סקר מפתיע

איפה חרדים מעדיפים לגור ומהן הסיבות? כל הנתונים

אצל 49% מבעלי הדירות החרדים, השיקול המרכזי הוא קירבה להורים או למשפחה, כ-70% מוכנים לגור ביחידת דיור או בקומה גבוהה כדי לגור ליד ההורים ורק 8% בוחרים את עיר המגורים בגלל שיקולים של איכות חיים וכדומה • סקר מיוחד שערך מכון נתוני אמת בשיתוף כיכר השבת חושף את נתוני שוק הדיור החרדי (חרדי)

אחד האתגרים הגדולים של מדינת ישראל הוא משבר הדיור. לפי נתוני הלמ"ס, ל75% מהחרדים יש דירה משלהם, שזה די חופף לשיעור בעלי הדירות בקרב הציבור הכללי בישראל. את כסא שר השיכון בממשלה הנוכחית ממלא שר חרדי, שאחת מהבטחות הבחירות של המפלגה שהוא עומד בראשה, היא לפתור את משבר הדיור.

עד שנות ה-90 דברים עבדו פחות או יותר כך: זוג צעיר מתחתן, ההורים של הבחורה רוכשים עבורם דירה בבני ברק או ירושלים, והם חיים באושר עד עצם היום הזה.

ככל שעברו השנים חל שינוי. יותר מדי קונים בפחות מדי שטח מחיה, גרמו לעוד ועוד פרויקטים של מגורים לצוץ על פני השטח. רמת בית שמש - באזור ירושלים, אלעד - באזור בני ברק ומודיעין עילית בדיוק בנקודת האמצע שבין בני ברק לירושלים.

בחברה שבה מתחתנים מדי שנה כ10,000 זוגות צעירים, גם הערים האלה לא הצליחו לספק את הביקושים וערים כמו עפולה, טבריה, ונצרת עילית בצפון, ואופקים, דימונה וערד בדרום החלו להנות מהגירה חיובית של צעירים חרדים.

מה השיקולים שעושה האזרח החרדי כשהוא בא לבחור דירה? סקר מקיף שערכנו מוצא ש49% מהחרדים בוחרים את מקום המגורים שלהם לפי הקירבה להורים. כ70% ציינו שהם מוכנים להתפשר על יחידת דיור או מגורים בקומה גבוהה כדי לממש את החלום הזה של לגור ליד ההורים, בשנים הראשונות שאחרי החתונה. זה די הגיוני אם לוקחים בחשבון שבדרך כלל האשה מפרנסת ותמיד טוב שיהיה מי שיעזור עם הילדים, או אצל מי להתארח לסעודת שבת.

הליטאים תומכים יותר

הנה נתון שאולי לא יפתיע אתכם. מבין כל הזרמים בקהילה החרדית, אם רצה הקדוש ברוך הוא ונולדתם להורים ליטאים, ממוצע הסכום שכנראה תקבלו עבור דירה הוא קצת יותר מחצי מיליון שקלים. אם אתם ספרדים או חסידים, ממוצע הסכום שתקבלו מההורים יעמוד על כ300,000 שקלים, כ200,000 ₪ פחות מחבריכם הליטאים.

איך עליית הריביות משפיעה על רכישת הדירות

ומה קורה כשהריבית עולה ומחירי הדירות מגרדים את הגג? כאן יש חלוקה מעניינת בין הקהילות השונות. הסקר שלנו מצא שהליטאים ימשיכו לקנות דירות בכל מחיר. פשוט במקום לקחת משכנתה ל20 שנה הם יפרסו אותה ל30 ואפילו 40 שנה. הספרדים יקנו דירה זולה יותר. לעומת זאת, החסידים ציינו שהם מעדיפים לחכות שהמחירים ירדו ויהיה פה דיור בר השגה, בסכום שיש להם אפשרות לגייס.

כל הדרכים מובילות לירושלים

הסקר שאל: איפה הייתם מעדיפים לגור אם לא היה הבדל במחירי הדירות? כלומר, מה אם כסף לא היה שיקול.

התוצאות חד-משמעיות: 51%, כלומר רוב המשיבים החרדים, השיבו שהם היו מעדיפים לגור בירושלים. אחרי ירושלים ובפער משמעותי מתייצבת בני ברק עם 12% ובמקום השלישי אפשר לראות את בית שמש עם 6% אחוזים. המעניין הוא שלמעלה מרבע מתושבי בני ברק ציינו שהם היו מעדיפים לגור מירושלים אם מוציאים מהחשבון את השיקול הכלכלי.

מבוגרים יותר רוצים איכות חיים

לפי הפרופיל הדמוגרפי של המשיבים - הבקשה לאיכות חיים גוברת ככל שעולים הגיל. בעוד שבקבוצת הגיל הצעירה רק 6% מציינים את איכות החיים כשיקול מרכזי בבחירת עיר מגורים, בגיל המבוגר יותר ניתן לראות עלייה משמעותית ו26% מהמבוגרים השיבו שאיכות החיים זה הדבר שחשוב להם ביותר בעת רכישת דירה.

לסיכום:

  • השיקול המרכזי שעורך הציבור החרדי ברכישת דירה הוא הקירבה להורים.
  • רוב החרדים היו מעדיפים לגור בירושלים, אותה ציינו מרבית המשיבים שמעדיפים איכות חיים.
  • בית שמש מככבת כעיר הפופולרית השניה בקרב הציבור החרדי.
  • הורים ליטאים נותנים סיוע כלכלי גבוה כדי לעזור לילדיהם לרכוש דירה וחלקם ממשיכים לרכוש דירות גם כאשר המחירים עולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר