זה הפתרון לחוק הגיוס

יהדות התורה לקראת סגירה: הגיעו להסכמות ברוב הנושאים | זה החשש של 'אגודה'

בשבוע הבא תסתיים ההארכה שנתן נשיא המדינה לראש הממשלה המיועד נתניהו להרכיב ממשלה בראשותו | צוותי המו"מ של יהדות התורה והליכוד הגיעו להסכמות ברוב הדברים, מלבד שלושה נושאים עיקריים: חוק הגיוס, ביטול סעיף הנכד ודיור לציבור החרדי | חשיפה - באגודת ישראל חוששים: נתניהו יחזור בו ברגע האחרון (חדשות, חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראשי יהדות התורה בחדר הסיעה בכנסת (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

46 ימים מתישים של מו"מ בלתי פוסקים מגיעים לישורת האחרונה? על פי המסתמן, במפלגת יהדות התורה יסגרו במהלך סוף השבוע הקרוב, והנושאים שנמצאים במחלוקת לקראת פתרון.

המחלוקת העיקרית כעת היא כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', סביב נושא חוק הגיוס, ביהדות התורה נוטים לעשות הנחה להליכוד ולמרות הדרישה הנחרצת ההתחלתית, הם בסוף יתפשרו בחלק אחד.

במהלך היממה האחרונה, כאשר הדד-ליין להקמת הממשלה מתקרב, הגיעו הנציגים של המפלגות לסיכום לא-סופי, כי חוק הגיוס יחוקק בהצמדה להעברת תקציב המדינה לשנת 2023.

בתחילה, נציגי אגודת ישראל סירבו מכל וכל להסכם, שכן טענתם הייתה, מדוע בן גביר ואריה דרעי, מקבלים חוק כפי בקשתם קודם להקמת הממשלה, ואנחנו לא נקבל חוק גיוס כפי שאנחנו דורשים? אם הם לא מאמינים לנתניהו שהוא יעביר את החוקים לאחר הקמת הממשלה, גם אנחנו לא מאמינים לו ודורשים להתחיל בחקיקת החוק עוד קודם להקמת הממשלה.

מהדרישה הזו, נציגי הליכוד הצליחו להוריד את אגודת ישראל, בגלל שלל סיבות שעיקרן היא טכנית, בשל המורכבות של העברת החוק קודם להקמת הממשלה.

הדרישה השנייה של אגודת ישראל הייתה, שייכתב בהסכם הקואליציוני, כל סעיפי החוק - כלומר שלא יהיה בחוק החדש, יעדים, סנקציות פליליות וכן יוכר באופן רשמי וחוק ערך לימוד התורה.

שתי הסיעות האחרות - ש"ס ודגל התורה, הבהירו לנציגי הליכוד, כי אין להם טעם לכתוב את זה בהסכם הקואליציוני, מכיוון שברגע שההסכמים יונחו על שולחן הכנסת, הם יעוררו סתם רעש ציבורי מיותר, שאין בו טעם קודם להקמת הממשלה.

באגודת ישראל - בהוראת גדולי האדמו"רים התעקשו על כך וזו הייתה הסיבה העיקרית לאי-ההתקדמות במשא ומתן. נכון להבוקר (חמישי) באגודת ישראל כבר הגיעו לסוג של הסכמה עם הליכוד.

ההסכמה היא, שתהיה התחייבות בהסכמים, שחוק הגיוס יעבור בהצמדה לתקציב המדינה ותהיה התחייבות מפורשת לחוקק את החוק לערך לימוד התורה.

אגודת ישראל: "אנו חוששים שנתניהו יפטר אותנו"

אך למרות ההבנות שהגיעו הצדדים, ב'אגודת ישראל', שהובילה את המאבק בחוק הגיוס עדיין חוששים. בכיר באגודת ישראל אומר היום ל'כיכר השבת': "לא סתם דרעי ובן גביר לא סומכים על נתניהו. אנחנו גם חוששים שברגע האחרון, נתניהו יברח מהסיכומים ויקרא לגנץ או למפלגות אחרות להחליף את המפלגות החרדיות כדי כביכול להציל את עתיד המדינה".

כשאני תוהה אצל הבכיר האם החשש הוא אמיתי או ספין, מסביר הבכיר: "זה בכלל לא מופקע, נתניהו מומחה בדחיית העברת תקציב כפי שראינו לא פעם אחת. בעוד חצי שנה כל התמונה הפוליטית יכולה להשתנות ואנו חוששים שנתניהו יגיד לנו אתם יכולים ללכת הביתה ואני אצרף את גנץ ואשאיר את ש"ס, שלא מתנגדת לחוק של שרי הביטחון".

עוד מוסיף הבכיר: "מי שיחליט בסופו של דבר אלו חברי המועצת, אבל אנחנו נציג בפניו את כל החששות ובראשם, ראיית הזהב של חוקי דרעי ובן גביר- אם הם לא סומכים על נתניהו אין סיבה שאנחנו נסמוך עליו ולא נדרוש את הכנסת חוק טל להסכמים הקואליציוניים - ושתהיה התחייבות שלא יהיו יעדים ומכסות".

אך גם במידה ונושא חוק הגיוס ייפתר בהסכמת הצדדים, עדיין נותרו שתי בעיות מהותיות, האחת, היא ביטול סעיף הנכד, שעליו מתעקש גם שר האוצר המיועד סמוטריץ' וכן פתרון למצוקות הדיור החרדי.

על פי המסתמן, כבר היום יגיעו הצדדים להסכמות על סעיף חוק הנכד - שמעמדם ייקבע רק כתושב קבע, ובנוסף תגובש תוכנית מקיפה על מצוקת הדיור החרדי.

בכיר רוחני ב'אגודת ישראל', המקורב גם ל'מועצת גדולי התורה', אמר אתמול ל'כיכר השבת': "הליכוד וש"ס חושבים שהם יכולים לשחק איתנו, הם לא מבינים שהפעם מדובר במשבר רציני שלא ייפתר - אם לא יגיעו לקראתנו, אין לנו שום בעיה להתעקש על זה ולהישאר מחוץ לממשלה".

"שתי המפלגות שהזכרתי חושבים, שהם יאיימו עלינו על ידי כל מיני תדרוכים לתקשורת והדלפות של ההסכמים. צר לי, הפעם מדובר בנושא שלא נתפשר עליו בשום צורה".

עוד מוסיף אותו גורם: "אנחנו מבינים את התכנון שלהם, להגיע ליום האחרון ואז לנסות ללחוץ אותנו, ולכן אני שב ומדגיש, במידה ולא ייכנס למו"מ הקואליציוני חוק גיוס שיהיה לרוחנו - תוך התחייבות שהוא יחוקק בתקופה שלאחר הקמת הממשלה, אנחנו פשוט לא נחתום, אה, ושלא יישכחו, שאנחנו בשונה ממפלגות אחרות, נצטרך לקבל גם את האישור של מועצת גדולי התורה, ואם יחכו לרגע האחרון, יהיה לנו קשה מאוד לכנס את המועצת. לכן, ההמלצה שלי היא, שהם יפסיקו להתחכם ויתחילו להתייחס אלינו ברצינות".

כך או כך, היום או מחר, יעודכנו חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בפתרון שהוצג לחוק הגיוס, ובמידה ויאשרו אותו, הדרך להקמת הממשלה סלולה מתמיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר