סוחרים בבני אדם

תופעה מטרידה: כך "שדכנים" פוגעים בבוטות בבחורות בשידוכים | תחקיר

זו תופעה מחליאה שהחלה לאחרונה לצבור תאוצה, ויש לתת עליה את הדעת ולהיזהר | בנות חרדיות המחפשות אחר השידוך המתאים להן נתקלות בכל מיני "שדכנים" שצצו לאחרונה, הם גובים כספים שלא כדין מהבחורות, אך גרוע מכך, הם נוהגים לעלוב בהן בבוטות ולחלק ציונים | כך פועלת השיטה הנלוזה | תחקיר (חרדים)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
זוג חרדי מאורס | ארכיון (צילום: פלאש 90, עיבוד כיכר השבת)

תופעה מטרידה שהחלה בזמן האחרון, מגיעה בימים אלו לשיא: בחורים מציגים עצמם כ"שדכנים מומחים", גובים כספים רבים ממי שמעוניין בשידוך ולאחר מכן נעלמים. הם קוראים לעצמם בשמות פרטיים בלבד, כדוגמת: "יוסי השדכן", "יעקב השדכן" ועוד על זה הדרך. לעיתים, לא תאמינו - מדובר בבחורים שלא עולים על גיל 22.

ב'כיכר השבת' התחקנו אחר השיטה המפוקפקת, וכך היא עובדת: אם אתם מעוניינים בשידוך עליכם לשלוח הודעה למספר וואטסאפ (מעניין שאי אפשר טלפונית, רק הודעות. א"ט) שם תתבקשו להירשם למאגר.

מהו אותו מאגר? ובכן, לטענת השדכנים הללו מדובר במאגר ענק של מספר קבוצות וואטסאפ וטלגרם ייעודיות לשידוכים שמנהלים אותם "שדכנים מומחים", שם הם שולחים את הפרופיל של המשודך ואם מגיעה הצעה על הפונה לפנות לשדכן והוא מקדם אותה בין הצדדים.

אבל היי, רגע. אם אתם רוצים להירשם למאגר השידוכים הזה תצטרכו לשלם קודם 400 שקלים "בשביל המוטיבציה" של השדכן לפעול עבור השידוך שלכם, כך כלשונם.

הנה לשון הודעת אחד השדכנים העוסקים בתחום לאחר שפנינו אליו בוואטסאפ: "שלום משודך יקר. לאור העבודה הקשה יום יומית סביב השעון עבור המשודך/ת. ולאור ההצלחות האין סופיות שהקב"ה זיכה אותנו להקים המון בתים בזכות הקבוצות וכמובן גם מפה לאוזן. כמובן שעושים הכל לשם שמיים ובשמחה אבל צריך גם מוטיבציה כדי שתתנו לנו כח לעזור לכם במציאת הזיווג. (המחיר הוא שווה לכולם ללא שום אפליות אין ויכוחים על המחיר מי שלא מעונין יש המון שדכנים ונאחל לו המון בהצלחה)".

"אנחנו עוסקים לרוב במגזר החרדי/ חרדי מודרני/אקדמאי/דתי לאומי/מסורתי/פרק ב'. יש לנו אלפי משודכים וכמו כן חדשים שנכנסים בכל יום. דמי רישום 400₪. במידה ונסגר השידוך משלמים בווארט 3000. (גם עם מתערב גורם אחר בשידוך הסכום נשאר אותו הדבר). אנחנו עושים את מירב המאמצים לעזור לכל משודך שבמאגר ובהתמקדות יום יומית על כל משודך שנרשם ובתקווה למצוא את הזיווג שלכם בקרוב".

"נ.ב הדמי רישום זה לשנה אחת צריך לחדש אותו מידי שנה בתקווה שלא, כמו רוב המשודכים שהיו במערכת והתחתנו ב"ה. להמשך הרשמה למאגר הענק תשלחו אישור ותקבלו מספר חשבון.(אפשרי גם בביט למספר הזה). בהצלחה לכולם", עד כאן לשון ההודעה.

נדגיש כבר מעכשיו: זוהי החלטתכם הבלעדית אם להצטרף למאגר או לא. כאשר אתם עושים זאת על דעתכם האישית - העובדה ששילמתם כסף רב לשדכן (400 שקלים לשנה כאמור. א"ט) – זה על אחריותכם בלבד, על כך אין תלונות.

חשוב להבהיר כמה דברים: השדכנים הללו מפיצים את הפרופיל לכל עבר. אתם עלולים לפתע למצוא את עצמכם מסתובבים בקבוצות שלא רציתם שתסתובבו.

בנוסף, וחמור מכך, אחרי שנרשמתם למאגר אין כל הבטחה כי תקבלו הצעות כל שהם. בחורים ובחורות שפנו לשדכנים הללו לאחר תקופה ושאלו אותם מדוע אף לא הצעה אחת מגיעה אליהם, נענו בזלזול: "את שווה 7-8 וגם זה כי החמאתי לך", כתב שדכן אחד ולפעמים אף לא נענו בכלל.

אז גם לשלם ארבע מאות שקל לשנה, גם שלושת אלפים שקל אם נסגר שידוך – אם התערב שדכן אחר, הם לקחו עליך בלעדיות ברגע שנרשמת למאגר ומצאת שם שידוך – וגם, לעיתים, לא תקבלו אף הצעה אחת.

ייתכן כי באותו יום השדכן הזה לא קם על רגל ימין ודיבר בצורה נוראית ולא מקובלת לבחורה ש'נואשת' לשידוך, אלא שזה לא נעצר כאן. אחד מאותם אנשים שקוראים לעצמם "שדכנים מומחים", כותב לבחורה הנמצאת בשידוכים - "אני רוצה לשבת איתך", ועוד דברים שממש לא מקובלים במגזר שלנו.

הנה עוד כמה עדויות מצולמות המעידות על התנהגויות בלתי הולמות של השדכנים הללו:

עדויות שהגיעו לשולחן המערכת (צילום באדיבות המצלם)
עדויות שהגיעו לשולחן המערכת (צילום באדיבות המצלם)
השדכן מחלק ציונים

"שדכנים כאלה – הם לא שדכנים", שח חיים שלר, שדכן בציבור החרדי מזה כשש שנים, "מדובר בתופעה פסולה והזויה שאני פוגש לאחרונה יותר ויותר. בחורים ובחורות פונים אלי בתופעה הזאת ונדרשתי לבדוק אותה. הם לוקחים הרים של כסף לפני שידוך ובורחים לאחר מכן".

"מדובר בתופעה שבכל המגזר החרדי והדתי", הוא מוסיף, "הרצון שלי הוא לעלות למודעות. לא להתכתב עם כל שדכן שלא מכירים ולא להתפתות להניח כסף להרשמה למאגר לפני קבלת הצעות. עושים כאן מסחרה של כסף מאנשים שמחכים לשידוך שלהם. תופעה מגונה שיש להוקיע אותה".

אנו ב'כיכר השבת' בחרנו, נכון לעכשיו, שלא לחשוף את שמותם של אותם שדכנים (ששמותיהם ופרטיהם שמורים במערכת), אך חשוב לעלות למודעות את הנושא על מנת שאתם הגולשים תקבלו את ההחלטה המושכלת ביותר בנושא השידוכים.

מתייחס בזלזול ועוד מעלה את זה לסטטווס שלו בעצמו (צילום: מתוך הסטטוס של השדכן)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר