10 טיפות חוסן

עזרה ראשונה; טפטופים של חוסן ל"חרדות ברזל"

תקופת הלחימה הארוכה שבה אנו נמצאים, מביאה עמה מתח רב ומעוררת לא פעם פחדים וחרדות בקרב מבוגרים וילדים • 10 טיפות חוסן להתמודדות עם המצב הביטחוני (התמודדות)

ילדים קטנים, שאינם מבינים את הסיבה לרעשי המטוסים, האזעקות והדי הפיצוצים עלולים לסבול מחרדה מוגברת (צילום: פלאש 90)

10 טיפות חוסן להתמודדות עם המצב הביטחוני

תקופת הלחימה הארוכה שבה אנו נמצאים, מביאה עמה מתח רב ומעוררת לא פעם פחדים וחרדות בקרב מבוגרים וילדים. גם ילדים קטנים, שאינם מבינים את הסיבה לרעשי המטוסים, האזעקות והדי הפיצוצים עלולים לסבול מחרדה מוגברת שיכולה לבוא לידי ביטוי של בכי, קשיי שינה, כאבי בטן וראש, הצמדות להורים, הימנעות מפעילויות רגילות ועוד.

להלן כמה טפטופי חוסן מעשיים להרגעת המתח במצב הנוכחי המתמשך.

1. האזעקה לא נועדה להלחיץ - היא נועדה להתריע ולהזהיר, אך בודאי לא נועדה לייצר טראומה שתלווה אתכם ואת ילדיכם בהמשך. חשוב לעשות תרגילי מוכנות משפחתיים כך שכאשר תישמע אזעקת אמת תהיו ערוכים יותר להכנס למקום מוגן במהרה, ללא לחץ וצעקות. גם אם לא התכוננתם מספיק, נסו להימנע מהבעת בהלה ופאניקה. מרבית הילדים נבהלים מתגובת הוריהם יותר מאשר מרעש האזעקה עצמה.

2. נסו לשמור ספרים, משחקים וצעצועים אהובים במרחב המוגן. המציאו שיר או משחק משותף ומבדר במיוחד עבור השהייה בממ"ד, כדי להפוך את החוויה למלחיצה פחות.

3. השיבו על שאלות הילדים בכנות וברוגע, בלי לנדב מידע מיותר אך ענו על מידע תואם לגילם. למשל, אפשר לומר לילד בן 8 שיש אזעקה שנשמעת כדי שנכנס למרחב מוגן עד שנדע שבטוח יותר לצאת. הימנעו מצפיית יתר בחדשות ובתכנים עמוסי אינפורמציה ובעיקר כשזה מול ילדים צעירים.

4. במידה ואחד מבני הבית נכנס להתקף חרדה - בקשו ממנו לנשום ברוגע (לא עמוק!) ולנשוף את כל האוויר החוצה. מילדים אפשר לבקש לנפח בלונים או להפריח בועות סבון. מומלץ גם לנשוף דרך קשית.

5. הקפידו על שתיית מים, רצוי קרים, ולעיסת מסטיק או מציצת סוכריית מנטה - פעולות אלה מצמצמות את רמת ההפרשה של הורמון הסטרס קורטיזול.

6. בקשו מאדם שנמצא במתח נפשי לבצע פעולה מתמטית פשוטה, כמו לתאר את מספר חפצים בחדר. וכיו"ב פעולה זו גורמת לחלק הרציונלי של המוח להכנס לפעולה על חשבון המערכת הלימבית, זו שמייצרת את תגובות הרגש והחרדה.

7. כווצו ושחררו אגרופים. זה מזרז את הרפיית השרירים וגורם לרוגע. אל תציעו לאדם או ילד שנמצא במתח נפשי לשבת במנוחה, אדרבה, הציעו לו להמשיך ולהתהלך בחדר או לקפוץ במקום במקביל להוראות או שאלות היגיון שתתנו לו. באופן זה יהיה לו קל יותר לפרוק את הסטרס באופן יעיל.

8. מגע פיזי כמו חיבוק מסייע בשחרור "הורמון האושר" ומצמצם את הפרשת הקורטיזול והאדרנלין.

9. תיפוף לסירוגין על הברכיים נמצא כפעולה שהוכחה כיעילה ביותר למניעת המצב של היקבעות הטראומה בזיכרון.

לילדים אפשר להציע, לצייר ציור המבטא דמות או מצב שמלחיץ אותם ואז לקחת טוש שחור ולקשקש על הציור מצד לצד עד שלא ייראו אותו יותר. באופן זה הם ירגישו שליטה על הפחד שהביעו בציור. בנוסף, גם עצם פעולת הזזת היד מצד לצד מאפשרת הורדת מתח ותחושת מסוגלות.

10. במידה ואתם או ילדיכם מתקשים להירגע וחווים חרדה מתמשכת - אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית. טיפול מוקדם בחוויה הטראומתית מונע הפיכתה להפרעה פוסט טראומטית.

להיכרות עם מוקד מטיבתא- כנסו לכאן >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר