נאום תקיף

יעקב אשר: "הילדים החרדים לא יהיו ילדי סנדויץ' • צפו

נאום הסנדויץ': חבר הכנסת יעקב אשר נאם היום במליאה והבהיר לממשלה החדשה, כי הילדים החרדים, לא יהיו ילדי סנדויץ'', וקרא לתיקון הפגיעה בתקציבי החינוך החרדי | צפו (חדשות, חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
יעקב אשר, היום במליאה (צילום: ערוץ כנסת)

במסגרת יום זכויות הילד בכנסת, נאם חבר הכנסת יעקב אשר מ'דגל התורה' ושיגר מסר לממשלה החדשה שתוקם בדרישה נחרצת לתיקון הפגיעה בתקציבי החינוך החרדי, כשהוא דוחה את החשש מההסתה בתקשורת: "איך אמר מנחם בגין המנוח? אם יש כמה יפי נפש שיעקמו את האף שלהם – שיהיה להם אף עקום".

"זכויות הילד", פתח אשר את נאומו, "הם צמד מילים שכולם יודעים לדקלם, לנאום על כך נאומים חוצבי להבות אש. אין ספק, זכויות הילד הן קונצנזוס, לכאורה. כל המפלגות מצקצקות בלהט על זכויות הילד, אבל האם גם מיישמים זאת הלכה למעשה או שזה רק לכאורה? הבה ונבדוק".


"בואו נעשה שיעור קצר בהיסטוריה", הציע אשר לחכי"ם, "אולי שיעור באזרחות, והדברים האלה יהיו גם מסר לקראת הקמת הממשלה הבאה בעזרת השם. בא' תמוז תש"ז, לאחר שראשי הציונות הבינו שהם זקוקים לאגודת ישראל כדי שזו תמליץ על הקמת מדינת ישראל בפני ועדת אונסקו"פ של האו"ם, שיגר בן גוריון לראשי אגודת ישראל את מסמך הסטטוס קוו הידוע ובו התחייב בין היתר על 'אוטונומיה בחינוך', ובעברית פשוטה ומדוברת: עצמאות החינוך החרדי.

"בהתאם לאותה הסכמה היסטורית" ,המשיך אשר לספר במליאה, "סוכמו במהלך השנים עקרונות התקצוב למוסדות החינוך החרדים, כשהחרדים מקבלים עליהם מרצון תג מחיר של תקצוב מופחת מתוך אותה שאיפה לעצמאות נטולת התערבות פדגוגית וחינוכית, כך נקבע שבמוסדות המוכר שאינו רשמי בהם מלמדים 75 אחוז ליב"ה יקבלו רק 75 אחוז תקצוב ממה שמקבל ילד בחינוך הממלכתי, ובמוסדות הפטור, בהתאמה, יקבלו רק 55 אחוז.

"ומה קרה מאז? שחיקה על שחיקה על שחיקה, אינספור תכניות מתוקצבות בתוך משרד החינוך, עם שמות מפוצצים וחשובים מאוד, כשהצד השווה בכולן הוא שהחינוך החרדי הודר מהן. וכך ה-75 צנח ל-44 אחוז, וה-55 הידרדר עד ל-25 אחוז בלבד. אדוני היו"ר", הרעים אשר בקולו, "לזה קוראים 'פגיעה בזכויות הילד'. ואולי יותר נכון גם אם זה יישמע חריף: גזל ועושק מילדים חרדים. ככה פוגעים משרדי הממשלה בזכויות הילד. מאות מיליוני שקלים שעל פי חוק מגיעים לילדי החינוך החרדי, וביד שרירותית מונעים אותם מהם ללא שום הצדקה, ללא שום סמכות מוסרית ואף לא חוקית ואין פוצה פה ומצפצף".

