שירים במשפט

העלאת הילוך נגד המפגינים: 12 אישומים והארכות מעצרים

חמישה מפגינים נגד עבודות הרכבת, שנעצרו במהלך השבוע האחרון, הובאו היום לדיון בעניין הארכת מעצרם. במקביל הוגשו היום 12 כתבי אישום • בשבת הפגינו באורח חריג מאות אנשי העדה (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
העצורים היום, בבית המשפט (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מחאת הרכבת בבר אילן: פרקליטות המדינה מעלה הילוך כנגד מפגיני הרכבת בבר אילן והגישה הבוקר (ראשון) על הגשת כתבי אישום כנגד 12 מפגינים, אנשי ה'עדה החרדית'. במקביל השופט האריך היום את מעצרם של חמישה עצורים, מתוך 12 הנאשמים.

בדרך לדיון בעניינם, החלו העצורים לשיר שירים והכריזו כי הם "מכירים רק בבית דין שפועל על פי התורה".

על פי כתב האישום, שהוגש כאמור נגד חלקם, בזמן שהתקיימו הפגנות המוניות בסמוך לאתר העבודות לפיתוח קו הרכבת הקלה ברחוב בר אילן, נכנסו הנאשמים לאתר העבודה והתיישבו בו וזאת כדי למנוע את המשך עבודות הפיתוח. "הנאשמים לא עזבו את המקום למרות קריאות חוזרות של השוטרים כי יתפנו מהמקום", צוין בכתב האישום.

עוד צוין: "לאחר זמן מה, משהפצרות השוטרים לא הועילו - פונו הנאשמים בכוח מאתר העבודה על ידי שוטרים ונעצרו. לאחר מעצרם, סרבו שניים מהנאשמים להזדהות בפני חוקרי המשטרה". כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירות של הסגת גבול כדי לעבור עבירה והפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו.

חמשת העצורים, בדרך לדיון היום בבית המשפט (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במהלך השבת התקיימה הפגנה חריגה של אנשי 'העדה החרדית', בהשתתפות כמה מאות אנשים, מחוץ לבית המעצר מגרש הרוסים בירושלים. ההפגנה התקיימה בליל שבת, תוך תפילת קבלת השבת, כאות מחאה על הארכת מעצרם של חמשת המפגינים שנעצרו במהלך השבוע בהפגנות הרכבת בבר אילן ובית משפט האריך את מעצרם.

המפגינים קיימו במקום, כאמור, קבלת שבת וחסמו רכבים וניידות שעברו במקום. כוחות משטרה ויס״מ פיזרו את המפגינים ועשו שימוש באלות. מספר מפגינים נוספים שנעצרו במהלך השבוע בהפגנות בר אילן שוחררו דקות לפני שבת. בשבת בצהריים הפגינו עוד כמה עשרות מחוץ לבית המעצר מגרש הרוסים גם הם על הארכת מעצרם של המפגינים, קבלת שבת של העדה החרדית בסדר גודל כזה במגרש הרוסים לא התקיימה כבר מספר שנים.

כזכור וכפי שדווח ב'כיכר השבת' בסוף השבוע, ב'עדה החרדית' בירושלים זועמים על התנהלות המדינה בנושא עצורי הפגנות בר אילן. לדבריהם המשטרה מתעללת בעצורי מחאת הרכבת הקלה, שנערכת ברחוב בר אילן בירושלים.

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ביום רביעי האחרון התייצבו בפני חברי בית הדין של 'העדה החרדית' עסקנים, שסיפרו לדיינים על הנעשה במסגרת המחאה ועל מצב העצורים. בעדה החרדית מתכננים תגובה הולמת וחריגה, וביקשו לכנס דיון מיוחד שיתקיים בימים הקרובים.

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', המדינה מגבירה נגד המפגינים את הלחץ המשפטי והכלכלי, הפרקליטות מגישה כתבי אישום נגד מפגינים בהליכי בזק, העירייה מגישה תביעות אזרחיות והמשטרה מעלה את סכומי ההפקדה לשחרור עצורים, אבל כל זה לא עוצר את ההפגנות ונראה כי המדינה מתקשה בהתמודדות עם המפגינים נגד הרכבת הקלה.

במהלך השבוע האחרון הפגינו כמה עשרות מאנשי 'העדה החרדית' בבר אילן. המפגינים נכנסו לתוך שטח העבודות, חסמו את הטרקטורים והפכו גדרות לאורך ציר העבודות.

כוחות משטרה שהוזעקו למקום עצרו שלושה מפגינים ופעלו לפזר את עשרות המפגינים השוהים בשטח ומפריעים להמשך העבודות, תוך שהם משתמשים - בצעד חריג - באלות נגד המפגינים. מעצרם של חמישה מהעצורים, הוארך, כאמור, ועל חלקם הוגש היום כתב אישום.

יצוין כי אחד מהחשודים שהשתתף בהפגנה הפר צו הרחקה שיש לו מהשתתפות בהפגנות, לאחר שבעבר נעצר ושוחרר בתנאים בהם "הרחקה מהתקהלות אסורה", כנגד חשוד נוסף תלוי ועומד כתב אישום בגין הפגנה באזור מוצא משנת 2019 שם הפריע לעבודות תשתית והפרעה לשוטר במילוי תפקידו, ואילו נגד החשוד השלישי ישנה הרשעה משנת 2018 בגין השתתפות בהתפרעות.

נציג המשטרה אמר בדיון בביהמ"ש כי "במהלך השנה האחרונה ובפרט בחצי שנה האחרונה שמו להם גורמים בחברה החרדית לעצור את כל עבודות הרכבת הקלה שבמסלול שעובר באזור החרדי קרי, רחוב ירמיהו בר אילן. במהלך המחאות שלהם נכנסים לתוך התעלות ובכך מונעים את ביצוע העבודות, זה במקרים הקלים, במקרים קשים יותר פגעו בתשתיות במיליונים שהערכות הנזקים נערכות במיליוני ש"ח, פגעו בכלי עבודה ובעוד דברים. העבודות שם מתעכבות עקב המחאות האלה".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

על המחאה אמש סיפר כי "הגיעו כמו בלילות האחרונים המשיבים ביחד עם אחרים נכנסו לאתר הבניה בצורה המסכנת את חייהם ואת הכלים ההנדסיים סירבו להישמע לקריאות השוטרים סירבו להזדהות בפני השוטרים לאחר שעוכבו במקום, הובאו לתחנת לב הבירה לצורך חקירה, במהלך החקירה בחרו לשמור על זכות השתיקה, הוטחו בפניהם סרטונים ממקום האירוע אך הם לא הגיבו".

במהלך הדיון החלו החשודים לשיר "בשלטון הכופרים איננו מאמינים, כי אין עוד מלבדו ובשלטון הציונים איננו מאמינים". ביהמ"ש ביקש מהם להפסיק את השירה על מנת שיהיה אפשר להמשיך בדיון אך לאחר שהמשיכו לשיר הם יצאו מהאולם בהוראת בית המשפט.

עו"ד רועי פוליטי שייצג את שלושת העצורים אמר בדיון כי יש "חוסר אחידות" בבקשות המשטרה על אותן עבירות ואותם אירועים, "לפעמים מביאים עצורים בבקשת שחרור בתנאים, לפעמים מבקשים מעצר של 3 ימים ומקבלים 5 וזה נראה קצת קפריזי ונגוע בחוסר שיקול דעת".

"בסופו של דבר", הוא הוסיף, "אין כאן אלימות נגד שוטרים או אזרחים או רכוש וצריך להבדיל בין גורמי הנזק ובין שוכבי הבורות. אלו עבירות שהמסוכנות הנובעת מהן לא מצדיקה מעצר אלא כמוצא אחרון. שאלות של שיבוש בהינתן אופי העבירות לא באמת קיימות. וגם אם התפרעות אחרי החלטה יש בה להחמיר בעונשו של המתפרע לכשעצמה העבירה הזו לא מגדירה מסוכנות. מסוכנות של מי שמשתתף בהתפרעות ומי שמשתתף בה לאחר הכרזה לא שונה, בטח לא מהותית. וברוב המקרים מי שנמצא בבור עם רעש איום מסביבו גם לא שומע ולא מודע להכרזה".

עו"ד פוליטי ביקש לשחררם בהרחה מתוואי העבודות אך נציג המשטרה ביקש הארכת מעצר עד יום חמישי, ושופט בית משפט השלום עמיר שקד החליט להאריך את מעצרם עד יום חמישי, ונימק: "בהתחשב בעוצמת המסוכנות והחשש לשיבוש החקירה עקב הפעולות הנדרשות על ידי היחידה החוקרת, לא מצאתי כי ניתן, בשלב זה ובעת הזו, להורות על שחרורם של המשיבים לחלופת מעצר למרות שנשקלה , בפרט לאור עברם הפלילי באותן חשדות בהן נחשדים בתיק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר