היסטריה ואקטואליה

אפיקורס או תלמיד חכם? רבותינו שהביאו את חידושיו של משה קוניץ

הגר"נ קרליץ אמנם כתב נגדו אך מסתבר שישנם מרבותינו האחרונים שהביאו את חידושי תורה מאת משה קוניץ, ללא הסתייגות מדעותיו הרפורמיות לכאורה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
משה קוניץ (צילום: מאת לא ידוע - 990026309030205171, נחלת הכלל)

פרק י"ז: אנו עסוקים בסיקור הפולמוס אודות החכם היהודי משה קוניץ רבה של אוֹבּוּדָה (חי ופעל בין השנים תקל"ד, תקצ"ז - 1774, 1837), האם היה "משכיל" ידידם של הרפורמים או תלמיד חכם ירא ושלם.

הפרקים האחרונים בנושא >>

בדורנו, מרן הגאב"ד רבי ניסים קרליץ כתב אודות משה קוניץ: "מה שנדפס בספרי המשניות בשם תולדות רבינו הקודש, יש בו כמה דברים מסולפים, ובכלל ניכר שלא נכתב ברוח של קדושה, ונשמע שהכותב אינו משלומי אמוני ישראל. על כן יש להוציא את זה מהמשניות", (הובא בספר 'דגל מחנה ראובן' עמ שנו, וכן בסוף ספר 'הורה גבר' ולא הזכיר את שמו של הגרנ"ק).

בספר 'נשים למדניות' (ת"א תש"ל), הוגדר משה קוניץ "רב מטעם אנשי הריפורם".

"ר' משה קוניץ רב מטעם אנשי הריפורם". מתוך ספר 'נשים למדניות', לרבי שלמה בן ישראל אשכנזי, תל אביב תש"ב עמ' 56 (באדיבות אוצר החכמה)

• • •

ברם, מסתבר שישנם מרבותינו האחרונים שהביאו את חידושי תורה מאת משה קוניץ, ללא הסתייגות מדעותיו הרפורמיות לכאורה.

הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג מגאוני גרמניה במאה ה-י"ט התפרסם בחיבורו על התורה 'הכתב והקבלה', שהיה הראשון בסדרת ספרים שהתפרסמו בתקופתו על ידי רבנים חרדים כנגד התפשטות הרפורמים.

בספרו 'הכתב והקבלה' (ויקרא יח כב דף לג ע"ב), ציטט את משה קוניץ אותו הגדירו "החכם רמ"ק", והתדיין אתו בסוגית "אֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב".

"החכם רמ"ק שכתב בספר העוין", מתוך ספר 'הכתב והקבלה לגאון רי"צ מקלנבורג (HebrewBooks)
הגאון רבי יעקב צבי מֶקְלֶנְבּוּרג בעל 'הכתב והקבלה', שציטט את משה קוניץ והגדירו: "החכם רמ"ק" (קובץ זה הוא יצירה נגזרת של: Yaacov Zvi Meklenburg.jpg:, CC BY 3.0,)

הגאון רבי צבי הירש חיות, המכונה 'מהרי"ץ חיות', שכיהן כאב"ד ז'ולקווה וקאליש ובעל הגהות על התלמוד ציטט את משה קוניץ ב'כל כתבי המהר"ץ חיות' ובעוד ספרים, והגדירו כ - "הרב החכם בעל בן יוחאי".

הגאון רבי שמואל שְׂטְרָאשׁוּן הרש"ש מגאוני וילנה בפרושו למסכת סוטה (כב ע"ב) הביא בשמו של ספר 'העיון' שכתב משה קוניץ אותו הגדירו "החכם".

הגאון רבי שמואל שְׂטְרָאשׁוּן הרש"ש מגאוני וילנה
"החכם בספר העיון", מתוך פרוש הרש"ש למסכת סוטה, מתוך ש"ס בהוצאת 'עוז והדר'

הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים רבה של העיר לומז'ה, ומחבר שו"ת 'דברי מלכיאל', הביא בשו"ת (ח"א סי' קג אות ז) את משה קוניץ, ובעוד כמה מקומות.

הגאון רבי מלכיאל צבי הלוי טננבוים רבה של העיר לומז'ה, ומחבר שו"ת 'דברי מלכיאל'

הגאון רבי עֲקִיבָא אֵיגֶר מנהיג הדור ורבה של פוזנא בהגהותיו לשולחן ערוך אורח חיים (קכט), הביא את משה קוניץ: "עיין תשובת... ובספר 'בן יוחאי' סימן רפ"א שזקנו הגאון מהר"ל מפראג בירך בלא שם ומלכות".

הגאון רבי עֲקִיבָא אֵיגֶר מנהיג הדור

בספר 'מעייני אגם' (עמ' קעד) כתב על ספר בן יוחאי כי "מלא דברים של טעם, בבקיאות נפלאה, ברוח ישראל סבא, ורעק"א מביא אותו בהגהותיו, ולעומת זה, בגלל כמה דברים שהנהיג יצאו עליו עוררין".

אז מי אתה משה קוניץ?! משכיל שגדולי ישראל הזכירו בכתביהם?! כל הפרטים בהמשך הסדרה שתפורסם ב'כיכר' בימים הקרובים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר