושם, הנושא לא מושרש כלל אצל הילדים, אשר ההיכרות שלהם עם הכבישים ומעברי החציה מתבססת בעיקר על ההליכה עם ההורים או בלעדיהם בלבד.

משכך, אל לנו להתפלא כשאנו נתקלים שוב ושוב בסרטונים של ילדים שחוצים את הכביש, מבלי לבדוק טוב ימינה ושמאלה, ולא אחת ניצלים בנס של ממש מפגיעה קשה של רכב חולף.

יצוין כי בעיר ישנו תלמוד תורה של מוסדות חב"ד, שם לקחו את הנושא יותר ברצינות, בכך שהתלמידים עומדים בשעות הבוקר והצהריים במעברי החציה הסמוכים למוסד כדי לעשות משמרות זה"ב בליווי שוטר, וזאת כחלק מהלימודים בנושא.

מבוגרים מצפצפים

סיבה נוספת שגורמת לתאונות הינה העובדה שחלק מההורים המבוגרים אינם מצייתים לחוקי התנועה, ובכך הם גורמים לילדים להתנהג בהתאם.

אחד מתושבי העיר מסביר כי ילד שרואה את אבא שלו חוצה את הכביש שלא במעבר חציה או הולך לרוחב מעגל התנועה בצורה מסכנת חיים, אין שום סיבה שהוא ינהג אחרת בבואו לחצות את הכביש לבדו.

בסוף הילדים לומדים מהמבוגרים, וכשהם עצמם לא ממש מצייתים, הילדים רואים את המצב ולא ממש מבינים את הסכנה הברורה הנשקפת להם בדרך לתלמוד התורה, או בדרכם לפארק המשחקים.

תחנה מרכזית

לא שזו הסיבה העיקרית לתאונות, אך ישנה אפשרות שיכולה להוריד עומס בכבישים וממילא לגרום לכבישים רגועים יותר. לעשות תחנה מרכזית לאוטובוסים בין עירוניים. התושבים התרגלו שאוטובוס בין עירוני מגיע אליהם עד התחנה הסמוכה לביתם, אך האמת היא שחוץ מקווים מרכזיים (לירושלים ובני ברק) מדוע שאוטובוסים בין עירוניים יסתובבו בתוך העיר?!

אנו שומעים מהתושבים את ההסבר שאולי כדאי לבנות תחנה מרכזית בסמיכות לכניסה לעיר, שם יתרכזו כל האוטובוסים הנוסעים מחוץ לעיר - ומי שיחפוץ בהם, יגיע למקום בסיוע שאטלים. כך ביתר תהיה עיר רגועה יותר עם סיכוי נמוך יותר לתאונות.

נהגי אוטובוס קצרי רוח

כבר כעת נציין כי לאחרונה רבו נהגי אוטובוס מאנ"ש וזה מורגש בכביש הן בנסיעה הנעימה והן בשירות האדיב, אך ישנם נהגים, חלקם ערבים וחלקם יהודים, שנוסעים כמו מופרעים. הם חותכים במהירות רכבים, לא עוצרים במעברי חציה ואינם נותנים זכות קדימה.

צרה נוספת שהובאה לעיל הינה העבודה שנהגי האוטובוסים, ברובם, אינם נכנסים לתחנות – דבר שגורם לנהגים לבקש לעקוף אותם ובפעולה זו הם עלולים להוביל לתאונות קשות.

גם ציבור נהגי הרכב הפרטיים צריכים להקפיד שלא לחנות בתחנות האוטובוס. בראש ובראשונה העומדים בתחנה סובלים מזה וגם הנהגים בכביש משני הכיוונים. בנוסף: על הנהגים לדעת שאם הם מבקשים לעקוף אוטובוס עומד עליהם לעשות זאת בזהירות תוך התחשבות בילדים העלולים להופיע מקדמת האוטובוס ומבקשים לחצות את הכביש ורכבים חולפים מהנתיב השני.

"הכביש של אבא שלהם"

עוד תופעה שעלולה לגרום לתאונות אלו הנהגים שחשים שהכביש נועד רק בשבילם. אם הם צריכים להוריד רגע את הילדה לגן או לקנות 'משהו קטן' בחנות, הם ישאירו את הרכב עומד עם ווינקרים על הכביש ויצאו לסבב קניות. מה קורה בינתיים בכביש?! זה לא מעניין אותם.

דבר זה יוצר לעיתים עומסי תנועה, עקיפות מסוכנות וילדים שחוצים את הכביש במהירות בלי לשים לב שיש צורך להסתכל לשני הצדדים על מנת לחצות בבטחה.

מהירות מעל המותר

רחובות ביתר מתעתעים. לרוב מדובר ברחובות ארוכים כאשר משני הצדדים ישנם רכבים חונים. הכל נראה שקט ועלול להיווצר הרושם כי ניתן ל'טוס' במהירות נמוכה את הרחוב מקצה לקצה. גם ה"רמפות" שעל הכביש לא מונעות מציבור הנהגים לנסוע במהירות גבוהה מעל המותר.

ברגע אחד, פעוט או ילד קטן (ולעיתים אף מבוגרים שלא שמים לב) יכולים לקפוץ לכביש ובכך לגרום, חלילה, לתאונה בלתי נמנעת.

מראות לרחובות עגולים

מספר רחובות בעיר הינם כחצי עיגול ולעיתים אף בעליה / ירידה מסוכנת. על מנת למנוע תאונות ומצבים של חריקת בלמים, יש צורך לשים מראות ברחוב שהם 'חציי עיגול' ובכך לעזור לנהגים לראות האם ואיזה רכב מגיח מולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר