ריאיון מיוחד

רבה של מולדובה הגר"פ זלצמן: "הממשלה הקודמת רדפה אותנו" | צפו

רבה של מולדובה הגר"פ זלצמן, נכנס היום לחוג היוקרתי של החברים הבכירים ב'ועידת רבני אירופה' והעניק ריאיון מיוחד ל'כיכר השבת' בו הוא מספר על הפליטים, הממשלה שנפלה ועל התוכניות לעתיד | צפו בריאיון (חרדים)

רבה של מולדובה הגאון רבי פנחס זלמן, מונה היום (שלישי) בכינוס הרבנים בבוקרשט שברומניה, לחבר הועידה המתמדת של ועידת רבני אירופה. לאחר המינוי הוא העניק ריאיון מיוחד ל'כיכר השבת', בו הוא מספר על העצמות של היהודים שנמצאו במדינה שלו, על השמחה בהפלת הממשלה ועל מצב הפליטים.

תגובה ראשונה למינוי היוקרתי?

"אכן, אני שמח שקיבלתי את המינוי, ואני מצטרף לחוג המצומצם של הרבנים, ושיש לה השפעה גדולה על מה שמתרחש עם הקהילות היהודיות וכמובן, שזה יסייע לי עם צרכי הקהילה שלי. אני שמח שהרבנים קיבלו את ההחלטה לצרף אותי אליהם".

בריאיון לשליח 'כיכר השבת' לועידה

פעם שעברה נפגשנו בגרמניה, לפני חצי שנה - בעיצומה של המלחמה עם אוקראינה, מה קורה עכשיו?

"נכון, הגעתי לשם עם מטוס מיוחד לכמה שעות, זה היה בזמן שיא מבחינת הפליטים, היו אלה ימים שהגיעו אלינו כל יום מאות ואף אלפי פליטים, באותו זמן הגיעה אלינו משלחת גדולה בארה"ב כדי לסייע לנו.

"האמת שעד עכשיו זורמים לנו פליטים ואנחנו משכנים פליטים במלונות במולדובה. זה הצטמצם משמעותי מאותה תקופה, אבל עדיין אנחנו קולטים פליטים - בעיקר אנשים פשוטים שמבינים שהם לא יכולים להישאר באוקראינה".

מה היחס של הממשל למלחמה?

"הממשלה היא קצת פרו רוסי, אבל בבחירות האחרונות ראינו שרוב העם תמך במפלגות שאוהדות דווקא את אוקראינה, בדומה למה שקרה בארץ".

מה הרב חושב על הממשלה החדשה שצפויה לקום?

"ראשית, אני שמח מאוד שהממשלה הקודמת נפלה, היא רדפה אותנו ממש, לא עזרו בקליטת פליטים בישראל, ולא עזרו לנו עם הפליטים פה, הם הבטיחו לנו שיעזרו ועל סמך זה לקחנו הלוואות, הם עשו מעשה שלא יעשה. ברור שאני שמח שהם הולכים הביתה".

שמענו פה בוועידה על סיפור מרגש על עצמות של יהודים שמצאו בטרנסיסטריה

"נכון. רק קודם אתן הקדמה - המהפכה הבולשביקית שהתרחשה ברוסיה בשנת 1917 בהובלתו של ולדימיר לנין, החלה את אחת התקופות החשוכות והרצחניות בהיסטוריה העולמית. לאורך עשרות שנות השלטון הקומוניסטי, נרצחו, עונו והוגלו מיליוני בני אדם על לא עוול בכפם. קבר אחים ענק שהתגלה לאחרונה במחוז טרנסניסטריה שבמולדובה, חושף מקצת מהזוועות.

"גיא ההריגה ההמוני, נמצא בעקבות עבודות שנעשו בבסיס צבאי ישן סמוך לטירספול בירת המחוז, בעקבות המלחמה באוקראינה. במהלך החפירות החלו להתגלות בזה אחר זה בורות גדולים, מלאים באלפי גופות שנהרגו במקום בשנים שבין 1917-1930 תחת שלטונם של הרודנים לנין וסטלין, רוב ההרוגים: יהודים שהואשמו בהתנגדות למשטר הקומוניסטי.

"במקום אותרו גם מסמכים המתעדים את שמות ופרטי ההרוגים בכל אחד מבורות ההריגה ואת העוון בגינו נחרץ גורלם למוות (בד"כ ביריה). המסמכים מתארים את חייהם של היהודים תחת השלטון הקומוניסטי, את בתי הספר היהודיים שפעלו בהיחבא, את הניסיונות ליצור קשר עם ארגונים יהודיים בעולם ואת ההתארגנויות המקומיות לקיים פעילות יהודית במסתור. כך למשל מופיע על אחד הנרצחים שהוא שימש כמורה בבית ספר יהודי, על שם אחר מופיע שעמד בקשר עם גורמים בפלשתינה וכן הלאה. בין ההרוגים במקום, גברים נשים וגם ילדים.

"בשבועות האחרונים פנה נשיא הרפובליקה ואדים קרסנוסלסקי אלי ועדכן אותו ואת מר יורי קרייצ'מן יו"ר הקהילה היהודית בטירספול, על התגליות ועל כך שהממשל מעוניין להעניק לנרצחים את הכבוד הראוי, לטפל בקבורתם כהלכה ולהקים אנדרטת לזכר הנספים. עד היום נחפרו 3 בורות הריגה, ולפי ההערכות קיימים במקום עוד שישה או שבעה בורות הריגה. לדברי מומחים מקומיים, מספר הנרצחים נא בין אלפים לעשרות אלפים, חלקם הגדול יהודים".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר