סקר 'כיכר השבת'

67% מהחרדים נחרצים: לא לריצה נפרדת של דגל ואגודה

מכון "נתוני אמת" שאל, 2,699 חרדים השיבו: על 'קביעות הפוליטיקאים', הרוב שקורא לעזוב את ביבי נתניהו, ומנדט וחצי שעוזבים את דרעי וגפני לזרועות סמוטריץ ובן גביר • הנתונים המלאים (פוליטיקה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel, Olivier Fitoussi/Flash90)

פחות מ-100 ימים לבחירות תשפ"ג, ונראה שעבור ש"ס ויהדות התורה אלו בחירות שעתידות להיות דרמטיות במיוחד, בעיקר בשל הסחף אליו הולך הציבור החרדי, סחף שהח"כים החרדים לא בהכרח אוהבים: בסקר רחב היקף של מכון "נתוני אמת", שנעשה עבור אתר "כיכר השבת", נשאלו 2,699 חרדים ממגוון תתי החברה החרדית (ספרדים, ליטאים, חסידים, חב"ד ומודרניים; ר"כ) את כל השאלות הפוליטיות המשמעותיות שילוו את מערכת הבחירות, ואת התשובות הללו צריכים אריה דרעי, משה גפני ויצחק גולדקנופף לקרוא בתשומת לב.

אחדות או פיצול?

רוב הנשאלים, 42% מהציבור, תומכים בבחירות מקדימות לשתי המפלגות החרדיות, כפי שקיים בליכוד, העבודה ומרצ, בניסיון להביא לגיוון ברשימות, שרוב הנציגים בהן נמצאים שנים רבות. לעומתם, 38% מתנגדים למהלך, ורוצים שהמצב יימשך כפי שננהג בימים עברו.

שאלה שמעסיקה רבים בציבור החרדי היא האם המפלגה הליטאית תחליט להתפצל מהסיעה החסידית ולפרק את מפלגת 'יהדות התורה' שקיימת שנים רבות, זאת ברקע איומי הנציגים הפוליטיים הליטאיים על קיומו האפשרי של המהלך, ולמצביעים יש תשובה ברורה: לא. שני שליש מהציבור החרדי מתנגד לפיצול ביהדות התורה ולריצה עצמאית של דגל התורה ואגודת ישראל, כאשר רק 18% תומכים בפיצול.

הציבור אומר 'לא' לאיחוד ש"ס ויהדות התורה (צילום: סקר מכון "נתוני אמת")

למרות זאת, הציבור לא דוגל באחדות מלאה של המפלגות החרדיות, כאשר 48% חושבים שש"ס ויהדות התורה לא צריכות להתאחד, אך ישנם 35% שחושבים שהספרדים, הליטאים והחסידים אכן צריכים לרוץ תחת פתק אחד.

למרות הגידול בקבוצת "החרדים העובדים", רוב מוחלט - מעל לשני שליש - ממצביעי הסקר מתנגדים להקמת מפלגה חרדית שלישית, שתקדם את רצונות גוון האוכלוסייה הזה. בעוד ש-69% מתנגדים להקמת מפלגה כזו, ישנם רק 18% שחושבים שיש לה מקום.

דרעי וגפני מפסידים לסמוטריץ' ובן גביר

באשר לשאלה שמעסיקה במיוחד את ש"ס ויהדות התורה, העוסקת בזליגת קולות המצביעים אל הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (בהנחה שאכן ירוצו יחד; ר"כ), הרי שנתוני סקר "כיכר השבת" ומכון "נתוני אמת" צריכים להדליק נורה אדומה בוהקת: אם בבחירות הקודמות 79% ממשיבי הסקר הצביעו לש"ס או ליהדות התורה, הרי שכעת רק 68% מתכננים להצביע למפלגות החרדיות, מה שמהווה נסיגה דרמטית של 11% מהבוחרים, כלומר בערך מנדט וחצי. כל 11% הללו עוברים ישירות אל הציונות הדתית, שזינקה מ-9% מהמשיבים שהצביעו לה בבחירות הקודמות - ל-20% כעת.

מנדט וחצי חרדי עובר ל'ציונות הדתית' (צילום: סקר מכון "נתוני אמת")

היום שאחרי הבחירות, עדיין הולכים עם נתניהו בכל מחיר?

גם בסקר הזה, כפי שנראה בסקרים קודמים, רוב הציבור, 59%, חושב שש"ס ויהדות התורה צריכות לנטוש את נתניהו וללכת לפוליטיקאי אחר אם יו"ר הליכוד לא ישיג 61 עם מפלגות גוש הימין: 42% חושבים שיש לכפות על נתניהו לפנות את מקומו לבכיר אחר בליכוד; 17% חושבים שיש להקים ממשלה עם מפלגה אחרת שלא בגוש הימין במסגרת רוטציה, אולי כתסריט חוזר לממשלת נתניהו-גנץ ההיא. רק 28% חושבים שצריך ללכת לעוד בחירות, ובלבד שנשארים עם נתניהו באש ובמים.

החרדים רוצים לעזוב את יו"ר הליכוד (צילום: סקר מכון "נתוני אמת")

באשר לשאלת הבכיר בליכוד שיירש את נתניהו, 29% מהמצביעים תומכים בניר ברקת; 15% בישראל כ"ץ; 12% ביוסי כהן ו-10% ביולי אדלשטיין. מרכז האופוזיציה בכנסת היוצאת, יריב לוין, שמוזכר כמועמד הטבעי מבחינת נתניהו עצמו, לא זוכה ליחס מהמצביעים החרדים.

אחת המפלגות הצמודות ביותר ליו"ר הליכוד היא ש"ס של דרעי, אבל מסקר "כיכר השבת" ומכון "נתוני אמת" עולה כי רוב בוחרי המפלגה מתנגדים לנאמנות לנתניהו: 43% חושבים שש"ס לא צריכה להיצמד לנתניהו בכל מחיר, לעומת 35% בלבד שחושבים שצריכה.

מסקנות מהממשלה שחלפה

באשר למהלכים שעשתה ממשלת בנט-לפיד נגד החרדים, המהלך הרע ביותר, שלדעת המצביעים ביטולו צריך להיות תנאי לכניסה לממשלה, הוא רפורמת הכשרות של מתן כהנא, עם 81% שדורשים זאת. אחריה נמצאות רפורמת התחבורה הציבורית שפוגעת במתגוררים ביישובים חרדיים עם 67%; רפורמת הסלולר עם 58%; העלאת המס על כלים חד פעמיים עם 54% והמס על השתייה המתוקה עם 47% בלבד, אולי מתוך הבנה שיש במהלך מחשבה כנה על בריאות הציבור.

שאלת ביטולי הרפורמות (צילום: סקר מכון "נתוני אמת")

בנוסף, 77% מהמצביעים טוענים שממשלה ללא ש"ס ויהדות התורה לא יכולה להיות יציבה, כפי שממשלת בנט-לפיד הייתה רעועה ימים רבים מכהונתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר