"ההימנעות היא עבירה"

הפוסק נשאל: מי שלא הצביע ג' פעמים, צריך התרת נדרים?

הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, נשאל האם מי שלא השתתף בבחירות ג' פעמים, צריך התרת נדרים כדי להצביע? בתשובתו, הרחיב כי מי שלא מצביע - עובר עבירה (חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
הגרב"צ קוק (צילום: יעקב נחומי)

מי שלא השתתף בבחירות ג' פעמים, האם צריך התרת נדרים כדי להצביע? כך נשאל הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, ראש בית הוראה ירושלים ורב קהילת אבי עזרי - מרכז פתח תקווה.

השואל הרחיב ותהה "האם להימנע להצביע בבחירות - יש שאלה של נדרים למי שנהג כך כבר ג' פעמים)". לדבריו, "כתב השו"ע (הל' קביעות עיתים לתורה או"ח ס' רלח סעיף ב) אם יש לו חק קבוע ללמוד כך וכך ליום והיה טרוד ביום ולא השלימו, ישלימנו בלילה מיד. וכתב המשנה ברורה (ס"ק ה שם ד"ה צריך שישלים מיד) והוי נדר כדאמרינן [נדרים ז'] האומר אשנה פרק זה נדר גדול נדר לאלקי ישראל ואיתא ביו"ד (ס' ר"ד ס"א) דאם נהג לעשות דבר טוב אם היה דעתו לנהוג כן לעולם הוי נדר וטוב שיתנה בתחלה שלא יהיה עליו דבר זה בנדר פן יזדמן איזה פעם שלא יוכל להשלים עכ"ל. והאם מותר להתיר לו?".

הגרב"צ קוק השיב לו כי "שאלה דומה נשאל מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוקללה"ה והשיב כי התרת נדרים צריך על הנהגה של מצוה, לא על הנהגה של איסור.

"ומאחר שכבר הסכימו גדולי התורה רבותינו נבג"מ וילחט"א שההצבעה בבחירות אינה רשות אלא חובה (לשון רבינו במכתבו המפורסם) הרי שההימנעות מהצבעה היא עבירה ובוודאי אין צריך התרה".

הגרב"צ הוסיף ואמר כי "כששאלתי לרבינו הרי יש להם את רבותיהם האוסרים להשתתף בבחירות, השיב: 'החזון איש היה רב'ה גדול מספיק בשביל כולם'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר