בתחרות בין ת"תים

רובוטים עוזרים ללמוד גמרא? זאת התשובה

תלמודי התורה ביום שיא לקראת תוכנית רובוטיקה בין לאומית. אחרי שנה של פעילות בתלמודי התורה מגיעים לשיא בתחרות ענק • על מה הם נשפטים ומדוע המלמדים מהללים (חרדים)

משה מנס | כיכר השבת |
מתוך יום השיא (צילום: אדם רבינוביץ)

כשסיפרו לי על תחרות רובוטיקה בין תלמודי תורה, לא ממש הבנתי במה מדובר, זה היה נשמע לי קצת מדומיין, עד שהגעתי לאירוע שהתקיים בגן הבוטני. מאות ילדים מעשרות תלמודי תורה בכל הארץ. כולם עסוקים בהקמת והצגת המודלים שלהם.

שולחנות עם מסלולים מיוחדים ורובוטים הנוסעים מכאן לשם ומשם לכאן, המולה גדולה של עשיה וחדוות יצירה. האירוע התחלק בין מתחמים שונים, מתחם זירה בו ילדים הציגו בפני שופטים את היכולות של הרובוט שלהם, מתחם של הצגת בעיות הנדסיות ופתרונות וחדרי שיפוט בהם התלמידים הציגו בפני שופטים את תהליך העבודה.

מה קורה כאן? שאלתי את יוזמת תכנית בבא-דע, מיכל איבגי. "היום אנחנו ביום שיא של פעילות בבא-דע בשיתוף פעולה עם FIRST. מכיוון שיש לנו הרבה מוסדות, זה מתחלק ל- 2 ימי בנים ויום אחד בנות. כאשר כפי שאתה רואה הכל מסודר ומותאם, אפילו הסדרנים כאן זה בחורים מישיבת לפיד שהגיעו בהתנדבות מלאה."

אז מה זה בבא-דע ומה זה FIRST?

בבא דע היא עמותה חרדית הפועלת ללמד ילדים ובני נוער מהציבור שלנו, מדעים וטכנולוגיה תוך עידוד מצוינות אישית וקבוצתית בהתאמה לסולם הערכים שלנו על פי דרך התורה והמצוות. המדריכים הם "משלנו" כלומר חרדים, מקפידים על קלה כבחמורה והחומרים עוברים התאמה נדרשת. יש לנו שיתופי פעולה עם גורמים מובילים בתחומים הידע האלה, המרכזי שבהם עם תכנית בינלאומית שנקראת FIRST. מה שאתה רואה כאן היום זו אחת התוכניות שלנו שנקראת שנקראת FIRST LEGO League Challenge לכיתות ה-ט שבה התלמידים רוכשים ידע בתחומים שונים כאשר במשך שנה הם בונים רובוט שיכול לבצע משימות שונות. זו תוכנית בינלאומית שקיימת גם כאן בישראל ומטרתה לעורר השראה ולתת כלים ויכולות לילדים באמצעות תוכניות רובוטיקה המבוססות על למידה מעשית, התלמידים מתנסים בהנדסה ותכנות בסביבת לימוד מרתקת, מכילה ויצירתית, בה הם עובדים בשיתוף פעולה לפתרון אתגר רובוטי שנתי.

היום, התקיים אירוע השיא של שנת פעילות בתלמודי התורה, אחרי שנה של פרויקט הם מגיעים יחד עם המורים והמדריכים המוכשרים שלהם, להראות ולהתחרות.

תסבירי לי קצת על התחרות. על מה מקבלים מקום ראשון? "תראה, ראשית, כל אחד שהגיע הוא מבחינתי זוכה וזה לא סתם מילים, זה חלק מהערכים שחשובים לנו חשוב לנו שיהנו, שתהייה חדוות הגילוי, העבודה על חדשנות, השפעה, חדשנות וכמובן עבודת צוות."

לא הבנתי, התחרות היא על רובוטיקה או על מידות טובות?

"טוב שאלת. הילדים נמדדים בכמה קטגוריות. כל קבוצה עוברת בחדר השיפוט שם הם נשאלים על הפעילות שלהם. על החקר, החדשנות, הגילוי, השפעה, השיתופיות וההשפעה. כאשר בדיוק כמו ששאלת.

עוד אמרה כי "הנושא הזה של מה שאנחנו קוראים לו מידות טובות, מקבלים עליו ניקוד. האם עבדנו יחד? האם התחשבנו אחד בשני? לא סתם נבחנים עליו, זה תחום שגם בהליך הלמידה ואת התוצאות אנחנו מקבלים מרבנים. אתמול לדוגמה סיפר לי מלמד אחד על הדרך בה למדו בכיתה לתת את הכבוד לזה שנבחר להציג ולא להפריע לו. זה אולי נשמע פשוט אבל בדרך של למידה חוויתית הערכים מוקנים בצורה מדהימה. אגב, הם צריכים בשיפוט לתת דוגמאות איך הם ישמו בחיי היום את מה שהם למדו בתכנית בבא-דע. כגון ביטחון עצמי לדבר לפני קהל, או איך למדתי לפתור בעיות."

"השנה הנושא היה הובלת מטענים והתלמידים עשו חקר בנושא והיו צריכים להראות איך הם הגיעו לבעיות ולפתרונות, על התהליך, על האסטרטגיה, הם מקבלים ניקוד על חדשנות, על גילוי ושיתוף. יש כאן תלמידים שהביאו לדוגמא מכולה מתקפלת, ממש דגם שאותו הם הכינו בעצמם כבעיה לפתרון של עומס בנמלים."

והתחרות של הרובוטים?

"נכון, זו קטגוריה נוספת. כל קבוצה קיבלה בתחילת הפרויקט ערכת לגו מיוחדת והייתה צריכה לתכנן לגו שעושה כל מיני משימות. כאשר במסגרת הלמידה הם למדו והעשירו את הידע שלהם בתחומים רבים שנותנים להם כלים ויכולות. זה מורכב, כי הם צריכים לחשוב על אסטרטגיה, מה הרובוט יעשה וכיצד כאשר יש את הנושא של החיישנים, אור, צל וצבע וכמובן תכנות להיכן הרובוט ילך ומה הוא יעשה. בפועל לכל קבוצה יש 2 וחצי דקות בו הרובוט שלה צריך לעשות כמה שיותר משימות ולהגיע למקסימום נקודות."

בשיחה עם הרב יהושוע קלפהולץ מתלמוד התורה סנהדרין, הוא מספר כי הוא הופתע לטובה. הרב הסביר את הסיבה: "זו שנה שניה שאנחנו שותפים בפרוייקט. בהתחלה היו לנו חששות, זה פרוייקט שקורה בשעות החיידר ולא ידענו איך להתייחס לזה. אבל עכשיו אני יכול לומר לכם שזה תרם להם לכלל המקצועות. יש אפילו מכתב שמיכל קיבלה מאמא שהבן שלה התחיל לפרוח, זה נתן לו ביטחון עצמי וזה השפיע עליו גם בלימוד גמרא."

לא בכל תלמודי תורה מכניסים את זה. אתה מבין את החשש?

"זה הכל עניין של מבט, סטיגמה, מי שמפעיל את זה יודע להתחשב בניואנסים ורגישויות. אני אומר לכם קחו את זה ותראו שזה יפתיע אותכם. זה בתוך המסגרת שלנו. לא מנסים לשנות אותנו או דברים כאלה, להיפך, קיים חיבור לתורה ולמצוות בתכנית."

אתה רואה מצב שזה נכנס לתלמודי תורה במודיעין עילית?

"אני אומר שוב, אני מוכן לדבר עם כל אחד שחושש. יש סטיגמות, אבל אפשר להיות רגועים, לכל חשש ובעיה אפשר למצוא פתרון וזה המעלה של בבא-דע שהתאימו הכל עבורנו, לרוחינו, בהתאמה נהדרת לציבור שלנו. אני אומר לך כמלמד בתלמוד תורה שאני רואה איך זה פותח את הראש לילדים על חשיבה ויצירתיות ואת השמחה גם במקצועות הקודש."

גם ח.ש. מנהל מתלמוד תורה גדול בירושלים, סיפר על התועלת הגדולה שבתוכנית, לדבריו: "חוץ מהידע הנרחב והכללי שהם למדים, אם המלמד יודע לקחת ולהעביר נכון את הכלים שהם מקבלים במסגרת לימודי הרובוטיקה, הם מקבלים אסטרטגיות למידה. לדוגמה, מה עושים עם קושי ובעיה, איך מפצחים את האתגר, איך מזקקים ומפרידים את הקושי, אסטרטגיות של חשיבה מחוץ לקופסה, התמודדות עם כשלון, כשהיתרון הגדול שזה הכל מתאוריה למעשה. אז כשהילד מגיע ללימוד סוגיה מאתגרת בלימוד גמרא הוא מגיע עם אותם כלים להתמודד ואלו דברים שראיתי שעבדו".

תצוגה רובוט שהכינו הבוגרים, שאוסף וזורק כדורים לסל (צילום: אדם רבינוביץ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר