דאגה בחסידות ברסלב

השגריר בקייב: "השלטונות עדיין לא קיבלו החלטה על אומן"

מיכאל ברודסקי, שגריר ישראל באוקראינה, שחזר לסירוגין לקייב - שוחח עם ראשי השלטון באוקראינה על נושא העלייה לאומן. "החלטה לא התקבלה עדיין, יהיה קשה מאוד להבטיח את הביטחון" (בעולם)

נחמן שטרנהרץ | כיכר השבת |
תפילות באומן (צילום: shutterstock)

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, שחזר לעבוד לסירוגין מעיר הבירה קייב, בצל המלחמה הרוסית שעודנה נמשכת, הצהיר כי ההחלטה אם לאפשר לחסידי ברסלב להגיע השנה, בראש השנה, לאומן, לציונו של רבי נחמן מברסלב, טרם התקבלה.

השגריר סיפר, בראיון שהעניק לאיתמר אייכנר בל-ynet ו'ידיעות אחרונות', כי השבוע קיים שיחות בנושא עם ראשי השלטון האוקראיני. "השבוע ניהלתי שיחות בנושא עם ראשי השלטון האוקראיני, ההחלטה על ראש השנה טרם התקבלה", אמר.

ברודסקי הוסיף והסביר כי הסיבה לכך היא שבעקבות המלחמה יהיה קשה להבטיח את שלומם של העולים. "חשוב להדגיש שאוקראינה נמצאת במלחמה ויהיה קשה מאוד להבטיח את ביטחון המתפללים", אמר. "לכן, ללא קשר להחלטה בקייב, השנה הייתי ממליץ לכל הישראלים להימנע מהגעה לאוקראינה".

יחד עם זאת בברסלב מקננת אופטימיות זהירה, לאחר שלפני כשבוע התבטא גורם בממשלת אוקראינה לטובת ההגעה החסידית לאומן לראש השנה הקרוב. מדובר בבוריס טיזנהאוזן, שאומנם אינו קובע מדיניות או מחוקק, אבל משמש יועץ בכיר בלשכת נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי, ומשכך סביר להניח שדבריו נאמרו על דעת הבוס.

הדיווחים באוקראינה (מתוך שידורי Апострф TV)

"ראש השנה עבור החסידים זה רבי נחמן", אמר היועץ בראיון לתקשורת מקומית. לדבריו, "על ממשלת אוקראינה להיערך לכך ולומר להם: 'רוצים לבוא? תחתמו שאתם מודעים לסיכונים ומתחייבים לשמור על כל ההנחיות, ואנחנו נקבל אתכם בפתיחות ונלווה אתכם בבואכם ובצאתכם'".

לפי טינהאוזן, חסידי ברסלב יבואו בכל מקרה, ולכן ממשלת אוקראינה תתייחס לכך "בפתיחות ובהכלה". כאשר נשאל לגבי הדיפלומטיה מול ישראל, שכאמור מגבילה הגעת אוקראינים, השיב טיזנהאוזן כי החסידים אינם באים רק מישראל אלא מתאספים מכארבעים ארצות שונות, ולכן מדובר בסוגיה רחבה יותר.

אבל גם אם התרחיש האופטימי יצא לאור, והממשל האוקראיני יאפשר הגעה של רבבות יהודים בעיצומה של לחימה פרועה שמפעיל פוטין ברחבי שכנתו, נותר לפתור מהמורות דיפלומטיות, כגון עניין הפטור מוויזה.

כזכור וכפי שדיווחנו ב'כיכר השבת', לאחר שישראל החלה להגביל הגעת פליטים אוקראינים לשטחה, באוקראינה שקלו 'לנקום' ולהתחיל לדרוש ויזה מישראלים המגיעים לשם, בניגוד לנהוג עד כה כאשר הספיק דרכון ישראלי. אם אכן משטרת הגבולות האוקראינית תדרוש מהבאים להציג אשרת כניסה, הדבר יהווה מכשול משמעותי.

חסידים נוחתים באוקראינה בימים טובים יותר. אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)

עד כה, ניסו בברסלב כמה דרכים ופעולות כדי לקדם את ההגעה לאומן בראש השנה. כפי שדיווחנו, זקני רבני ברסלב פרסמו קריאה לציבור, בה ביקשו להתפלל על כך מדי יום ואף הודיעו על עצרת תפילה בבית הכנסת ברסלב במאה שערים.

בנוסף, התבטאו רבני ברסלב כי יש לשמור על כבוד הציון: "מה נאה ויאה לאנ"ש באי היכל חדר בחדר, להשתדל כל אחד ואחד לקבל על עצמו להיות זהיר ביותר בכבוד הציון הקדוש, בפרט בשמירת הדיבור".

לצד זאת ניסו בחסידות גם שתדלנות. במסגרת זו חבר הכנסת מאיר פרוש מ'יהדות התורה' פגש את סגן שר הדתות, מתן כהנא, כדי לנסות ולגבש פתרון למצוקה, כפי שפרסמנו לראשונה ב'כיכר השבת'.

קריאת רבני ברסלב למען ה'קיבוץ' באומן

במקביל, הגאון רבי שלום ארוש, מבכירי רבני ברסלב ומנהיג קהילת 'חוט של חסד', פגש את רבה של מולדובה וחבר 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס זלצמן, כאשר גם הם מנסים למצוא מענה. על פי הקהילה היהודית במולדובה, מתוחזק קשר גם עם אנשי ממשל מקומיים בנושא זה.

העסקן שלומי אלישע, יד ימינו של רבה של אומן, הרב יעקב ג'אן, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "אנו פועלים בכל החזיתות כדי לאפשר את הגישה לאומן בראש השנה, גם בזמנים הקשים של הקורונה, מצאנו פתרון".

"חשוב שכולם ידעו שבאוקראינה נעשים מאמצי על - גם על ידי יהודים וגם מלא יהודים, שנוכל להכניס כמה שיותר אנשים לכאן לראש השנה. מה שהכי חשוב, זה להרבות בתפילה למען מדינת אוקראינה ולמען שלומה של מלכות, וקוראים להמשיך בתפילות למען סיומה של המלחמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר