"בושה וכלימה"

הגרב"צ מוצפי: סליחות עם כלי נגינה זה כמו לאכול בשר וחלב, שיגעון וטירוף

הגאון רבי בן ציון מוצפי במתקפה חריפה נגד מעמדי הסליחות בליווי נגנים וזמרים, מעמדים המתרבים משנה לשנה. לדבריו: "הסליחות נתקנו לעורר רחמי שמים עלינו ועל מצבינו, ולא שמיעת מוסיקה ותכנית בילוי ובידור" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
אמירת סליחות בכותל, בשבוע שעבר (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

הגאון רבי בן ציון מוצפי, מגדולי הפוסקים הספרדים, במתקפה חריפה נגד ערבי הסליחות המוזיקליים שהתרבו בשנים האחרונות. לדבריו זה כמו לאכול בשר וחלב ויש להפסיק את המנהג המתפשט.

הפוסק השיב לשאול תלמידיו בימים האחרונים סביב המנהג החדש של מעמדי סליחות בליווי כלי נגינה. באחת השאלות נשאל: "אמא שלי בשנת אבל והיא רצתה לדעת אם מותר לה לשמוע סליחות של פייטנים עם כלי נגינה?".

בתשובתו תקף הפוסק וכתב: "סליחות עם כלי נגינה, זה כמו לאכול בשר בחלב, כי הסליחות נתקנו לעורר רחמי שמים עלינו ועל מצבינו, ולא שמיעת מוסיקה, ותכנית בילוי ובידור. ובושה וכלימה לאותם שרוכבים על ענין הסליחות והעוונות ומפארים את שמם ואת קולם. לעצם השאלה אסור לה בשנת אבל כלי נגינה".

בשאלה אחרת נשאל: "נתבקשתי לשאול מניין של בעלי בתים יראי שמים קובעים עיתים לתורה כל יום וגם אברכים באותו מניין האם יהיה אפשר ללות הסליחות עם כלי נגינה להתרוממות הרוח באמירת הסליחות?".

בתשובה כתב הגרב"צ: "שגעון וטירוף, בסליחות צריכים להוריד דמעות בתחנונים. 'כדלים וכרשים דפקנו דלתיך'".

כזכור, ביום שישי, התפרסם מכתב של מספר רבנים עליהם הוסיף את חתימתו ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, נגד ערבי סליחות מוזיקליים.

את מארגני אירועי הסליחות הם מכנים במכתב "פורצי גדר", וכותבים כי הם פועלים "לשנות ולהפוך את המעמדים הקדושים של תפילת הסליחות לאירוע של בילוי ומקיימים ערבי סליחות בהשתתפות זמרים ותזמורות, הן בבתי כנסת והן בחוצות קריה".

הרבנים מוסיפים, "אשר תחת לקיים "זוחלים ורועדים מיום בואך" הופכים את מעמד התפילה והבקשה שבו כל קהילות ישראל מתכוננים ומתקרבים לימי הדין, למופע מוזיקאלי תוך הרס מסורת ישראל סבא".

"קוראים אנו בזה הן למארגנים והן לבעלי התפילה הזמרים לחדול ממעשיהם, והן לציבור שיחי' לא לרוץ ח"ו פרצות בכרם בית ישראל".

לסיום הם מברכים, "ובזכות העמידה האיתנה על שמירת קודשי ישראל יבורכו כולם בכתיבה וחתימה טובה, לכל טוב ורוב נחת כל הימים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר