היסטוריה ואקטואליה

ב"כיכר היריקות" בצפת - כבר הייתם?!

'כיכר היריקות' בצפת - היא פינה נסתרת עם סיפור מדהים וטראגי של אחד מגדולי מקובלי צפת שכמעט והצליח להחיש את הגאולה - באמצעות הכלבים - עד שהתאסלם (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(באדיבות ערוץ היוטיוב של מדריך הטיולים שרגא שמידלר)

בשעות אלו כותב השורות מטייל עם בני משפחתו בעיר הקודש צפת תובב"א – עיר המקובלים מאז זרח אורה במאה הט"ז.

אחד המקומות בהם אני מתכנן לבקר, ובהתרגשות גדולה, הוא 'כיכר היריקות' בצפת - פינה נסתרת עם סיפור מדהים. הפינה שהיא פחות מוכרת, מסתירה מתחתיה סיפור טראגי של אחד מגדולי מקובלי צפת שכמעט והצליח להחיש את הגאולה.

הבה נצלול לעמקי קרקעית 'כיכר היריקות' עם הסיפור המטורף של המקובל רבי יוסף דלה ריינה.

צפת שהיא עיר הקבלה, סיפורי קבלה רבים נקשרו לה. המעשה אותו נספר כעת על 'כיכר היריקות' מובא בספר פרדס רימונים לרמ"ק ובשערי קדושה לרבי חיים ויטאל הידוע בכינוי רח"ו. יוסף דלה ריינה חי פה כמאה שנים לפני זמנם של האריז"ל וגוריו.

ישנם גרסאות רבות למעשה זה, וכנראה שלא נדע מעולם מה באמת אירע. אולם זה ברור שרבי יוסף דלה ריינה היה אחד מקדושי מקובלי צפת, והוא סבר שהוא מצא את הדרך להביא את הגאולה על ידי שימוש בשמות קודש / השבעת מלאכים, מה שמכונה קבלה מעשית.

עיתון 'המבשר תורני' מחג פסח תש"פ מספר לקוראיו על רבי יוסף דלה ריינה שטיפס אל 'כסא של אליהו' שבהר מירון כדי להביא את המשיח. בעיתון נטען שבשל כך אנו למדים "על חשיבותו של המקום כמקום של בשורת הגאולה בתורת הקבלה" (באדיבות אוצר החכמה)

רבי יוסף דלה ריינה מתלבט האם לעשות זאת והוא לא מצליח להחליט לבד, ולכן הוא מתייעץ עם גדול המקובלים מאז ומעולם אדונינו רשב"י ע"ה.

רבי יוסף דלה ריינה נסע עם תלמידיו למירון, ולאחר צום ולימודי קבלה מעמיקים, שכללו טבילות רבות, ולימוד תורת הנסתר, הופיע בפניהם רשב"י בכבודו ובעצמו ומיד שאלו אותו החבריה קדישה בדבר קירוב הקץ.

שאל רבי יוסף דלה ריינה: "אם נעשה ונצליח, משיח יגיע, ולא יהיה אינקוויזיציה, לא יהיה גירוש ספרד, לא יהיו פוגרומים, והשואה לא תהיה". ענה להם רשב"י: "אם תצליח יהיה מעולה. אבל כיון שיש פה סכנה וחשש, עדיף שאל תעשו כי הסיכון גבוה, והסיכוי נמוך".

למרות שאדונינו רשב"י אסר עליהם לעשות זאת, רבי יוסף דלה ריינה וחבורתו מנסים להביא גאולה לעולם, והם מחליטים לקבל המלצה נוספת. הם נוסעים לטבריה לקבר רבי מאיר בעל הנס, שם רבי מאיר מתגלה אליהם ואומר להם: "אם תצליחו יבוא משיח, אבל הסיכוי נמוך, והסיכון גבוה, לכן אני ממליץ לכם שלא לבצע זאת".

סיפורו של המקובל רבי יוסף דלה ריינה בספר 'חיבת ירושלים' (ירושלים, תר"ד(, מאת הרה"צ רבי חיים הלוי הורביץ (באדיבות אוצר החכמה)

רבי יוסף דלה ריינה וחברותו מחליטים לקחת את הסיכון ולהשביע את שמות המלאכים. הם יושבים בשדה ליד טבריה טובלים ש"י טבילות במקווה, ולאחר תקופה בה הזדקקו כולל הקטרת קטורת, הם משביעים שני כלבים גדולים שיכנסו בהם המלאכים הרעים. רבי יוסף דלה ריינה קושר את הכלבים השחורים הללו, ומרעיב אותם לנפשם, בתקווה שכאשר הכלבים ימותו ברעב, ימות מלאך המוות ובלע המוות לנצח, ומחה השם דמעה מעל כל פנים, והגאולה תגיע.

ביום האחרון הגיע הס"מ לרבי יוסף דלה ריינה, ואמר לו אתם מקריבים כל יום קטורת, ואני מרגיש שקרב קיצי. מקובל בכל העולם שכל נידון למוות זכאי לבקשה אחרונה, אני לא מבקש הרבה - רק תן לי להריח את ריח הקטורת.

רבי יוסף דלה ריינה מתפתה ונותן לו להריח את הקטורת. בקטורת יש ריח רוחני והס"מ ברגע שהוא מריח הוא הצליח לברוח מהכלב השחור הגדול, או-אז הבינו התלמידים שהגאולה נדחתה בשלב זה.

חלק מתלמידיו של רבי יוסף דלה ריינה נהרגים, וחלק משתגעים. רבי יוסף דלה ריינה עצמו השתגע, והוא חוזר לצפת לאחר שהוא התאסלם.

הטרגדיה למקובלי צפת הייתה גדולה, שכן רבי יוסף דלה ריינה היה מגדולי מקובלי צפת. המקובלים אף התבטאו שנכנסה בנשמתו של רבי יוסף דלה ריינה נשמתו של שד ערבי. לאחר כמה שנים נפטר יוסף דלה ריינה והקהילה היהודית התלבטה היכן לקברו. האם אצל היהודים או המוסלמים.

לכן הם החליטו לקוברו במקום שנמצא מחוץ לעיר העתיקה. לימים העיר גדלה ובנו מסביב לקברו שכונה חדשה, ואת קברו השאירו ובנו מעליו כיכר, שם כל פעם שעברו לידו ירקו כיאה ליהודי משומד, והוא הוא 'כיכר היריקות' עליו בצפת מאז ועד היום.

מעניין שגם כיום אחרי מאות שנים אחרי הסיפור ההזוי הזה, מעטים האנשים שעוברים בתוך הכיכר הספציפי הזה, אלא מדלגים ובוחרים ללכת בדרכים עוקפות.

ראוי לציין שבצפת יש 3 גרסאות לקברו של המקובל רבי יוסף דלה ריינה.

א: כיכר היריקות.

ב: מול ביתו של רבי יוסף קראו (אבל שם חפרו לפני כמה שנים 7 מטר ולא מצאו כלום).

ג: בתחנה מרכזית של צפת שפעם היה שם בית קברות היום זה תחנת אוטובוס. 'כיכר היריקות' נמצא מעל בית הכנסת האר"י האשכנזי ליד כיכר מגיני צפת.

מסופר על רבינו האר"י כשהלך בסמטאות צפת, רדף אחריו כלב שחור שהזדהה כיוסף דלה ריינה, שהתחנן בפניו שיתקנו. ראה באריכות ב'מעשה גדול ונורא מר' יוסף דילה ריינה', נדפס בסוף ספר שערי קדושה, מהדורת ברזני, אלול תשס"ה.

ברכת ישר כח לידידי ר' שרגא שמידלר מגדולי מדריכי הטיולים בדורנו שידיו רב לו בהנגשת הטבע ומקומות היסטוריים לעם ישראל

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר