צפו בתיעוד

מפתיע: סיום "מסכת נזיר" ב"מערת הנזירים" – "מערת הרשב"י"

חברי הכולל מרמת גבעת זאב יצאו לטיול ג'יפים הכולל "ארוחה סינית" עם מיטב הדגים והסושי לכבוד סיום 'מסכת נזיר', ובאמצע הטיול הלילי, הם מצאו את עצמם למול 'מערת הנזירים' - הלא היא "מערת הרשב"י" לפי לא מעט דעות (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הסיום ב'מערת הנזירים' (באדיבות ה"ה מתן חיון אהוד בירנבוים ויצחק נורי)

חברי הכולל מרמת גבעת זאב לא האמינו למראה עיניהם, ומשמע אוזניהם. הם יצאו לטיול ג'יפים הכולל "ארוחה סינית" עם מיטב הדגים והסושי לכבוד סיום 'מסכת נזיר', ובאמצע הטיול הלילי, הם מצאו את עצמם למול 'מערת הנזירים', המקום שיש אומרים שהוא הוא 'מערת רשב"י' בה הסתתר מהרומאים ולמד י"ג שנים וחיבר את הזוהר הקדוש.

• • •

רבבות עמלי תורה מסיימים בימים אלו את 'מסכת נזיר' הנלמדת בסדר 'הדף היומי' כיוזמתו האישית של הגאון רבי מאיר שפירא אותה נשא לראשונה לפני מעט יותר ממאה שנים (ט' באלול תרפ"ג), בכנסייה הגדולה הראשונה של 'אגודת ישראל' בווינה.

יוזמות רבות יש ללימוד דף היומי, אחת מהם היא של כולל "בעלי בתים" מרמת גבעת זאב, שמאגד בתוכו "בעלי בתים" הנפגשים מידי יום ללמוד את הדף היומי, ומידי סיום מסכת, עורכים סיום מפואר, הכולל טיול ייחודי.

ואם תמהתם, מדוע הם מכונים 'הכולל' ולא 'השיעור'? אלא מפני שצורת הלימוד היא לא רק על ידי מגיד שיעור, אלא פעמים רבות השיעור נמסר תוך כדי ליבון הסוגייה בידי משתתפי השיעור, ולכך יאה לו שמו "כולל הדף היומי", והמגיד שיעור רק מכוון את התנהלות השיעור, ולא מוסר אותו באופן אישי, מה שגורם לכל חברי הכולל להתחבר האחד לשני, ולהכין חידושים במהלך היום.

בעידן המתקדם ברשתות החברתיות חברי הכולל מקושרים האחד לשני בעזרת קבוצת וואטסאפ בה נשלחים מידי יום מראי מקומות, מיקום השיעור, ושמחות של משתתפי הכולל.

מה שמייחד את השיעור שהוא מורכב ממגוון גילאים, והמגיד שיעור הרב ר' אהרן בר חיים - הוא הצעיר מכולם.

חברי הכולל מחוברים כקהילה וירטואלית, ונפגשים פרונטלית מידי יום, ולא רק בבית המדרש, אלא אף יוצאים לשטח ולומדים וממחישים את הסוגייה בעיניים.

כך לדוגמה חברי הכולל כשלמדו את 'מסכת יומא' העוסקת גם בהלכות שליחת השעיר לעזאזל יצאו לומדי הכולל להר מונטאר בצפון מדבר יהודה שם במסע ג'יפים טיילו תוך כדי לימוד הסוגייה וראו בעיניהם את המקום המיוחס שם הכהן השליך את השעיר מראש ההר ביום הכיפורים במטרה לכפר את חטאי עם ישראל.

כזכור במדור 'היסטוריה ואקטואליה' העלנו סדרה מרתקת העוסקת במיקום וזיהוי הר העזאזל, עיין פה ותרווה נחת:

אם כשחברי הכולל למדו את 'הלכות שעיר לעזאזל' הם בקרו ב'הר עזאזל', רצה הבורא יתברך ובסיום 'מסכת נזיר' חברי הכולל בקרו ב'מערת הנזירים' ביער בן שמן, עליה הבאנו מקורות רבים שיש הסבורים שהיא מערת רשב"י, ובה הסתתר מפני הרומאים י"ג שנים.

• • •

'כולל דף היומי' ברמת גבעת זאב מונה אברכים מכלל המגזרים שומרי מצוות ממגוון עדות, וכך הכולל מהווה נקודת עוגן משותפת שמורכבת מפסיפס עם ישראל כולו.

בשיחה עם המגיד שיעור הרב ר' אהרן בר חיים הוא סיפר שאחת הסיבות להצלחה של הכולל שרובו מורכב מחרדים העמלים לפרנסתם, היא שמקבלים כל אחד כמות שהוא.

"רבים מאלו המגיעים לכולל שלנו מתחזקים בתורה וירא"ש", מסביר לי המגיש שיעור וממשיך: "דוגמה - יש פה יהודי שעבר להתגורר בשכונה משכונת רמות ורק משום שבקהילה בשכונתו לא התייחסו אליו כשווה בין שווים, כך הוא לא התאמץ להגיע לסדר לימוד מידי יום ביומו וגרם לירידה ברוחניות בביתו. פה בקהילה הוא מרגיש שווה בין שווים והוא מרגיש מחובר לקהילה והוא מגיע לשיעור מידי יום, ומתעלה בתורה ויראת שמים.

"וכן את עומק החיבור בין אחד לשני ראינו גם במקרים גם לא כ"כ נעימים כגון שאחד מחברי השיעור המרכזיים יהודי צדיק ואהוב שנפטר מהמחלה ל"ע, ובשעת פטירתו ביקש שחברי השיעור יבואו להיפרד ממנו יחד עם המשפחה. וראוי לציין שבנקודה הזו בדיוק נפתח ארגון 'חלקי בקהילתי' שגם אני חלק מהארגון הנותן ועוזר לפתיחת קהילות לחרדים העמלים לפרנסתם".

תחושה רוחנית מול מערת הרשב"י

בשיחה עם אחד מלומדי הכולל, הוא מספר לי על ההתרגשות בהגעה ל'מערת הנזירים' בשיאו של הטיול: "ארגנו ערב גיבוש, הכולל סיום מסכת נזיר וטיול ג'יפים ביער בן שמן. אחרי שעתיים שנסענו במקומות מדהימים, ירדה החשכה, וחיפשנו מקום טוב לפתוח שולחן, ולפתוח את המנגל, והגענו לבקעה גדולה. ירדנו מהג'יפים, ופתחנו שולחנות, היינו מוכנים לשיעור הסיום ופתאום באמצע הקדיש של הסיום אני מרגיש תחושה רוחנית שהמקום מסוגל, והוא גם מוכר לי!

(באדיבות ה"ה מתן חיון אהוד בירנבוים ויצחק נורי)

"התרגשנו והתחלנו להתפלל מול מערת הרשב"י"

"עזבתי את החבורה, והלכתי מעט לתוך החושך, ופתאום אני מוצא את עצמי מול שלט גדול ובו תחת הכותרת "בקעת הנזירים" כתוב: 'מערת אל – חביס – שהוא שמה הערבי של מערה... בגדה הדרומית של בקעת הנזירים. פירוש השם הוא מערת האסיר...', וכשראיתי את זה, נזכרתי בכתבות שלך ב'כיכר', ועל המסורות שהבאת מהמהרי"ל דיסקין, וכן מהחוקרים פרופ' זאב וילנאי ועוד, שהמקום הזה הוא בעצם דברי הזוהר הקדוש: "רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי הָלַךְ לוֹ וּבָרַח למַדְבְּרָא דְלוּד (לְמִדְבַּר לוֹד), וְנִגְנַז בִּמְעָרָה אַחַת", ומיד חזרתי לקבוצה שלי, וספרתי לה וכולנו התרגשנו והתחלנו להתפלל לקב"ה מול מערת הרשב"י שזכות הצדיק ששהה במקום זה שלש עשרה שנים, תעמוד לנו לזכות".

השלט הנמצא ברחבת 'בקעת הנזירים' ליד 'מערת הנזירים' שיש הסבורים שהיא מערת רשב"י ככתוב בזוהר הקדוש (צילום: ישראל שפירא)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com