בדבריו פירט אשר את העוול הבלתי נתפס כלפי גני הילדים: "גם בגיל הרך שבו לא לומדים ליב"ה באף מקום, מייצרים את האפליה הבלתי נתפסת הזו, כאילו שבגן ממלכתי בתל אביב או בהרצליה מלמדים מדעי הרוח ופיזיקה ובבני ברק לא. על מה מדברים כאן? על המינימום של המינימום שכל פעוט, מה שכל ילד וילדה זכאים לקבל על פי חוק, גם את זה מונעים מהם. למה? כי את החרדים מותר להפלות, גם אם מדובר בילדים?. למרבה הפלא אני חושב שכולם יסכימו שגם ילד חרדי הוא ילד, וגם לו יש זכויות שאסור לפגוע בהן, וכמו שכולנו אוהבים להגיד: 'ילד הוא ילד הוא ילד', גם אם יש לו כיפה ופאות".

הוא הוסיף כי "כל ילד בישראל מתוקצב בהסעות, בהזנה וכדומה, זה דברים שהמדינה מממנת לכל ילדי ישראל, אבל לילדים החרדים מקצצים גם בזה. אתה ילד חרדי? קבל רק 75 אחוז גם מהסנדוויץ', ואם אתה במוסד פטור אז תקבל רק חצי סנדוויץ'. מה, ילד חרדי רעב פחות מילד חילוני? הוא אוכל פחות? מה זה הדבר הזה?! אין לילדים שלנו זכויות?! עושים הסכם קיבוצי עם המורים, נחשו מי לא בפנים, כמובן המורים והמורות החרדים. למה? ככה!".

שרת החינוך שאשא ביטון ניסתה לקטוע את דבריו ולטעון שהדברים אינם נכונים, אבל ח"כ אשר ענה לה: "הייתי ראש עיר ואני יודע היטב על מה אני מדבר ואל תטיפו לנו איך לחנך את ילדינו, עשיתם את זה מספיק בשנה ורבע האחרונה, לא כל דבר את חייבת לדחות ולענות, מותר לפעמים להודות שאנחנו צודקים ולהגיד שנפעל לתקן זאת".

אשר הסביר שהכי קל למשרדי הממשלה לפגוע במערכת החינוך החרדית כי היא לא שובתת. "החינוך החרדי לא ישבות לעולם, זו הנחיית גדולי ישראל מהדורות הקודמים ועד לימינו אנו. כי מבחינתנו החינוך וההוראה זה קודש הקדשים, זה קיום העולם, ולכן אסור להפסיק את הלימוד שלהם בשום מצב שבעולם. וכדברי הגמרא במסכת שבת:אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן.

"אבל ידידי חברי הכנסת", הצהיר אשר, "גם אנחנו חברי הכנסת החרדים לא נשבות, לא ניתן בשום אופן שיהפכו את ילדינו ונכדינו לילדי סנדוויץ' שנמעכים מלמעלה ומלמטה על ידי המערכת. נהיה כאן יום ולילה ולילה ויום כדי לשמור על הזכויות שלהם מול כל מיני גורמים שמדברים גבוהה גבוהה על זכויות הילד אבל כשמדובר בזכויות הילד החרדי הם נעשים אטומים.

"לאף אחד אין רשות לפגוע לא באוכל שלהם ולא ביכולת הלמידה שלהם, ואנחנו נהיה כאן תמיד כדי לשמור ולהגן וגם להילחם אם צריך, כדי להבטיח שהם יקבלו את כל מה שמגיע להם, לא שקל אחד פחות. וגם אם פוליטיקאים קטנים ימשיכו להסית, וגם אם התקשורת תגבה אותם ותנסה ללבות את האש, אנחנו נאטום אוזניים ונתרכז במשימתנו להגן על זכויותיו של כל ילד ולהשוות את התנאים שלו, גם אם הוא חרדי. איך אמר מנחם בגין המנוח? "אם יש כמה יפי נפש שיתחילו ככה לעקם את האף שלהם – שיהיה להם אף עקום", חתם אשר את נאומו הנוקב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר