אשמת הממשלה הקודמת

רוב החרדים: אין קשר בין הרפורמה לעליית המחירים; ובמה יאלצו להצטמצם? | סקר

בחודשים האחרונים אנו מרגישים עלייה מתמדת ביוקר המחייה | בסקר מיוחד שערך 'כיכר השבת' עם מכון 'נתוני אמת', נשאלו המשיבים החרדים - מי אשם ביוקר המחייה, האם זה בגלל הרפורמה המשפטית, איפה הם יצטמצמו אם העלייה תימשך והאם ישקלו לעזוב את הארץ בעקבות יוקר המחייה? | הסקר המלא (חרדים)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם מחר (רביעי) את מדד המחירים לצרכן, והציפייה היא לעליה מתונה יחסית לחודשים האחרונים.

'כיכר השבת', הזמין סקר מיוחד ממכון 'נתוני אמת', על מנת לבדוק את הדופק החרדי, מה הוא חושב על יוקר המחייה - מי האשם, במה יצטמצמו והאם הם חושבים בעקבות היוקר לעזוב את הארץ.

הנתונים המלאים

איך משפיע יוקר המחיה על הציבור החרדי ומה הוא חושב על זה? בואו ניתן לנתונים לדבר: על פי התוצאות, רוב מוחלט, 74% מהמשיבים לסקר סבורים שאין כל קשר בין עליית המחירים לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. רק 16% חושבים שיש קשר ו11% ציינו שאינם יודעים.

אם הרפורמה לא קשורה לסיפור, מי בכל זאת האשם העיקרי בעליית המחירים? במענה לשאלה הזו 46% מפנים אצבע מאשימה לממשלה הקודמת, מיעוט של 8% מאשים את הממשלה הנוכחית. יותר משליש, 38% סבורים שהסיבה העיקרית לעליית המחירים היא המצב הכלכלי העולמי.

עד כמה האדם החרדי מודאג מעליית המחירים במשק? גם כאן הנתונים חד משמעיים ו-80% מודאגים או מודאגים מאוד מעליית המחירים. רק 8%, בתוכם בעיקר צעירים, אמרו שעליית המחירים לא מדאיגה אותם.

על רקע קולות שונים שנשמעים בישראל על הצורך בדרכון זר ועל המחשבה לעזוב את הארץ, הציבור החרדי מביע נאמנות לארץ ישראל ו68% השיבו שהם לא היו שוקלים לעבור לגור בחו"ל גם אם היתה להם הזדמנות כלכלית טובה.

אם המחירים יקרים כל כך, איפה הציבור החרדי יעדיף לצמצם את ההוצאות? כשמדברים על מוצרי צריכה, לפי ממצאי הסקר, רבע מהחרדים יעדיפו לצמצם בקניית אוכל יקר לכבוד שבת, 24% (שהם יותר מחצי מכמות המעשנים בסקר) יצמצמו בצריכת סיגריות. ויש גם מיעוט שיצמצם בקניית מזון בסיסי ואפילו בתרופות.

לעומת מוצרי הצריכה, שבהם רוב הצרכנים החרדים לא יצמצמו, אפשר לראות שבצריכת שירותים לא מעט אנשים מציינים שהם ישנו את ההרגלים שלהם לאור עליית המחירים. 58% יוותרו על בילוי ופנאי, 43% יוותרו על עוזרת הבית, ו30% יצמצמו בהוצאות אחזקת הרכב. יהיו גם שיצמצמו בטיפולים רגשיים, טיפולי שיניים, שיעורי עזר ואף בחימום הבית.

אז אולי לא ברור מי באמת אשם בעליית המחירים, אבל כל עוד מדד המחירים לצרכן ממשיך לטפס והריביות לא מתכוונות לרדת, כך מתמודד הציבור החרדי עם האתגר הכלכלי במדינת ישראל.

  • הסקר הופץ באתר "כיכר השבת" והיה זמין למשיבים באתר בין התאריכים: 24/02/2023 ל- 28/02/2023. ​הסקר הופץ במהלך המחאה נגד הרפורמה המשפטית, ובמקביל להמשך עליית הריבית במשק.​ מספר המשיבים לסקר לאחר סינון: 570. חוקרת ראשית: ד"ר נחומי יפה. צוות המחקר: שומי שחר רוזנבלום, לאה בלוי ודבורה וידמן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר