ההילולה במירון

פרויקטור מירון צבי טסלר העיד: "לא פעלנו מספיק"

צבי טסלר, פרוייקטור מירון, העיד היום בפני ועדת החקירה לחקר נסיבות אסון מירון תשפ"א. בעדותו אמר: "ההיכרות שלי עם מירון היא חלקית בלבד" - ולכן למד תוך כדי פעולה (חרדים)

שימי שפר | כיכר השבת |
טסלר בעדותו, היום (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

צבי טסלר, מי שפיקד על ההילולה בל"ג בעומר במירון בשנה האחרונה, שנה אחרי האסון הכבד שבו נהרגו 45 מתפללים, העיר היום (ראשון) בפני וועדת החקירה לאסון. בדבריו חשף את מה שהתנהל מאחורי הקלעים בארגון ההילולא השנה.

"ההיכרות שלי עם מירון היא חלקית בלבד, ולכן מרגע המינוי שלי ע"י מהממשלה למדתי את הנושא תוך כדי פעולה, ובלחץ של זמן החל מתחילת חודש ינואר", פתח טסלר. "קראתי לעומק את המלצות הביניים של הוועדה, ואני חושב שראוי יהיה לשמר אותה גם בעתיד, למרות כל מיני בעיות שצצו, והיו הרבה כאלה."

עוד אמר כי היה לו "חשוב ליצור קשר עם הקהילות והאוכלוסיות השונות במגזר החרדי. זה כולל את המגזר החסידי, הספרדי וכלל עמך ישראל, והקמנו מנהלת בשיתוף הגורמים המארגנים, אנשי מטה, חשבות ומשפטנים, משטרת ישראל, משרד התחבורה והמועצה האיזורית מרום גליל."

בהמשך הוסיף טסלר וטען: "ניסינו להוביל לחקיקה עבור הילולת רשב"י, חקיקה שתסדיר את נושא הגבלת הקהל, הגבלת הדלקות, ואפשרות לקיים אירועים בשיפולי ההר, אך זה לא התקדם בגלל נסיבות פוליטיות, ולכן גיבשנו תקנות משפטיות."

"ההילולא השנה התנהלה מבחינת סור מרע ועשה טוב, כאשר מבחינת סור מרע פעלנו כמו שצריך, אך מבחינת ה'עשה טוב', לא פעלנו מספיק."

עוד אמר כי "ההילולא השנה לא היתה שמחה, והיא בעיקר לא זרמה. היו לנו השבתת תנועה שגרמו לכך שחניוני ויסות, הפכו בסופו של דבר לחניוני שהייה, דבר שכלל לא תוכנן."

חבר הוועדה ינאי שאל את טסלר על הפסקת המוזיקה: "אמרת שהפסיקו את המוזיקה, איך כל זה קשור לעניין?"

טסלר השיב: "הרציונל אומר שאם מפסיקים את המוזיקה, מביאים לתוצאה של הפחתה בהפרות הסדר שהתפתחו."

השופטת ברלינר שאלה: "כל אחד יכול להפסיק את המוזיקה?"

טסלר השיב: "כן. זה יכול להתבצע ע"י המפיק, וגם ע"י המשטרה, במידה והיא מחליטה על צעד כזה." עוד אמר כי "מתחם הציון נפרץ ע"י הציבור, למרות מערך המשטרה והסדרנים, ולאחר הערכת מצב הבנו שלא הייתה יכולת להחזיר את הסדר הציבורי ואת מערך הבטיחות, ולכן ההילולא מבחינתי הסתיימה."

"לגבי אירועים פרטיים ו'טישים' שהקהילות רצו לקיים בשיפולי ההר, אני חושב שהנושא הזה יצר אי שביעות רצון ולחץ רב שגרמו בסופו של דבר לפריצת מתחם הציון."

חבר הוועדה קרליץ שאל: "כמה קהילות ביקשו לקיים אירועים או טישים?"

טסלר השיב: "היו לנו קרוב לעשרים בקשות שלא הושלמו בעיקר בגלל הדרישות המחמירות מטעם הרשויות, כמו למשל היתרי בניה ואישורים נוספים שהובילו לכך שמרבית הקהילות נאלצו לוותר על האירוע. נושא מכירת הכרטיסים והשהייה על ההר, אני חושב שבמבחן התוצאה הציבור שהה בממוצע כשלוש וחצי שעות, בהתאם לכך שלא היו אירועים וחלוקת אוכל בשטח ההר."

עוד אמר טסלר: "צריך לדעת להכיל את המורכבות הניהולית והסמכותית בנושא מירון. היו כל מיני שיתופי פעולה שדרשתי ושלא הצלחתי בסופו של דבר להטיל את מרותי על הגורמים שהיו אמורים לטפל בנושא."

ינאי שאל: "בסוגיית הסמכות והאחריות, אנחנו כאן בוועדה הדגשנו בהמלצות כי בסוף מי שאמור להכריע במחלוקות הוא שר הדתות הממונה. האם היה קושי גם הפעם?"

טסלר השיב: "לא. אבל קחו למשל את המחלוקת שהיתה בין המשטרה למשרד התחבורה בנושא הכניסה והיציאה של הציבור, היו מחלוקות שהעדפנו לפתור אותם בהגעה להסכמה ולא בהכרעה."

השופטת ברלינר הקשתה "האם היתה חשדנות מצד הקהילות והחסידויות כלפי הוועדה וההמלצות שלה?"

בתגובה, אמר טסלר: "אני לא בוחן כליות ולב, אבל לדעתי זכינו וזכתה הוועדה לשיתוף פעולה טוב וראוי מצידם."

השופטת ברלינר: "דיברת עם פער בהיבטי השירות לציבור שכלל מחסור במים, הצללה ושירותים ציבוריים. איך היית פותר את הנושא הזה?"

טסלר השיב "אם היינו נותנים לנושא הזה יותר קשב ומבינים שחניון ויסות עלול להפוך בסופו של דבר לחניון שהייה, היינו פועלים אחרת."

"יחד עם זאת לדעתי, ראוי לאפשר בעתיד לאירגונים ולבעלי זכיינות לספק מכירה של מוצרים לציבור ובכך להוריד אך הלחץ בקרב הנוסעים".

עוד שאלה ברלינר: "קראתי את הדו"ח של המשטרה שם צויין כי בחודש מאי החליטו מספר קבוצות שלא לשתף פעולה ולהגיע למירון בכל מחיר. איך נערכת לתרחיש הזה?"

בתגובה אמר טסלר: "ידענו שיש ציבור שמאד לא מרוצה ושעלול לחבל בהילולא, ושחלקו אף הצליח לחבל קודם ההילולא במסכי צפיה ואף בציליות שהוקמו, ולכן המשטרה נערכה בהתאם."

ברלינר: "מדוע זה קורה? מדוע הציבור הזה כל כך מתנגד?"

טסלר השיב: "זה קורה בין השאר גם בתפיסה שלהם נגד מדינת ישראל, ובכך שהמערכת מתקשה לפעול לפי תפיסת העולם שלה."

"מדובר בציבור ששולל לגמרי ניהול מצד מדינת ישראל, ושדורש הפרדה בין גברים לנשים בכל שטח ההר, דבר שמנוגד לערכי המדינה והדמוקרטיה, לצד התנגדות למסכים ללא סיבה."

טסלר הוסיף: "השיקול המרכזי היה הסיכון לנפגעים כתוצאה מהדוחק, לעומת הנפגעים כתוצאה מהעימות המשטרתי."

"המסקנה היתה שיהיו נפגעים בוודאות מהעימות, לעומת הצפיפות שבשלב מסויים אף נוהלה באמצעות סדרנים חרדים שלקחו יוזמה ואיפשרו כניסה ויציאה מסודרת."

ברלינר: "קראתי שמרבית הסדרנים היו מירושלים המזרחית. אכן?"

טסלר השיב: "אני לא בטוח שזה נכון, אך ידוע לי שהמפיק ניסה לגייס סדרנים מהחברה החרדית, אך ללא הצלחה, בשל סירוב מצד חברות הסדרנות."

"כשהבנו שזה המצב, גייסנו קבוצה של בחורים מהמגזר הדתי לאומי, אך זה לא היה מספיק. בסוף מדובר גם בנושא כספי. אם היו מוכנים לשלם יותר, הנושא הזה היה נפתר."

למה שהו על ההר פחות מ-16,000 איש?

ינאי הקשה "אם מהנדס הבטיחות קבע מספר של 16,000 איש על ההר, מדוע המשטרה עצרה את ההגעה להר בזמן שהמספרים היו פחותים מכך?"

טסלר השיב: "איני יודע. ההחלטה היתה של המשטרה למרות שחשבתי שאין צורך בכך."

ברלינר: "מה גרם לדעתך לחוסר בשמחה במהלך ההילולא, האם עודף שוטרים, או דבר אחר?"

טסלר: "הגורם הקריטי ביותר שהביא לעצבות היה עצירת המוזיקה והעיכוב של הציבור."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר