פרסום ראשון

מחקר מקיף חושף: כך העמותות החרדיות מופלות לרעה על-ידי המדינה

קרוב לשלושים אחוזים מהעמותות בישראל הינן עמותות חרדיות שמרביתן עוסקות בתחום הרווחה | הציבור מאמין יותר לעמותות חרדיות - ותורם להן פי שלושה מסך התרומות לעמותות כלליות | למרות זאת, תקציב המדינה לעמותות החרדיות - קטן בעשרות אחוזים מהעמותות החילוניות | הנתונים המלאים (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
חלוקת קמחא דפסחא | אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מחקר ראשוני מסוגו בישראל, שנעשה על ידי הרשות החרדית שבמשרד ראש הממשלה מעלה כי קרוב לשלושים אחוזים מהעמותות בישראל - הינם עמותות בבעלות חרדית, אך סכום ההכנסות מהמדינה, נמוך בחמישה עשר אחוזים מהעמותות הלא חרדיות. מנגד, היקף התרומות לעמותות החרדיות גדול פי שלושה מהעמותות הכלליות.

כיום, פועלות בישראל 6,536 עמותות, 28 אחוזים (כ-1,843) מהן, כאמור, הינן עמותות חרדיות, כאשר 56% מהן (למעלה מאלף) הינן עמותות הפועלות בתחום הרווחה; 27% מהן (קרוב לחמש מאות) הן עמותות המספקות שירותים בתחום הקהילה והחברה; 8% מהן (144) הן עמותות העוסקות בתחום הבריאות והצלת חיים. יתר העמותות עוסקות בתחומי האומנות והתרבות, מורשת והחינך וההכשרה המקצועית.

יצוין כי במחקר סיננו את העמותות שמפעילות חיידרים ובתי כנסת, עמותות העוסקות במחקר וכדומה, שכן הוא בדק בעיקר את העמותות החברתיות שעוזרות לציבור ולא כאלה שמפעילות מוסדות ציבור.

סגן השר לפיתוח חרדי במשרד ראש הממשלה והתחבורה, אורי מקלב, אמר כי "עולם העמותות הוא עולם מלא בחסד ורווחה, העמותות בארץ מהוות עמוד תמיכה מרכזי לתורה וחסד בחיי היום יום. העמותות השונות עומדות בכל מקום בו הממשלה לא נמצאת בו, בצורה יעילה איכותית ונגישה. פעולות רבות של הממשלה לא היו מתקיימות או אפילו מתמוטטות אילו העמותות לא היו שם".

בכדי להגיע לרמת פילוח איכותי הוצאו מהמחקר עמותות הפועלות בתחום הדת, בתי הכנסת וישיבות, ועדיין מרביתם המוחץ של העמותות הן עמותות קטנות, כאשר כ-54% מהן מגלגלים סכום של עד שבע מאות אלף ש"ח בשנה. 34% מהן הן עמותות בינוניות המגלגלות מחזור כספי של בין 700 אלף ש"ח ל-7 מיליון שקלים בשנה. רק 12% מהן (כ-223 עמותות בלבד) הינן עמותות גדולות המגלגלות סכומים של מעל שבעה מיליוני שקלים בשנה.

המחקר הראשוני שנעשה כאמור על ידי אגף המחקר והאסטרטגיה ברשות החרדית שבמשרד ראש הממשלה מצא כי המחזור השנתי של כלל העמותות החרדיות עומד 9,062,000,000 (תשעה מיליארד ושישים ושניים מיליון) שקלים בשנה, כאשר עיקר התקציב בעמותות מופנה כאמור אל תחומי הרווחה עם מחזור של 5,001,500,000 (חמישה מיליארד ומיליון וחצי) שקלים בשנה. עמותות בתחום הצלת החיים מגלגלות מחזור שנתי של מיליארד וחצי שקלים.

במקביל, סכום המחזור השנתי הכולל של העמותות שאינן חרדיות עומד על 20,800,000,000 (עשרים מיליארד ושמונה מאות מיליון) שקלים. כאשר גם שם תחום הרווחה תופס מקום מרכזי עם היקף פעילות של קרוב לתשעה מיליארד שקלים. סך ההכנסות של עמותות בתחום הרווחה בישראל עומד 14 מיליארד ש"ח, מתוכם סך ההכנסות של עמותות חרדיות - 5.1 מיליארד ש"ח. סך ההכנסות של עמותות בתחום בריאות או הצלת חיים בישראל הוא 4.3 מיליארד ש"ח, מתוכם סך ההכנסות של העמותות החרדיות 1.5 מיליארד ש"ח.

מציאות זו שבה מרבית העמותות המגלגלות סכומים קטנים משבע מאות אלף ש"ח, אינו עומד בחלל ריק, שכן המחקר בדק את מקורות המימון של העמותות החרדיות בישראל - בהשוואה לעמותות שאינן חרדיות, ומצא כי מקורות המימון של העמותות החרדיות, שונה במהותו ובהרכבו מהעמותות שאינן חרדיות. כך למשל רק 32% מההכנסות הן מתקציבי המדינה, בעוד בעמותות הכלליות, סכום ההכנסות מהמדינה עומד על 47% - פער של חמישה עשר אחוזים.

מנגד, לעמותות החרדיות, הציבור בארץ ובעולם תורם יותר. על פי המחקר עולה כי היקף התרומות לעמותות חרדיות עומד על 53 אחוזים, בעוד בציבור הכללי אחוז התרומה עומד על 28 אחוזים בלבד.

באגף המחקר והאסטרטגיה של הרשות החרדית מסבירים כי הנתונים מגיעים לאור העובדה כי קיים חוסר ידע והיכרות עם האפשרויות לקבלת תמיכות ותקציבים ממשלתיים, כמו גם אי התאמה של הממשלה לצרכים ולתרבות החרדית. במקביל קיים קושי בהשתתפות עצמית (מצ'ינג) לצד חוסר אמון בין העמותות החרדיות לממשלה והעדר שפה מקצועית משותפת.

סגן השר לפיתוח חרדי במשרד ראש הממשלה והתחבורה, אורי מקלב, אמר כי "מדובר במיליארדים רבים המגיעים מתרומות ומקורות אחרים, כל העמותות עושות עבודת קודש של ממש אך לצערנו קיים פער גדול בין תמיכת המדינה בעמותות החרדיות לאילו הכלליות, ולכן הממשלה מחובתה לצמצם את הפער הזה ולתת לכולם באופן שווה, להקל בבירוקרטיה ולהגדיל את תקציב התמיכה בעמותות החרדיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר