כל חילופי ההאשמות

תחקיר הילולת מירון: אלו עיקרי המלצות המשטרה

בפרק השלישי על תחקיר אסון מירון, שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', נהיה על המלצות המשטרה; האשמות כלפי ההפקה, כיפופי ידיים וזריקת אחריות בין המשטרה לפרויקטור והמפיק, מכירת כרטיסים ללא שליטה, הקמת אמבטיות ויסות, והביקורת על הסדרנים הערבים • דו"ח ההמלצות (חרדים)

המשטרה במירון לפני ההילולה (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

לאחר חשיפת 'כיכר השבת' אודות דו"ח ההמלצות וסיכום הילולת ל"ג בעומר תשפ"ב, שכזכור קרס במתווה שאושר ע"י כלל הגורמים, ולאחר שדווח על ההמלצות והפערים שניסח הממונה על ההילולה צביקי טסלר, אנו עוברים לדו"ח הסיכום וההמלצות של משטרת ישראל.

הפרקים הקודמים>>>>

כזכור, בהילולא השנה נשמעו טענות קשות על המשטרה בשל העובדה שהיא זאת שהורתה בליל ההילולא על הפסקת תנועת האוטובוסים לכיוון מירון, אל אף שבשטח היו בסך הכול כ. 6000 בני אדם, לצד צעדים נוספים שביצעה המשטרה כגון הפסקת התזמורת בהר ללא סיבה, ואף עיכוב של שעות רבות בחניונים ובמחסומים בדרך אל מתחם הציון.

שיאן של הטענות והזעם שנוצר בשל כך הובילו בסופו של דבר לקריסת המתווה ולפריצה של אלפי מתפללים וחוגגים אל שטח המושב ולאחר מכן גם אל מתחם הציון, ובכך המשטרה נאלצה לעזוב את המקום, ואף להגן בכוח על טקס האזכרה שהיו מי שניסו לגרום לביטולו.

'כיכר השבת' עם דו"ח הסיכום, ההאשמות והתובנות על ההילולא האחרונה, וההמלצות, של משטרת ישראל לקראת ההילולא בשנה הבאה.

תובנות המשטרה:

1. על פי המשטרה מערכות ספירת הקהל לא פעלו עד השעה 16:00 אחה"צ של ערב ההילולא, דבר שפגם ביצירת תמונת מצב.

2. המשטרה אף טוענת כי על פי התוכנית, תנועת האוטובוסים להר הייתה צריכה לעצור בשעה 13:00, מלבד לקהל באי ההדלקה המרכזית, אך בשעה 19:15 היו 114 אוטובוסים בחניוני הוויסות בניגוד לתוכנית, מה שגרם לאזרחים להמתין שעות רבות בשטח, ואף להפרות סדר.

3. מכירת הכרטיסים לא היתה בשליטה.

4. על פי המשטרה השנה בשל העובדה שהתקיים אירוע מרכזי אחד, ללא אירועים משניים, קהל היעד שהגיע למירון ברובו המכריע התעניין אך ורק במתחם הציון, מה שגרם לעומס הן על ציר מהדרין.

5. שרוולי הכניסה שהוקמו ע"י ההפקה במתחם הציון ובשטח של תולדות, לא נתנו מענה להתרחשויות.

6. תמהיל כוח הסדרנים במירון היה ירוד ביותר, ותוך זמן קצר, בכל השלבים, משטרת ישראל מצאה עצמה בקו ראשון ובחיכוך גבוה אל מול הציבור.

7. ברוב שלבי האירוע, לא נתנו גורמי ההפקה והמארגנים מענה הולם לתקלות טכניות, והן לתמונת מצב עדכנית בכל הגזרות, לצד פירוק מערכים שלא תוקנו כתוצאה מהפרות סדר.

הנקודות שמצריכות שיפור בעיני המשטרה:

1. בשל חוסר בכוח אדם סמוי למניעת פגיעה בתשתיות, וחשיפה של כוח סמוי גדול השנה בגזרת ההר והציון, קיים צורך של תכנון מראש של כוח סמוי גדול בגזרת הקבר ובגזרת ההר.

2. ביום הראשון למבצע מירון עד השעה 16:00 לא הייתה יכולת שליטה על כמות הקהל שהגיע למירון, זאת לטענת המשטרה בעקבות אי מימוש אחריותו של המפיק על כמות הקהל בכל זמן נתון באירוע, ולכן המשטרה ממליצה לשפר את השליטה של המפיק על הגעת האנשים.

3. בנושא תפוסת הקהל מבקשת המשטרה לשפר את הנושאים הבאים. שליטה במכירת הכרטיסים, שליטה בתנועת האוטובוסים, המתנת אוטובוסים בחניון מרוחק, עד לקבלת אישור יציאה אל חניוני הויסות, וקיום אירועים נוספים שיגרמו לקהל להתאסף במקומות שאינם רק מתחם הציון, ובכך להקל על העומס בציון ובדרך המהדרין.

בנושא הרישוי והאבטחה מציגים במטרה שלל ממצאים וטענות לגורמי ההפקה כדלהלן.

1. ארגון איחוד הצלה לא הוגדרו ולא אושרו ע"י מד"א לעבוד באירוע, ונכנסו בכל זאת לתחומי המושב עם רכבים רבים, הקימו חפ"ק ועשו דין לעצמם.

2. בניגוד לסיכום, טוענים במשטרה כי במת התזמורת נשארה על גג ההדלקה ולא עברה למתחם באיאן/גנדי, בשל "החלטה שרירותית של המפיק בזמן אמת", וכתוצאה מכך הקהל הרב התאסף במקום ולא התפזר כמתוכנן.

3. גשר הכהנים והבמה שנבנתה בציר המהדרין, נבנו בניגוד לתכנון וסמוך לאירוע, ובכך לא היה מעבר חירום כמתוכנן, כאשר בנוסף, כמות הכוהנים על הבמה היתה לטענת המשטרה מועטה ביותר.

נוסף על אלו מדגישה המשטרה כי נושא ההצללה בהר לקה בחסר וגרם לאנשים לעמוד תחת השמש הקופחת, לצד עבודה לא טובה של קבוצת עובדי ניקיון שהובאו מהדרום ושלא עשו את עבודתם במשך רוב הזמן שכלל בעיקר מנוחה ואף תיגרות אלימות, ובכך הם גרמו לפסולת של בקבוקי מים ואריזות להפריע להולכי רגל.

לסיום פרק הפקת הלקחים מדגישה המשטרה גם את נושא יחסי העבודה מול הפרוייקטור והמפיק, עליו כבר דווח בזמנו ב'כיכר השבת', ואף את נושא הבאת סדרנים מהמגזר הערבי.

לטענת המשטרה לא היה ברור אצל מי הסמכות והאחריות, יחסי הגומלין בין הנ"ל, וכן הכפיפות והמשמעות הייתה העדר לקיחת אחריות.

כל אחד זרק על השני אחריות. לא היה ברור מי בעל הבית, מי מקבל את ההחלטה הסופית, ועקב כך דרישות משטרה בעיקר בשלבים מקדימים לא קיבלו את מבוקשם.

עוד טוענת המשטרה כי מערך הסדרנות והבודקים הביטחוניים התבסס ברובו על בני מיעוטים, כוח לא מקצועי, חלקו אף התנהג בצורה לא ראויה ולא מקצועית, ובשלב המקדים חלקם אף נרדמו בשמירה במהלך הלילה, ובכך נגרמו נזקים ומעשי ונדליזם.

המשטרה אף מוסיפה כי בנושא הסדרנים עדיף איכות ע"פ כמות, וכי צריך לקחת בחשבון הבאת כוח שלא כולל בני מיעוטים, דבר שגרם למתח לאומני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר