טור דעה

בג"ץ איננו אויב הציבור החרדי // עו"ד יוסף ויצמן

השיח הבעייתי הפנים חרדי שתוקף את שופטי העליון יגרום לנזק בלתי הפיך. דווקא לציבור שלנו. היוהרה השלטונית עשויה להביא אותנו לקרע גדול שלא נוכל לאחות אותו (דעות)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
בג"ץ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בימים אלו עומדת לקום ממשלה חדשה, ממשלה שהבטיחה לעשות שינוים במערכת המשפט.

בימים האחרונים עולים קולות של אחיי מתוך הציבור החרדי להחליש את בית משפט העליון, גם מחליטים שבג"ץ הוא אויב הציבור החרדי, וכל המרבה להשמיץ, הרי זה מצויץ. אודה שאני חרד לשמוע את התקפות אלו, ועל כך בטור זה.

טעות לחשוב שבית משפט העליון הוא אויב הציבור החרדי. ראשית עובדתית הדבר לא נכון, ודאי לא בימים אלו שבבית משפט העליון נמצא במספר שיא של שופטים/ות דתיים, עוזרים משפטיים חרדים, ובעיקר, עו"ד חרדים רבים מופיעים דבר יום ביומו באולמות הבג"ץ ומתקבלים בזרועות פתוחות. אגב, מסתבר שעורכי הדין החרדים מופיעים נהדר וקוצרים הצלחות רבות בייצוג בפני בית משפט העליון.

כאמור, בית משפט העליון של היום הוא בהרכב אחר מבית המשפט של שנות ה-90. כיום, מגוון השופטים גדול בכל היבט. ולכן יש להגביר את האימון ולא להעמיק את הקרע.

אזכיר שרק לפני כמה חודשים, עת החרדים לא היו כלל בשלטון, שר האוצר שינה את הקריטריונים של המעונות לצורך פגיעה בציבור החרדי. הגוף הממשלתי היחיד שמנע את הפגיעה הגדולה הוא בג"ץ, עת חברי החרדים המוכשרים הגישו את העתירה המתאימה.

עו"ד יוסף ויצמן (צילום: באדיבות המצלם)

ולאלו שיגידו שמדובר בטיפה מן הים, חשוב שידעו שבג"ץ נמנע במקרים רבים להתערב בנושאים חרדים אע"פ שהגיעו לפתחו. ובכך שבג"ץ נמנע להתערב, אפשר דה פקטו את המשך הפעילות החרדית. לדוגמא: לימודי ליבה, לימודים נפרדים באקדמיה, קריטריונים ייחודיים בדיור, ועוד רבים.

שנים רבות שאני נבחר ציבור בלשכת עורכי הדין ושלוחם בין היתר של עוה"ד החרדים. בשליחותי הציבורית, אני נמצא בציר הרגיש של בתי המשפט – שופטים – אקדמיה, וכאיש חרדי נחשפתי לשיח מעמיק אודות המגזר אליו אני שייך, תמיד מצאתי אוזן קשבת וסקרנות לדעת איך אפשר לחבר ולהתחבר, וזאת מצד כל השופטים בכל הערכאות.

לכן, השיח הבעייתי הפנים חרדי שתוקף את שופטי העליון יגרום לנזק בלתי הפיך. דווקא לציבור שלנו. היוהרה השלטונית עשויה להביא אותנו לקרע גדול שלא נוכל לאחות אותו.

חרף האמור לעיל, חשוב להדגיש שמותר, ואף רצוי לבדוק, גם להעביר ביקורות מכובדת על בתי המשפט. אין גורם ממשלתי אשר חסין מביקורת. גם אני מביע את דעתי שיש לעשות שינוי בהרכב בית משפט העליון בשבתו כבג"ץ ולשריין מקום למגזרים שונים כדוגמת ראשי ערים מרכזיות, רבנים ראשיים, אנשי אקדמיה, חברה, דת ורוח. אך כמו חברי, אפעל לשינוי תוך שיח מכבד ומעמיק, שהוא היחיד שיכול להוביל לשינוי. לא חלילה להשמיץ ולבקש להרוס את מערכת המשפט שעליה נאמר "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו".

אסיים טור זה בסיפא לא שגרתית.

בכתבות קודמות שהבאתי את דברי בנושאים אלו, התגובות היו "אתה מתחנף למערכת כי אתה צריך אותם" או כל מיני תגובות שהמסר הוא שאני בעל עניין ולכן אני נותן גיבוי למערכת המשפט. אבקש להבהיר אחת ולתמיד, אינני נצרך לאיש במערכת המשפט. אין לי כל כוונה להיות שופט, לפי סוגי התיקים במשרדי, מעטים הדיונים בפני בית משפט העליון. כתבתי בטור זה את דעתי האמתית, מתוך ידיעה אישית של מערכות המשפט, הן כעו"ד ותיק, והן כנושא תפקידים חיצוניים למערכת. לכן, אשמח לקבל כל תגובה או ביקורת עניינית. אין שום חובה להסכים לאף מילה שכתבתי, יש חובה הקשורה לבין אדם לחבריו להגיב לגופו של עניין ולא לגופו של איש.

ולסיכום. יש לנו מערכת משפט מהטובות בעולם. הייתה לי את הזכות לשבת במינויים של עולם המשפט. השופטות והשופטים אנשי מקצוע. דווקא אנחנו צריכים לשמור על מערכת המשפט חזקה ומכובדת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר