האוניברסיטה הפתוחה: חרדים מתמודדים לאגודת הסטודנטים

חרדים הלומדים באוניברסיטה הפתוחה מתמודדים על מקום במועצה של אגודת הסטודנטים. לא מדובר ברשימה חרדית מגובשת אלא בסטודנטים שהחליטו על כך בנפרד. "אני לא מתמודד כחרדי דווקא, אני פשוט חושב שבכל מקום שנמצאים יהודים חרדים הם צריכים להשתלב בכל מוקדי הכוח הקיימים, בדיוק כמו כל אחד אחר", אומר אחד המתמודדים.

מענדל גרוזמן | כיכר השבת |
סטודנטים חרדים (צילום: פלאש 90)

בצל הדיבורים הרבים בעת האחרונה אודות מקומה של החברה החרדית במארג החיים הכללי, בצבא ובשוק העבודה, הקול החרדי מתחיל להישמע במוקדים בהם עד היום הוא כלל לא היה קיים. באוניברסיטה הפתוחה מתקיימת בימים אלה מערכת בחירות למועצה של אגודת הסטודנטים ובין המתמודדים ניתן לראות לא מעט פנים חרדיות.

בהתחשב בכך שכל תופעת החרדים באקדמיה נמצאת בחיתוליה עדיין, העובדה כי הם מתחילים כבר להשתלב במוקדי כוח פנימיים מהווה חידוש של ממש. באופן מפתיע, הסטודנטים החרדים המתמודדים לא רצים כקבוצה חרדית מאורגנת, אלא כל אחד החליט על כך בעצמו.

דוד רוזנטל, יועץ תקשורת חרדי הלומד לתואר בתקשורת, אומר לנו כי "אני לא מתמודד כחרדי דווקא. המצע שלי הוא לא מצע חרדי אם כי העובדה הזו כמובן ידועה לכולם. אני פשוט חושב שבכל מקום שנמצאים יהודים חרדים, אם זה באוניברסיטה או בכל מקום אחר, הם צריכים להשתלב בכל מוקדי הכוח הקיימים. כיום, שרואים יותר ויותר חרדים שלומדים לתואר אקדמי, אין כל סיבה שלא נראה אותם משתלבים שם ומקבלים ביטוי כמו שאר הסטודנטים".

סטודנט חרדי ותיק, המתמודד אף הוא למועצה, אומר לנו גם דברים ברוח זו: "בפעם הקודמת שהתמודדתי כלל לא כיוונתי לעסוק דווקא בנושאים חרדים. מטבע הדברים, כיוונו אותי לרכז את הטיפול בסטודנטים החרדים וכיום אני מודע יותר לבעיות הייחודיות להם ועל אופי הטיפול הנדרש".

איך מתמודדת הנהלת האוניברסיטה עם הפנים החדשות שבאו אליה?

"האוניברסיטה הפתוחה נושאת אתה בשורה ממש לציבור החרדי שמעוניין ללמוד לתואר אקדמי. ראשית, אין לה שום תנאי קבלה כך שחוסר בתעודת בגרות לא מהווה בעיה. שנית, הלימוד באוניברסיטה מבוסס בעיקרו על לימוד עצמי באמצעות ספרים דבר שמתאים מאוד לסטודנט החרדי.

הנהלת האוניברסיטה מודעת לכך שבהרבה מקרים היא האפשרות היחידה שפתוחה בפניו של הסטודנט החרדי והיא מנסה מאוד להיות קשובה לצרכים שלנו ולנסות להיות לעזר. למשל, היא פותחת כל העת קבוצות לימוד נפרדות לגברים ולנשים, והיא מוכנה להגדיל את המערך הייחודי הזה לפי הביקוש שיהיה".

איך אתה רואה את הכמות הגוברת של חרדים המבקשים להשתלב באגודה?

"יש לעובדה הזו השפעה עצומה. אין לך מושג כמה דעות קדומות יורדות מאליהם ברגע שפוגשים חרדי באופן בלתי אמצעי, זאת מעבר לתהליך ההשפעה וההידברות ארוך הטווח. העובדה כי אנו איננו רצים כקבוצה חרדית מאורגנת רק מועילה במקרה הזה. לא תמיד ההתאגדות מוסיפה. דווקא כשרואים שסטודנטים חרדים מבקשים להיות מעורבים ולהשפיע באופן פרטי היא חידוש של ממש בעיני החילוני הרגיל לראות בהם מקשה אחת ומאיימת".

למציאות יש כללים משלה, כך מתברר, ולמרות שהיה ניתן לצפות שסטודנטים חרדים יחושו זרים במסדרונות האקדמיה ויחפצו להתאגד לקבוצה אחת, הם דווקא אינם חשים צורך בכך ומשתלבים בטבעיות בכל המוקדים האפשריים. יהיה מעניין להמשיך ולעקוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר