קשה זיווגו של אדם

תחקיר "שדכני הוואטסאפ" | העדויות החדשות: "שולח עקיצות; נעלם עם הכסף"

כתבת התחקיר הראשונה על השדכנים הפועלים בוואטסאפ, עוררה הדים עצומים ובעקבותיה עשרות תגובות ועדויות על עומק הבעיה ותפוצתה הנרחבת • 'כיכר השבת' בחלקו השני של התחקיר עם סיפורי הגולשים: שילמתם? זה מה שמצפה לכם • וכיצד הגיבו השדכנים על הטענות? • תחקיר, חלק 2 (חרדים)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כתבת התחקיר הראשונה על תופעת "השדכנים בוואטסאפ" - עוררה סערה רבתי. עשרות תגובות הגיעו למערכת 'כיכר השבת' עם שלל עדויות של אנשים רבים, מכל עבר, שסיפרו את הסיפור שלהם על השדכן התורן, ובכך התברר כי מדובר בתופעה נרחבת ביותר.

אנשים רבים ביקשו שנפרסם את שמותם של השדכנים על מנת שידעו להיזהר מהם. כאן בדיוק חשוב לנו להדגיש: תופעת השידוכים ב'וואטסאפ', כמו עוד הרבה תופעות אחרות - צדדים רבים לה. יש שנכוו ממנה ויש, וגם הם לא מעט, שהיא הועילה להם. שדכן כזה - שעושה שידוכים בוואטסאפ - העיד על עצמו, לטענתו, בשיחה ל'כיכר השבת' כי הוא סגר מאות שידוכים וכי אילולי הדרך הזאת מי יודע מתי המשודכים היו מתחתנים.

לכן, חשוב לזכור, יכול להיות שיש צדדים טובים בכל הסיפור הזה של "שדכני הוואטסאפ", אך מתברר כי ישנה גם תופעה לא הולמת, כפי שעולה מהעדויות הרבות, שאת חלקן תקראו להלן.

"מאז הכתבה פונות אלי הרבה בחורות פגועות שנשברו מ'יעקב השדכן'", מספר דוד, פעיל מאוד בקבוצות השידוכים, בשיחה ל'כיכר השבת', לדבריו: "הוא שולח להם עקיצות כדוגמת 'למה את לא עושה ספורט?' ו'איך את נראית'. אי אפשר להעלים את זה. חייבים לפרסם את השמות של השדכנים האלה. מדובר בעולם ומלואו של בנות שנרמסות".

"תעשי ספורט", העדות של אחת הבחורות (צילומסך)

בתיעוד נוסף שהגיע למערכת, נשמע יעקב אומר לאחד הבחורים: "לקחתי את הכרטיס שלך והצעתי להרבה בחורות". האומנם, אם דברים כהווייתם כפי שמספר הבחור, ככה עובדים שידוכים בוואטסאפ? לוקחים כרטיס פרופיל של בחור ועושים העברה לעשרים בחורות בלי לחשוב לפני, האם ישנה בכלל התאמה?

דוד אינו היחיד שנפגע מ'יעקב השדכן', כפי שהוא דאג למתג את עצמו, למערכת הגיעו עוד מקרים רבים שהתרחשו אתו ואין אנו מביאים לפניכם אלא את המקרים שערכנו לגביהם אימות מדוקדק.

"שילמתי ל'יעקב השדכן' כסף שיפרסם אותי בסטטוס", מספר ש' בשיחה ל'כיכר השבת', "כשהסתכלתי דרך הפלאפון שלי – הוא אכן פרסם. שהסתכלתי מטלפון אחר – אני לא מופיע שם. יכול להיות שהוא שיחק בהגדרות שרק אני אוכל לראות את הסטטוס שהוא פרסם אותי", כך, לטענתו של ש'.

יעקב השדכן הגיב על הטענה הזאת בשיחה ל'כיכר השבת' ואמר כי מדובר בשקר וכי למה לו לשחק בהגדרות כאשר יש לו ארבע אלף צופים שהוא רוצה לפרסם משודך.

עוד בחור מספר ל'כיכר בשבת', תוך שהוא מבקש להישאר בעילום שם מוחלט: "שלחתי לו את הכרטיס המדויק שלי (עם כל הפרטים הרלוונטיים לשידוכים. א"ט) ופתאום אני רואה בקבוצות שהוא שינה לי שאני חצי אשכנזי. שאלתי אותו: 'למה הוספת שאני חצי אשכנזי? למה אתה מוסיף על דעת עצמך?'. הוא ענה: 'לא, תבין, זה מרשים את הבנות'", כך לטענתו.

אילוסטרציה (צילום: Jonas Leupe on Unsplash)

הבחור לוקח רגע הפסקה וממשיך לספר: "הלאה. הוא כתב שאני מטר 77. אבל אני מטר 73. שאלתי אותו: 'איך קפצת לגבהים האלה?'. הוא ענה לי: 'אתה צריך לדעת לעגל פינות'. אמרתי לו: 'אל תשנה אף פרט ממה ששמתי'. בהמשך ראיתי בקבוצת שהוא פרסם תמונות שלי שאמרתי לו לא לפרסם. בכלל, כל היחס שלו אלי היה מזלזל. אמר לי תקצץ את הזקן, תביא תמונה שלך מגולח. הכל בנימה מאוד לא נעימה", כך מתאר הבחור את היחס אותו הרגיש מיעקב.

על טענת הגובה הגיב יעקב בשיחה ל'כיכר השבת': "גובה, לפעמים אני מעגל אם הוא 1.68 אז אני שם 1.70. אבל לא יותר מזה", כך לדבריו.

אלא שיעקב איננו היחיד שבחורים ובחורות הרגישו ממנו אי נעימות, יש גם את 'יאיר השדכן'. מדובר באדם - שלטענתו, כפי שאמר בשיחה ל'כיכר השבת' - הוא עוסק במקצוע כארבע שנים וסגר שבעה שידוכים.

אצלו, לפחות במקרה שהגיע לידנו, זה עובד כך: מי שלא רשום במאגר לא יוכל לקבל הצעות דרכו. זאת אומרת, שדכנית שהציעה לו בחור שלא רשום אצלו - אלא רק רשום אצלה או שלא רשום אצלה בכלל, אלא היא רק דואגת לו – יאיר לא יקדם את השידוך.

כדי שהמהלך יקודם, על הבחור של השדכנית להירשם קודם אצל יאיר - ורק אז הוא יציע אותם אחד לשני.

במילים פשוטות: אם גם הבחור וגם הבחורה לא במאגר – השידוך לא יצא לפועל...

בהקלטות מסביר השדכן שהוא עובד רק עם מי שרשום אצלו במאגר (צילום מסך)

מעבר ליעקב ויאיר, יש גם את 'יצחק השדכן'. הנה מה שנתי מספר לנו עליו: "אני בחור חרדי גרוש בן ארבעים. אני נמצא בשידוכים כבר כמה שנים. פחות מאמין בכל השדכנים אבל חשבתי לעצמי מה כבר יש להפסיד. בתקופת חגי תשרי פניתי ליצחק השדכן בקשר לבחורה שהוא פרסם באחת הקבוצות ואז הוא ביקש שש מאות שקל כדי להירשם אצלו. מבחינתי - אני מוכן לשלם גם הרבה יותר לאדם שישדך לי את אשתי - אבל דמי רישום זה היה נשמע לי קצת טריקי. לא רציתי לדחות לעצמי את המזל וחשבתי שאולי זה ייתן לשדכן מוטיבציה לחפש. במשך חודשיים הוא לא הפגיש אותי אפילו עם בחורה אחת".

"כשביקשתי את כספי בחזרה", ממשיך נתי לספר, "הוא אמר שאין דבר כזה והוא לא מחזיר כסף. אמרתי לו שאני עוד אתבע אותו ואז בתגובה הוא חסם אותי לא לפני שדאג לומר לי מה שהוא חושב עליי ו'מה הבעיה שלי' שבגינה אני לא מתחתן".

"בתגובה הוא חסם אותי לא לפני שדאג לומר לי מה שהוא חושב עלי" (צילום מסך)

"כן, כן", מתאר נתי את השתלשלות העניינים מנקודת מבטו, "לקח כסף כדי לשדך אותי ואז חסם אותי. פניתי אליו מטלפון נוסף שברשותי כדי שלפחות ישלח לי חשבונית שיהיו לי את הפרטים שלו שאוכל לתבוע את כספי בחזרה, כי הם תמיד מבקשים העברה בביט, אז הוא אמר שכשיהיה במשרד הוא ישלח לי".

"נחש מה? הוא עוד לא שלח. כבר עברו חודשיים", את דבריו מסיים נתי בכך שהוא מתכוון לתבוע אזרחית את יצחק השדכן.

שמואל מזועזע מעצם הרעיון של "שדכני הוואטסאפ" לקחת כסף לפני שבאות בכלל הצעות. "בעיניי, זה בעייתי ברמת הניסיון לעוקץ. כשפניתי אליו (שם השדכן הושמט ושמור במערכת) אודות כרטיס של בחורה שהוא פרסם, בשביל לבדוק לאחי, הוא לא הציג את עצמו כמאגר וכו', אלא אמר 'שלח פרטים של הבחור' ונתן הרגשה שהוא יבדוק איתה ורק אחרי ששלחתי פרטים של אחי הוא הציג את העובדה שהוא מאגר ואת הדרישה לכסף".

"נשאר לי לקוות שלא השתמש בפרטים ששלחתי לו כדי לעקוץ אחרים", חותם שמואל את דבריו.

גם כותב השורות פנה לשדכן כזה וזכה בדיוק לאותו יחס. קודם יש לשלוח פרטים של הבחור/ה ורק אז הוא יאמר שיש לשלם שש מאות שקל מראש לתקופה של שנה.

"דיברתי עם הרבה שדכנים אחרים", מספר יוסף חיים בשיחה ל'כיכר השבת', "הם אמרו בכנות כי מדובר בקרוסלה של כסף. מסחרה של כסף. הם גורפים כסף מהתעשייה הזאת".

מנגד, שדכן אחר עמו שוחחנו דווקא אמר דברים טובים על 'יעקב השדכן' וציין כי הוא צירף אותו לקבוצות ניהול וכל שיח שהיה לו מול יעקב היה מכובד וענייני.

המלצת עורך הדין

עורך דין עימו שוחחנו טוען כי ההתנהלות של שדכנים אלו ואחרים, הדורשים 'דמי הרשמה' או 'דמי מינוי' נראית כמו התנהלות בעייתית מאוד. ''לטעמי'', מציין עורך הדין, ''סביר מאוד שאופן ההתנהלות, ללא הסכמים ברורים, ללא תנאי שימוש, ללא מדיניות ביטולים, מפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן והוראות דין נוספות''.

עורך הדין עמד על בעיה נוספת בפעילות שדכני הוואטסאפ. לדבריו, ''מאחר שלפי הנטען ייתכן שחלק מהשדכנים מנהלים מאגר פרטים של משודכים ואף עושים בהם שימוש מסחרי ללא ההסכמתם, אין ספק שהדבר מפר את הוראות חוק הגנת הפרטיות''.

עורך הדין ממליץ למשודכים לבדוק היטב אם זכויותיהם נפגעו ולפעול בהתאם ככל הנדרש, באמצעות הגשת תלונה או הגשת תביעה. לשדכנים, ממליץ עורך הדין, לפעול באופן מסודר וברור, ''כל אדם שמנהל עסק, גם עסק צדדי חשוב יפעל עם ייעוץ משפטי, על מנת להסדיר את פעילותו על פי דין. אני בטוח שחלק מהשדכנים פועלים ממקום טוב, מבקשים לסייע, אבל אופן הפעילות מפר את הדין וגורם לעוגמת נפש למשודכים. טוב יעשו אם יפעלו באופן מסודר ובהיר, גם הם ייצאו נשכרים, יימנעו מסיכונים משפטיים מיותרים, וגם לקוחותיהם יוותרו מרוצים, כאשר מראש תנאי ההתקשרות והביטול יהיו ברורים''.

חופה וקידושין. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

תגובות השדכנים

'יעקב השדכן' מסר בתגובה בשיחה עם 'כיכר השבת': "אני מכיר את כל השדכנים מהתעשייה בקבוצות והם באים מאהבה לעזור לרווקים/ות וזה על חשבון השעות שלהם ביומיום ושל המשפחה וכו'. אני ביום יום מורה בת"ת ונמצא בכולל חשוב ומתעסק בשידוכים.

"לגבי הדמי רישום: זה המעט שאנשים צריכים להבין שהם נותנים על רצינות ועל ההצעות שהם מקבלים ועל החשיבה מעבר והתייעצויות עד השעות הקטנות של הלילה, אנחנו עובדים מאוד קשה, וגם תומכים במשפחות נזקקות להצלחה בזיווג של כל אחד כך שזה רק למטרות טובות... (אלה שקשה להם אז בזמנים לא לחוצים דואגים גם להם).

"בנוסף: יש כאלה שנפגשו דרכי מעל עשרות פעמים וזה מוציא הרבה כוחות וכל פעם להיות זמין שהם נפגשו וכו'. יש כאלה שמאוד קשה להפגיש אותם מכל מיני סיבות ומטבע הדברים יש להם אכזבה. יש כאלה שלא רוצים שנפרסם אותם בקבוצות ויש כאלה שמתלבטים. אנחנו באים לעזור להם.

"יש אנשים שחושבים שאם הם שילמו לשדכן אז ישר נפגיש אותם עם הכי טובים. זה לא עובד ככה. אני ב"ה שדכן שחיתן מעל שלושים זוגות ויוסי מעל עשרים וחמש. והתעשייה הזאת מייצרת הרבה אור ושמחה ותקווה.

באשר לטענתו של הבחור שראה כי פרסמו אותו בסטטוס שרק הוא יכול לראות, ענה יעקב: "אין לי מה לעלות לסטטוס שרק בן אדם אחד יראה. אני דוחה את הטענה הזאת. ובממוצע ביום אני מדבר עם מאות ורוצה לעזור לכולם, אני מבין ומסכים שצריך יותר זהירות ועדינות ואני עובד על זה עם מומחים בתחום... ואם יש מישהו/י שנפגע ממני שישלח לי הודעה באישי אני אתנצל בפניו".

'יצחק השדכן' מסר ל'כיכר השבת' בתגובה על הטענות: "ברוך ה' שזיכני לעשות המון לטובת הכלל ובפרט בענייני שידוכים, עם זה פגישות וחתונות! כן ירבו.

"לכל אחד/ת מהמשודכים שפונים אלי נותן המון יחס ובעיקר לב! ומעל הכול מקדיש זמן לכל אחד/ת! כמובן שעבודתי זו הינה לשם שמיים! וכמו כל עבודה אחרת בתחום כזה או אחר וכל עסק כזה או אחר שיש עלויות מכל הבחינות!

"כל הפונה ומבקש את שירותיי אני ומשרדי מציגים בפניו את הדרך שבה עובדים מכל הבחינות! ובהחלטתו ובשיקולו ובשילוב ידיים יוצאים לדרך שיש לפעמים שהיא קצרה ומיד מתחתנים, ברוך ה', ויש לפעמים שהיא אורכת זמן. הרי שדכן אינו קוסם.

"מיותר לציין שהעסק פועל אך ורק לפי חוק מבחינת כל גורמי החוק! אם זה בהנפקת קבלות וכו'!

"תפילתי להקב"ה שנזכה לעשות עוד כהנה וכהנה בהקמת בתים לעם ישראל כפי שזיכני עד הלום! ומאחל לכל הצריכים שידוך, להם ולמכריהם, בשורות טובות ובקרוב!".

'יאיר השדכן' בחר שלא להגיב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר