התיעוד שנחשף ב'כיכר'

נגזר דינו של השוטר שמשך בפאות החרדי; "נועד להשפיל"

כמעט שלוש שנים אחרי שתועד מושך באכזריות בפאותיו של מפגין חרדי, בית המשפט גזר את עונשו של בלש המשטרה, יעקב שטרית, וקבע: "התנהגותו הייתה בריונית, ונועדה להשפיל ולבזות" (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
משיכת הפאות שנחשפה ב'כיכר' (צילום: באדיבות המצלם)

כמעט שלוש שנים אחרי שתועד מושך באכזריות בפאותיו של מרדכי קרויזר, אותו עצר לשווא, גזר היום (שני) בית המשפט את עונשו של בלש המשטרה, יעקב שטרית.

שופט בית המשפט השלום בירושלים, מוחמד חאג' יחיא, גזר על הבלש עבודות שירות - 300 שעות לתועלת הציבור, שלושה חודשי מאסר על תנאי, מכתב התנצלות למתלונן ופיצוי כספי בסך 6,000 שקלים.

בהחלטתו, כתב השופט כי "אכן, לא מצאתי כל הסבר הגיוני מדוע הנאשם נהג כפי שנהג כלפי המתלונן הספציפי באלימות, לרבות משיכתו מהפאה שלו - תוך כדי שהאחרון מרכין את ראשו עקב זאת. אין לי בנסיבות העניין אלא להסיק שהתנהגותו הייתה בריונית, ונועדה להשפיל ולבזות את המתלונן באותה נקודת זמן.

"טענת הנאשם בשירות המבחן לפיה לא שם לב לאופן האחיזה בפאה, אין בה ממש, מאחר ומלכתחילה, לא ברור מדוע היה צורך לגעת בפאות שעה שהמתלונן, כפי שעולה מכתב האישום, כבר היה מובל אל עבר הניידת על-ידי שלושה שוטרים ביניהם הנאשם, ואין כל אינדיקציה כי ניסה לברוח או שמא ניסה לתקוף או לנגוח במי מהשוטרים בראשו. התנהגות הנאשם אסורה, פסולה ומכוערת".

עוד כתב השופט כי "שוטרי משטרת ישראל נקלעים לא אחת למפגשים אלימים עם מפגינים ומתקהלים. סיטואציות אלו מטבען מחייבות קבלת החלטות בין רגע, בלב הזירה, תוך התמודדות עם תנאים קשים ומורכבים אשר לעתים מעמידים את חיי השוטרים עצמם לפני סיכונים.

"מעבר לחובת השוטרים לנהוג אך ובלבד לפי הדין, אלא שתנאים כמתואר מהווים פתח רחב גם לטעויות בהפעלת שיקול הדעת, ובכלל, לטעויות אנוש מגוונות. חזקה שהמשטרה ושוטריה מיומנים דיה להתמודד עם סיטואציות מורכבות כאלו, תוך הקפדה על התמהיל הנכון של רגישות ונחישות, לשמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי - מצד אחד, ומצד שני - שמירה על זכויות האדם ושלמות גופו ורכושו, על זכותו להפגין ולמחות, על זכותו לחופש ביטוי ועוד.

"אין מדובר במלאכה קלה, כלל וכלל. כל מקרה נבחן לגופו ולפי נסיבותיו, ומסתבר שגם במקרה לפנינו, המפגש בין השוטרים לבין הנוכחים בשטח, ביניהם המתלונן, לא התנהל על מי מנוחות, זאת בלשון המעטה. ברקע האירוע היו עימותים אלימים בין המתקהלים לבין שוטרים לנוכח דרישת המשטרה לפנות מבנה בלתי חוקי. מטיעוני ההגנה עולה כי ימים לפני אירוע זה הייתה התקהלות דומה".

כזכור, התיעוד שבו נראה השוטר יעקב שטרית מושך בפאותיו של קרויזר, במסגרת מעצר שווא, אלים וברוטלי, במהלך הפגנה שנערכה בעיר בית שמש נגד הריסת בית כנסת לא חוקי, נחשף ב"כיכר השבת" ועורר סערה עצומה. בעקבות הפרסום החליטה המחלקה לחקירת שוטרים להעמיד לדין את השוטר ונגדו הוגש כתב אישום בבית המשפט השלום בירושלים.

על פי כתב האישום המקורי שהוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים, "ביולי 2019 במהלך פעילות משטרתית בבית שמש, בעת שהוביל עצור לניידת, לפת השוטר בפאת ראשו של המתלונן והמשיך בהובלתו לכיוון הניידת באמצעות משיכה בפאה.

"באותו היום, מסר הנאשם גרסה בפני חוקרת משטרה, במסגרתה מסר בכזב כי המתלונן התקיף אותו באגרופים ומכות לעבר פניו, שרט את החלק הקדמי של אמתו הימנית וחבל באמתו השמאלית. עוד מסר הנאשם בכזב בהודעה כי כאשר ניסה לעצור את המתלונן, שאר ההמון שהיה במקום תקף את הנאשם, בעט בו והלם בו באגרופים בראשו ובשאר חלקי גופו".

בכתב האישום צוין כי במהלך האירוע נחבל הנאשם ורגלו גובסה. בעקבות גרסתו הכוזבת של הנאשם, נפתח כאמור תיק פלילי נגד המתלונן, הוא נעצר ומעצרו הוארך על ידי בית המשפט. "במעשיו המתוארים לעיל, תקף הנאשם את המתלונן שלא כדין, בנוסף עשה הנאשם מעשה בכוונה לשבש הליך שיפוטי".

לפני כשנה, השוטר שטרית הגיע להסדר טיעון עם המחלקה לחקירת שוטרים, במסגרתה הודה והורשע בעבירה של תקיפה סתם ובתמורה נמחק מכתב האישום עבירת שיבוש החקירה.

בסרטון שנחשף ב'כיכר השבת', נראו רגעים מזעזעים ממעצרו של קרויזר, כאשר בעודו מובל אל הניידת, כשסביבו מספר שוטרים - ולמרות שאינו מתנגד כלל למעצר וצועד יחד עם השוטרים תוך שידיו כבולות בידיהם ללא אזיקים, לפתע - אחד הבלשים מושך בחוזקה בפאותיו. וכך, במשך שניות ארוכות, נראה הבלש מושך בפאותיו של קרויזר כשראשו מתקפל בכאב ואינו מתנגד או נוקט בכל פעולה שהיא המצדיקה את ההתעללות האכזרית הזו - עד שהגיעו אל הניידת המשטרתית.

בשיחה עם "כיכר השבת", שחזר קרויזר בכאב: "הוא משך לי את שתי הפאות, זה היה אירוע מביש וכואב, אם הוא היה מושך עוד טיפה - הפאות שלי היו נקרעות. לא יכולתי לעשות כלום, גם לא להתנגד, כי אז היו אומרים שתקפתי שוטרים". לדבריו, "הרגשתי נורא מבוזה, הרגשתי שהיהדות שלי בסכנה, לא חוויתי אירוע כזה שמושכים לי בפאות, זה היה כואב ומבזה. זה ניסי ניסים שהכל צולם".

קרויזר סיפר ל'כיכר' מה עשה בזירת ההפגנה: "עמדתי עם אשתי והילדים סמוך לבניין של הבית שלי. ראיתי פתאום בלאגן גדול. התקרבתי למקום, בתוך המתחם של הבית שלי כדי לראות מה הבלאגן. השוטר התנפל עלי וזרק אותי על האדמה. אני לא זוכר בדיוק מה היה באותם רגעים, אבל הוא זרק אותי והתחיל להצליף לי מכות, ואמר לי 'אתה תמות היום', 'אתה תראה מה יעשו ממך'".

ממשטרת ישראל נמסר: "מיד עם פתיחת החקירה ביולי 2019 הועבר השוטר מתפקידו לתפקיד שאינו כרוך במגע עם קהל. עם הגשת כתב אישום פלילי נגדו, זומן השוטר לשימוע כמקובל. בחודש אוגוסט 2021 ביקש השוטר להתפטר מן החיל, ולכן מזה זמן, אינו משרת במשטרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר