מצוקת הדיור | הישג תקדימי

מעל ראשי הח"כים: העסקנים נלחמו, וראש הישיבה הורה להקים ועדת רבנים

לאחר שמשה גפני ניצל מלקיחת תיק השיכון, עלו מספר עסקנים וראשי ישיבה למעונו של הגר"ג אדלשטיין ושטחו בפניו את מצוקת הדיור ששוברת שיאים | ראש הישיבה קיבל החלטה דרמטית: תוקם ועדת רבנים לנושא מצוקת הדיור שתפקח על פעילות הח"כים | בנוסף, הורה לדרוש את תפקיד סגן שר השיכון עם סמכויות לאחד מח"כי 'דגל התורה' | כל הפרטים בפרסום ראשון (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ח"כי 'דגל' אצל ראש הישיבה (צילום: ללא קרדיט)

פרסום ראשון ב'כיכר השבת': מצוקת הדיור החרדית, הגיעה בשנה האחרונה לשיא שעדיין לא הכרנו, וככל שחולפים הימים - המצב רק מחמיר. אמנם המצב לא מזהיר בכלל הציבור הישראלי אך נדמה כי מצוקת הציבור הליטאי גדולה הרבה יותר, מכמה סיבות, העיקרית שבהן, היא חוסר הפעילות בנושא של הנציגים הפוליטיים.

בשנה האחרונה, קמו מספר עסקנים מקרב הציבור הליטאי, במטרה לעלות את נושא הדיור החרדי לראש סדר היום ובכך בעצם לסנדל את נציגי הציבור ולהכריח אותם לעסוק בנושא הבוער.

בשונה מהציבור החסידי שיודע להתארגן בקבוצות גדולות וללכת גם לערי הפריפריה, בציבור הליטאי כל זוג צעיר, כל משפחה, צריכה לדאוג לעצמה.

ח"כי 'דגל התורה' אצל ראש הישיבה - לאחר תוצאות הבחירות

לאחר הניצחון החרדי הגדול בבחירות לכנסת ה-25, החלו העסקנים ללחוץ את יו"ר 'דגל התורה' חבר-הכנסת משה גפני, לקחת את תיק השיכון, וזאת מאחר ולפי ההסכמים שבין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל', 'דגל' אמורה לבחור את התפקיד הבכיר הראשון. "משכך", טענו העסקנים, "מדוע שהתיק החשוב כל כך לציבור הליטאי ילך ליצחק גולדקנופף ולא אל המפלגה הליטאית? הרי חסידי גור כבר די מסודרים בתחום הדיור".

הדרישה שעלתה לא הותירה הרבה ברירות למשה גפני, שמצדו חושק מאוד דווקא בוועדת הכספים - משם הוא חולש על כלל משרדי הממשלה, והמגעים עם הליכוד לקבלת תיק השיכון יצאו לדרך, אלא שברגע האחרון הגיעה לגפני הישועה מצדו של חבר הוועדה הרוחנית ביתד נאמן, הגאון רבי נתן זוכבסקי.

הרב זוכבסקי טען בפני ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, שעם כל הכבוד למצוקה הדיור האמתית, חזקה עלינו הוראתו של מרן הגראמ"מ שך שלא ליטול תפקידי שרים, ומכיוון שאם דגל יקחו את תיק השיכון במעמד סגן שר, בג"ץ יכפה עליהם להתמנות לשר, כפי שקרה עם ליצמן, אם כן, אין שום היתר לקחת את תיק השיכון.

גפני, שמע וקיבל, ומיד במוצאי שבת יצאה הודעה לתקשורת כי בהוראת ראש הישיבה כי חברי הכנסת של 'דגל התורה' לא יכהנו כשרים בממשלת ישראל, וכך גפני השיב את דרישתו לקבל את ראשות ועדת הכספים.

אלא שאותם עסקנים חרדים סירבו להרים ידיים והחליטו לא להרפות מהנושא ואמש (שלישי) עלו למעונו של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין.

יחד עם העסקנים לייזר יוטקובסקי ואורי זלזניק עלו ובאו ראשי הישיבות - הגר"ב ויסבקר, הגר"י אייכנשטיין, הגרא"י קוק והגר"י מישקובסקי (הגר"ד כהן היה אמור להשתתף גם, אך לא חש בטוב).

בפגישה עם ראש הישיבה העלו ראשי הישיבות בפני הגר"ג את המצוקה החרדית האמתית והבהירו כי אם לא יעשו משהו דרמטי עכשיו - לא תהיה עוד הזדמנות, כמו שיש עכשיו לחרדים.

לאחר שיח ארוך, קיבל ראש הישיבה מספר החלטות דרמטיות המתפרסמות בפרסום ראשון ב'כיכר השבת'.

1. תוקם ועדת רבנים בראשות הגר"מ קסלר, הגר"י אייכנשטיין והגר"י רוזן, אליהם יחברו מספר עסקנים ומומחים בתחום הדיור.

2. דגל התורה תציב מועמד מטעמה (אורי מקלב או יעקב אשר) בתפקיד סגן שר השיכון, עם סמכויות נרחבות, כאשר בהסכמים הקואליציוניים יתחייבו להם על יעדים בתחום.

גורם המעורב לעומק בנושא אומר ל'כיכר השבת' כי "מדובר בהחלטה דרמטית שעוד לא הייתה כמוה, אם עד היום הח"כים הליטאים הצליחו להתחמק ולמסמס את מצוקת הדיור החרדית - מהיום זה נגמר".

לדבריו, "הלכנו להם מעל הראש, כי ידענו שמהם לא תבוא הישועה, וכעת לא תהיה להם ברירה ובהוראת ראש הישיבה הם יהיו מחיובים לוועדת הרבנים שהוקמה. הוועדה גם תתן להם הוראות מה לעשות והם יהיו מחויבים אליה. אני לא חושב שיש תקדים לכזו וועדה חזקה בציבור הליטאי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר