הצצה מרתקת

שנה וחצי של שקט: כך נבלם גל הפריצות במודיעין עילית

קבוצת אברכים, ללא ידע ביטחוני או הכשרה, תפסה מסתננים בידיים חשופות - והביאה שקט לעיר החרדית • הצצה מיוחדת לדו"ח הפעילות של ארגון 'השומרים' במודיעין עילית - ההצלחות, הכישלונות והסיפורים הייחודיים: האישה דפקה שניצל והשכן חשב שמדובר בגנב, המתנדב על 4 שנפצע אנוש והמתנדב שברח מפחד • וגם, תיעוד בלעדי של הסתננויות ולכידת גנבים פלסטינים (מגזין כיכר)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: השומרים)

להצלחה אבות רבים, הכישלון יתום. אך במקרה הזה אלו אולי דווקא היתומים שבזכותם חווינו תקופה ארוכה של שקט פלילי. עד לפני שנה וחצי סבלה העיר החרדית מודיעין עילית מגל אדיר של התפרצויות לבתים. לילה אחרי לילה, בדגש על סופי שבוע - כאשר בכל מוצאי שבת השאלה הייתה 'למי פרצו הפעם?'.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בשיא גל הפריצות, נגנבו שני ספרי תורה ובמקרה נוסף, נרתיקים מכסף של ספרי תורה. בנוסף, לאברך שחסך במשך שנים כסף לחתונת ילדיו נגנבו 80 אלף שקלים וביותר מפעם אחת הגנבים נכנסו לדירה כאשר היו אנשים בבית. באירוע נוסף שגרם לטראומה קשה, נכנס ערבי לבית בו שהתה נערה שקפאה במקומה, למרבה המזל הוא רק פגע ברכוש ולא בנפש.

ההשלכות של ביקור גנב בתוך הבית הם הרבה מעבר לאובדן כסף וחפצים יקרי ערך. מדובר בפגיעה אנושה בתחושת הביטחון האישי - והתוצאות הרסניות. ילדים שבגיל מבוגר החלו להרטיב, כאלו שחששו לצאת לרחוב משעה שירד החושך, אנשים שלא יצאו מהבית, ואני מכיר אובססיה שהתעוררה אצל אדם שהחל לבדוק 100 פעם כל יום אם דלת ביתו נעולה.

כוחות צבא במודיעין עילית בעקבות השלכת בקבוקי תבערה (צילום: מנדי אושר)
לכידת שב"חים באתר בניה

לשמחתנו, ובכתבה זו נפרט על הנסיבות מחמתם המציאות הזו פסקה, אך את הכתבה הזו נתבקשתי לכתוב אחרי שבשבוע האחרון, פעם ראשונה אחרי מעל לשנה וחצי, הגנבים חזרו לפעול ופרצו לבית במודיעין עילית. הגנבים הגיעו מהכפר הסמוך, נכנסו לדירה שבדיוק עוברת שיפוץ ומחמת כך אין סורגים בחלונות. הם חדרו לסלון בסביבות השעה 4 לפנות בוקר שם גנבו פמוטות וחנוכיה דמוי כסף. לכאורה לא הפסד כספי גדול, רק שזה היה דמוי כסף בשל כך שלפני שנה וחצי גנבו את כל כלי הכסף האמיתיים…

אז מה קרה שהכל הפסיק? ולמה חוששים שמציאות האימה תחזור?

קשה לדעת כי זה לא שהגנבים מדווחים ומשתפים אותנו על הפעילות שלהם. אפשר רק לנסות להיצמד לעובדות, כפי שאני מבין אותם. בעבר הגדר הייתה מחוררת וכל גנב או מפגע יכל לעבור בכל מקום שרק רצה. המציאות הייתה פרצה קוראת לגנב. באותה התקופה, התושבים זעקו והתריעו, אך צה"ל לא מטפל בעבירות פליליות ומבחינתו מסתנני העבודה והגנבים לא היו איום לאומני, ומנגד, למשטרה לא היה את היכולות לטפל בכזו כמות של אירועים.

מה ששינה את המציאות, היה גל הטרור בו מסתננים שהכירו את הפרצות חדרו וביצעו פיגועים. יהודים נרצחו בכל הארץ. זה קרה שוב ושוב, בבני ברק, חדרה ואלעד, ובמערכת הביטחון מבינים שחייבים לטפל בגדר. הצבא שפתח במבצע 'שובר גלים', סגר בצורה די הרמטית את הגדר. הדבר הזה מחזיק מעמד עד לתקופה האחרונה, בה לכאורה צה"ל מוריד את הרגל מהגז ומפנה משאבים למקומות ומשימות אחרות. התוצאה, עליה בכמות ההסתננויות.

כיתת הכוננות המקומית הוקפצה בעקבות התרעת שב"כ על מחבל (צילום: מנדי אושר)

עוד נחזור לצה"ל והמשטרה, עוד נדבר על הביטחון העירוני, כיתת הכוננות וראש העירייה שגם הוא תמך ועזר וידיו רב לו בעזרה לתושבים. כאן אני רוצה להציג מתוך יומן האירועים של ארגון השומרים במודיעין עילית שהוקם בעקבות אותה מציאות, כך שעם נתון של 5 גנבים שהם תפסו ועשרות מקרים מתועדים בהם הם פעלו ועצרו גניבות ואירועי טרור - אי אפשר להתווכח.

הנה הצצה לדו"ח הפעילות של הארגון. האירועים השונים נכתבים בתוך מחברת פשוטה, בצורה מבולגנת. דליתי את הפרטים וניסיתי לעשות סדר על פי ציר הזמן. גילוי נאות: גם אני כתושב מודיעין עילית, הייתי ועודני מעורב בעשיה ובהתנדבות בארגון.

01/06/20 - 1/2/20 - עשרות פריצות לבתים ברחוב ישועות דוד / חזון איש.

7/7/20 - פריצה למשרדי חברת בנייה ולדירה ברחוב אבי עזרי.

9/8/20 - פריצות לבית ברחוב קהילות יעקב.

השומרים התריעו על הסתננות, הצבא הגיע מיידית למקום (צליום: בן חנניה)

25/920 - פריצות לבתים ברחובות אבי עזרי וקהילות יעקב.

1/21 - רחוב ישועות דוד, ביתו של הרב א. נפרץ.

1/21 - פריצה לשלושה בתים ברחוב ישועות דוד - מדירה אחת נגנבו עשרות אלפי שקלים.

30 מטר מחמ"ל השומרים - השלכת אבנים ובקת"בים (צילום: בן חנניה)

זה היה השלב בו החליטו תושבים מקומיים לקחת יוזמה. הר' שמוליק בורנשטיין יחד עם עוד כמה אברכים אנשי מעשה החלו לשבת מידי לילה על גגות הבניינים ולהשקיף אל השכונה. ללא ציוד מתאים וללא שום היערכות או חשיבה מעמיקה. בתחילה החשד העיקרי היה שמדובר על נערי שוליים שגונבים. כך שהפעילות שלהם לא ממש הועילה ומתחת האף שלהם הגנבים המשיכו לחדור לעיר ולגנוב באין מפריע.

מה שמביא אותנו לאירוע הבא - 2/21 נגנבו שני ספרי תורה מישיבת אלקיים. האירוע מטלטל את כולם ומביא את הרבנים להכריז על כנס חרום בו זועק המרא דאתרא שמי שלא פועל הוא חסיד שוטה. במקביל, ראש העיר מצדו התחייב לעזור בכל מה שנדרש, והחל לפעול בנושא.

ככל שעובר הזמן, המתנדבים מבינים שהגנבים הם בני מיעוטים שמגיעים מהכפרים הסמוכים. תושב שכונת גרין פארק (שביתו נפרץ) תרם מחסן ויחד עם תרומות נוספות, התושבים התקינו מספר מצלמות שהובילו לתפיסה הבאה.

19/2/21 - ניסיון פריצה לבתים מאחורי ישועות דוד. חמישה רעולי פנים הגיעו עם תיקים וכלי עבודה. הם נצפו במצלמות השומרים. לאחר מרדף ומאבק נתפס אחד מהם. הוא נלקח לבית של הרב, שהורה להעביר אותו לביטחון העירוני. הגנבים מצידם לא ישבו בשקט ועברו לעבוד ולפרוץ בשכונה הסמוכה - חפציבה.

19/4/21 - פריצה בקהילות יעקב 4 וחזון איש 17. האנשים ישנו בבית בזמן שרוקנו להם את הכל כולל פמוטים וכלי כסף.

ילדים מתפרעים על הגדר (צילום מהטלפון: מנדי אושר)

22/4/21 - פריצה לכמה רכבים ברחוב חזון איש. המתנדבים שהיו על הגג לא זיהו אותם מגיעים, אבל שמעו את ניפוץ הזכוכיות, וירדו ללכוד אותם. הגנבים הצליחו לברוח חזרה לכפר דרך התעלות.

23/4/21 - פריצה בנאות הפסגה, נתיבות שלום 14.

26/4/21 - פיגוע טרור בסוף אבי עזרי / חזון איש. מתנדבים שישבו על הגג ראו שני מחבלים מטפסים פנימה. עד שהם התקשרו לעדכן, התברר שמדובר במחבלים שבאו לזרוק בקבוק תבערה. ברחמי שמים, הבקבוק ששבר את שמשת האוטובוס, לא התלקח והנהג נפגע קלות. המחבלים ברחו.

מהחודש האחרון: המסתננים חתכו את הגדר מלמטה וכך חדרו לעיר

זה היה שלב שהתושבים החליטו להפגין. תחת הכותרת "על ערבים בתוכנו" התקיימה עצרת תפילה מול ביתו של ראש העיר.

11/5/21 - נתפסו 3 מסתנני עבודה שחדרו דרך הוואדי. התברר שאחד מהם הוא מנוע שב"כ.

18/5/21 - באתר בניה נתפס פלסטיני ללא אישורים.

21/5/21 - עוכב ונמסר למשטרה ערבי שאסף פסולת ועל הדרך גנב אופניים.

במשך כל הזמן הזה, יש עשרות רבות של מקרי סרק, כגון אדם שחדר לחצר והתברר כבן משפחה שאיבד את המפתחות או מקרה שהגענו בעקבות קריאת שכנים שדיווחו על רעש מדירה מה שהתברר כצבעי שהחליט לסייד דירה בליל שבת. היה גם סיפור שאדם התקשר לדווח על דפיקות שהוא שומע ב-2 לפנות בוקר והתגלה שזו שכנה שדופקת שניצלים.

2/6/21 - בחסדי שמים נמנע פיגוע ירי בשכונה כשמתנדב השומרים זיהה מחבל מכוון נשק מסוג קרלו על ילדים בגבעה ליד מסוף קווים בסוף חפציבה, תוך כדי עדכון והעברת חומר לצבא והשב"כ. באתו לילה הבית של המחבל כותר והוא נתפס בניסי שמים.

15/6/21 - מתנדבי השומרים תפסו גנב גונב דלק בוואדי - מדחפורי הבקעה.

25/2/22 - פריצה לבית כנסת 'אוהל רחל'. גנבו שם את הכתרים של ספרי התורה וביזו את ספרי התורה רחמנא ליצלן.

ספר התורה הזה נגנב בידי ערבים משכונת חפציבה.. לאחר חודש הם הציעו אותו למכירה ברשתות החברתיות ופרסמו את הסרטון הזו בו הוא על רצפת בית בכפר. למרות הניסיונות לאתרו, הוא נעלם (צילום: מתוך רשת חברתית)

26/2/22 - פריצה לבית כנסת 'חסד לאברהם'. גנבו מהמחסן כלי עבודה.

9/21/22 - בעקבות מידע שהתקבל בטלפון, נסרקו מבנים בבנייה ונתפסו שב"חים.

16/1/22 - גניבת רכב מנאות הפסגה.

מעצר גנב

במשך החודשיים האלה, נגנבו כמה רכבים מהשכונות בגרין פארק ונאות הפסגה. לאחר מאמץ ותחקור של השומרים התגלה המסלול של הגנבים שהיו גוררים את הרכב ע"י רכב אחר אל תוך הוואדי, שם היו מסירים את כל השער וגדר הביטחון מהמקום, מעבירים את הרכב ומחזירים את הגדר. בשיתוף פעולה עם המשטרה, המקום נחסם וגניבות הרכבים בציר הזה - פסקו.

25/2/22 פ חדירה של 3 פלסטינים לשכונה ופריצה בבית כנסת 'חסד לאברהם' ועוד מוסדות ציבור שנמצאים צמוד לוואדי.

אחד הבתים שנפרץ בחפציבה. נגנבו כלי הכסף והתכשיטים (צילום: בעל הדירה)
שימו לב: 2 גנבים הגיעו לדירה בקומת הקרקע, לאחר שהבחינו במצלמה הסתירו את פניהם. בהמשך, פרצו ל-3 דירות ברחוב (צילום ממצלמת האבטחה של המשפחה)

12/3/22 - פריצה במרכז קשר ברחוב חזון איש.

12/3/22 - מספר פריצות בנאות הפסגה, רחוב נתיבות שלום.

13/5/22 - בסייעתא דשמיא, בעזרתו של ראש העיר יעקב גוטרמן, השומרים קבלו שטח וקרוון באזור גדר הביטחון, המיקום חולש ומשקיף לכיוון תעלת הניקוז וגדר הביטחון ויושב על הציר המרכזי דרכו היו הפלסטינים חודרים. בנוסף, העירייה עזרה בהתקנת תורן מצלמות ומסכים בעלויות של מאות אלפי שקלים, וכן בציוד חיוני כגון מצלמות תרמיות, פנסים ואמצעים נוספים. במקביל, שמוליק והמתנדבים שילמו מכיסם ודאגו לציוד משרדי, התקנת גדר ורשתות חשמל ורשת תקשורת. הסדרת המקום הייתה מתחת למטר אבנים שיידו פורעים מכיוון החומה.

כך מדלגים הערבים מעל הגדר ופורצים פנימה. אחד נתפס (צילם ברגע האמת אחד המתנדבים)

19/3/22 - בליל פורים, בסביבות השעה 23:00, נצפו על ידי מתנדבי השומרים חוליית גנבים המתצפתים על העיר. המתנדבים חיכו עד לשעה 02:30 לפנות בוקר שאז הם חדרו באזור החומה מאחורי רחוב בעל שם טוב. התחיל מרדף והם הצליחו לברוח. המשכנו בחיפושים עד לשעות הבוקר המאוחרות של פורים ללא הצלחה. המקרה הספציפי הזה זכור לנו כטראומתי ממש - גם בשל כך שכמעט תפסנו אותם ורק בשל מתנדב שחשש ולא רדף אחריהם (וביקש שנישאר אתו) הם לא נתפסו, וגם בשל כך שכל הפורים המתנדבים היו עייפים.

אלו השאירו אותנו ערים כל ליל פורים ולצערנו לא נתפסו (צילם מהמארב ברגעי האמת - באמצעות משקפת תרמית)

25/3/22 - ניסיון פריצה מאחורי ישועות דוד. 2 גנבים נצפו על ידי תצפיתנים של השומרים. לאחר מארב, תפסו אחד. השני ברח וכמעט נתפס פעמיים, החיפושים המשיכו עד אור הבוקר בתוך קור, גשם ורוחות עזות.

02/4/22 - ליל שבת. ניסיון חדירה לתוך השכונה. מתנדבים זיהו 2 מסתננים זוחלים דרך התעלות שמתחת לגדר הפרדה בין שכונות גרין פארק ונאות הפסגה. לאחר מארב ארוך הם נתפסו ובכך נמנע אסון פלילי / לאומני.

04/04/22 - התקבל דיווח על פועלים בתוך דירה שלא בשעות העבודה. הפועלים הועברו לביטחון.

בית הפוך אחרי ביקור הישמעלים (באדיבות בעל הדירה)

10/5/22 - נתפסו 2 בדואים מרהט לאחר שביצעו כמה גניבות גדולות בשכונה.

25/10/22 - כלב השומרים 'קרקר' הותקף ע"י חזירי בר ונפצע באורח קשה מאוד. למקום הובהל ווטרינר שעשה לו ניתוח בתנאי שטח. חייו ניצלו. זה עלה הרבה כסף.

בתיעוד ממשקפת תרמית יעודית. 4 גנבים שבהמשך חוללו נזק רב לגוף ולנפש (קרדיט: מנדי אושר)

מאז, יש שקט יחסי. זה לא שהמתנדבים לא פעילים. תמיד יש מה לעשות בדגש על אירועים בתוך הקהילה שטופלו ברגישות ודיסקרטיות מוחלטת בהנחיית והוראת הרבנים והגופים המוסמכים. אך לאחרונה אנו עדים שוב לחוסר שקט, ביטחוני ופלילי.

11/1/23 - חדירה וזריקת בקטבים על החפ"ק. בעקבות הרוחות, הגדר שמקיפה את המבנה קרסה והערבים יכולים לראות אם יש אנשים בחפ"ק. שני מחבלים חודרים פנימה, מתקרבים לחפ"ק וזורקים לכיוונו בקבוקי תבערה. למרבה המזל, הם לא מעיזים להתקרב יותר מידי בשל הכלבים, אברך שראה את הזריקה דיווח באופן מיידי והמתנדבים הגיעו מיד לכבות את השריפה. במקביל, המחבלים משאירים מכתב איומים שדורש מאתנו "לפנות את המבנה הארור".

24/1/23 - דיווח שאנחנו מקבלים מכוחות הביטחון מספר על חשש אמיתי ומיידי למפגע שבדרכו למקום. המתנדבים החמושים מתמקמים באזורים אסטרטגיים. במקביל, כיתת הכוננות גם היא מגיעה כשאנשיה חמושים ומצוידים כנדרש. בארגון השומרים מתורגלים לתת יד ולפעול תחת כוחות הביטחון ובשיתוף עם שאר הכוחות. לדוגמה, בטלפון שהתקבל בליל שבת בזמן הפיגוע הנוראי בנווה יעקב, נתבקשנו לאייש בחמושים את החפ"ק, וכך נעשה.

גנב אחד מתוך חוליה של 4 שנתפס בשכונת גרין פארק (קרדיט: מנדי אושר)

3/2/23 - חדירה של 2 גנבים בליל שישי. בשעה 1:00 לפנות בוקר הם נכנסו. התארגנו, עשינו מארב ויצאנו למרדף עד הבוקר. בשל הגשם הכבד, התקשנו לראות אותם ולרדוף אחריהם. למרות שמתנדבים חיכו להם בוואדי סמוך לפרצות, הם הצליחו להימלט. לשמחתנו הצלחנו למנוע כניסה לעיר ופריצות לבתים.

4/2/23 - מתגלים פרצות בגדר באזור בו אין לנו אמצעי תצפית. אנו מעודכנים על מקרים ומקומות נוספים.

9/2/23 - לראשונה אחרי תקופה ארוכה מאוד - התפרצות לבית במודיעין עילית. בהודעה שנשלחה בקבוצה נכתב: "הגנבים החליטו להזכיר לכולנו למה יש צורך בארגון השומרים. הלילה לא היו מתנדבים בחפ"ק (הקר, הדולף. ללא שירותים, גידור, חשמל ורשת תקינים) התוצאה: פריצה בבית ברחוב קהילות יעקב. המשפחה שישנה התעוררה לבית הפוך. גנבו להם פמוטים, תכשיטים וכסף מזומן שהיה. אבל הנזק העיקרי הוא לנפש ולחוסר הביטחון. וזו ההזדמנות של כל אחד לקבל על עצמו להתנדב כמה שעות בחמ"ל וזו החובה של כל אחד להיזכר כמה נחוץ מקום נורמלי ומסודר למתנדבים".

האם אנחנו חוזרים לאותם ימי אימה? פניתי לשמוליק בורשטיין, הוא לא ממש שש ושמח להתראיין. אבל בגדול הוא אמר לי את הדברים הבאים: "דבר ראשון, אין כזה דבר מאה אחוז הצלחה, זה שהצלחנו כאן בצורה שלא תתואר זה בסייעתא דשמיא מטורפת, בזכות זה שהקשבנו ועשינו ככל שהרבנים אמרו לנו. אנחנו לא מתייחסים אל עצמינו כמומחים או כמוצלחים מכל הגופים שזה התפקיד שלהם. אנחנו רק עושים את ההשתדלות שלנו, וזכינו - ואני מדגיש - זה רק בסייעתא דשמיא שהצלחנו. אז אני ימשיך לעשות את מה שאני יודע ויכול, וכמובן שכל זה מצליח רק בשיתוף פעולה עם המשטרה והצבא שהם אלו שעושים את העבודה האמיתית.

"חשוב לי שתכתוב את זה ותדגיש את זה שיש לי הכרת הטוב עצומה לראש העיר, הוא תמך בנו מהתחלה ועזר ככל יכולתו. לא תמיד אנשים מבינים את כל הביורוקרטיה ואיך דברים עובדים אבל הוא היה ונמצא כאן בשבילינו ודלתו תמיד פתוחה. לא רק הוא, גם אגף הביטחון בעירייה שזה תפקידם, עזרו לנו מאוד, בלעדי עזרתם לא היינו מצליחים ואני לא אומר את זה סתם. אני לוקח את הקרדיט על ההצלחה, אבל הם אלו שעושים את העבודה הקשה. הם, המשטרה, והצבא וכו'. חשוב גם לציין שאומנם אנחנו מדברים על הפעילות שלנו כאן בשכונות המזרחיות אבל יש עוד שלוחות, בברכפלד ובנאות הפסגה וגם הם מצליחים מאוד".

אז כמה באמת קשה הם עובדים? האמת שרציתי לערוך ראיון עם מפקדי הצבא באזור, אני הרי מכיר את המסירות שלהם. החיילים שם לילה אחרי לילה, בסיורים, במארבים, בתצפיות ובכל אירוע אמת הם רצים קדימה. כך שהייתי שמח לדבר, לראות ולהבין האם ישנה ירידה בפעילות על הגדר. אך מדובר צה"ל הסתפקו בתגובה הבאה: "צה"ל ימשיך לפעול כנגד הסיכון הביטחוני הנובע מהשחתת גדר הביטחון וכניסה בניגוד לחוק לשטח מדינת ישראל שכן היא מהווה סיכון ביטחוני ועבירה חמורה על החוק. במסגרת מבצע שובר גלים תגבר צה"ל את מרחב התפר במספר גדודים אשר פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב המבצעית.

"נציין כי לאורך התפר נעים הכוחות בכלי רכב ממוגנים ובכלי רכב שכורים קלים בהתאם לנהלים, תוך חיפוי של אמצעי תצפית, זאת בנוסף לציוד המיגון שמשמש את הלוחמים בעת ביצוע המשימה".

ומה עם המשטרה?

את המשטרה אנו רגילים לפגוש רק באירועי אלימות וכשרע. לשמחתי, אני יכול לומר ולכתוב בידיעה ברורה, שישנה פעילות משמעותית של השיטור הקהילתי, גם בנושאים פנים קהילתיים וגם בנוגע לפריצות לבתים. כשפניתי לדובר המשטרה ושאלתי אותו לגבי הגניבה, הוא ביקש למסור את הדברים הבאים: "אנחנו לא מכירים שום אירוע של פריצות אבל אם לא מדווח למשטרה אנחנו לא יודעים. מבחינת המשטרה המקרה לא מוכר".

מה קרה ששנה וחצי לא היו גניבות?

"בשנה וחצי האחרונים משטרת ישראל הגבירה את הסיורים בתוך מודיעין עילית, גם ביום וגם בלילה. במקביל נעשה שיתוף פעולה עם הצבא שאחראי על הגדר. עצם הנוכחות והבולטות של השוטרים מהווה הרתעה המונע מחוליות גנבים לבצע פריצות.

"גם הנושא המודיעיני התפתח מאוד. אפשר לציין ארגונים קהילתיים כמו השומרים שמעבירים למשטרה מידע כך שההרתעה גוברת. עם זאת במקרה וכן קוראים אירועי פריצה ישנה חשיבות גדולה מאוד שאנשים יגישו תלונה. כי בסוף אנחנו ממפים ולומדים האם זה גנב מתוך העיר או קבוצה מבחוץ אנחנו מנסים לעקוב וללמוד את דרכי הפעולה. מבחינת האזרח נראה לו שזה שולי אבל ככל שנקבל מידע נדע להתייחס לנקודות אדומות ומקומות שצריך להגביר פעילות".

בימים אלו ובעקבות התחממות הגזרה בעמותה מבקשים את עזרת הציבור לסייע בהתקנת רשת מצלמות ושיפוץ החמ"ל לטובת המתנדבים.

סרטון קמפיין השומרים עם תיעודים משלבי האימה, ההקמה והפעילות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר