מחלוקת בין גדולי הפוסקים

סערה הלכתית: האם לספרדים מותר להסתפר ולהתגלח לכבוד שבת וראש חודש?

מנהג ישראל הוא לא להסתפר ולא להתגלח - ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר | השנה, עלתה השאלה האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב לכבוד שבת וראש חודש אייר | הגאון רבי אופיר מלכא פסק שמותר לכתחילה - גם לספרדים וגם לאשכנזים | אך הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף וכן הגאון רבי בנימין חותה פסקו כי אסור להסתפר • צפו (חדשות חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הראש"ל הגר"י יוסף, הרב בנימין חותה והרב אופיר מלכא (צילום: אוליבייה פיטוסי - פלאש 90, דוד יוסף חניה, כיכר השבת)

בימים האחרונים מתחוללת סערה הלכתית, סביב השאלה - האם מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי הקרוב, למרות ימי ספירת העומר, מחמת כך, שבשבת הקרובה יחול ראש חודש אייר.

כידוע שמנהג ישראל הוא לא להסתפר ולא להתגלח - ממוצאי חג ראשון של פסח ועד ל"ג בעומר - לאשכנזים ולספרדים עד ל"ד בעומר, ויש המחמירים עד שבועות.

הפוסקים שמתירים

הגאון רבי יהודה אריה דינר רב מרכז בני ברק, הכריע - כפי שפורסם ב'כיכר השבת' - כי השנה יהיה מותר להסתפר ולהתגלח ביום שישי של ראש חודש אייר.

וכך נכתב בגיליון 'מים חיים' מהלכותיו של הגרי"א דינר: "גם לאלו שנוהגים מנהגי אבילות לפני ראש חודש אייר, מכל מקום השנה (תשפ"ג) שחל ראש חודש בשבת, כיוון שיש שמחת שבת וראש חודש, יש להתיר להסתפר בערב שבת מפני כבוד השבת, (משנ"ב ס' תצ"ג ס"ק ה'), אולם אלו שכל השנה נוהגים כר"י החסיד לא להסתפר בראש חודש, גם בזה אסור להם (הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל שבת הלוי זצ"ל, מה שלא הזכירו המשנ"ב כאן משום שסמך על מה שמביאו כבר בהלכות שבת ס' ר"ס ס"ק ז'), אבל יכולים להסתפר ביום חמישי ערב ראש חודש אייר".

גם הפוסק הספרדי, הגאון רבי אופיר מלכא, נשאל ברדיו האם מותר השנה להסתפר ביום שישי, והשיב כי מותר לכתחילה. "ראש חודש אייר שחל ביום שבת, מותר לכתחילה להסתפר ולהתגלח גם לבני אשכנז וגם לבני ספרד", השיב הרב, "כמובן, שאלו שנוהגים לפי רבותינו המקובלים ולא מסתפרים בכל ימי ספירת העומר, אז בוודאי שגם זה אסור, אבל אלו שנוהגים להתחיל את הנושא של התספורת והגילוח, כל האבלות, מהיום הראשון של ספירת העומר עד ל"ג לבני אשכנז או עד ל"ד לבני ספרד, כמו שרגילים רוב העולם שככה נוהגים, יכולים ביום שישי להסתפר ולהתגלח.

"למה? בגלל שיש כאן תוספת שמחה - שבת וראש חודש, כך כתבו כל גדולי האחרונים - הב"ח, כנסת הגדולה, העולת שבת, המגן אברהם, הפרי חדש, החוק יוסף, הגר"ז, ופוסק את זה המשנה ברורה בסימן תצ"ג ס"ק ה'. גם הכף החיים באות י"ב מביא את האחרונים הללו, וכוונתו לעניות דעתי לפסוק".

הרב מלכא הוסיף ואמר כי "אני בכלל לא בעד הדבר הזה שפוסקי אשכנז זה לאשכנז ופוסקי ספרד זה לספרד, פוסקי הכנסת הגדולה והפרי חדש זה גם לבני אשכנז והמגן אברהם והגר"ז זה גם לבני ספרד, יש כאלו שמנהגים וכדומה, אבל סתם ככה, רואים באופן ברור גם בכף החיים ובבן איש חי, מרן הרב עובדיה במאות מקומות, שפוסקי אשכנז זה גם לספרד ופוסקי ספרד זה גם לאשכנז, זה לא שייך, רק מרן והרמ"א יש הבדלים בין ספרדים לאשכנזים או בדברים של מנהגים וכדו' אבל באופן כללי אין שום הבדל".

הפוסקים שאוסרים

לעומת זאת, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, פסק שאסור להסתפר ביום שישי הקרוב. בשיעורו השבועי, אמר הראש"ל כי "השנה חל ראש חודש ביום שישי, בערב שבת, שישי ושבת. האם מותר השנה להסתפר בראש חדש? זה לא כמו כל שנה, ראש חודש אייר חל ביום רגיל, שם כולם יודעים שלא מסתפרים בראש חודש, אבל השנה זה לכבוד שבת, אז אולי כן?

"מי שילמד משנה ברורה יגיד כן, נכון! משנה ברורה כותב שמותר להסתפר. אבל תדעו רבותי, הדין הזה תלוי במחלוקת מרן והרמ"א, נכון שלא כל דבר זה ספרדים ואשכנזים ... התורה זה כולנו, אשכנזים וספרדים, אבל יש דברים שזה בית יוסף והרמ"א אז צריך לדעת לפעמים האחרונים לא כולם נחתו לפרש דברי מרן הבית יוסף, כמו המקרה שלנו, ואני ארחיב יותר. צריך ללמוד קודם כל את הבית יוסף, הבית יוסף בסימן תצ"ג הוא כותב: 'צריך שיהיה שלושים ושלושה ימים שלמים ומקצת היום של ל"ד של אבלות שלא להסתפר', אם אתה תסתפר בראש חודש אייר, אין שלושים ושלושה ימים. אלא מה, מה שכתבו שנהגו להקל בראש חודש, אלו שלא מסתפרים מב' אייר עד ערב שבועות, תעשו חשבון מב' אייר עד ערב שבועות יש שלושים ושלושה ימים שלמים, אז הנה, משלימים את זה אחר כך.

"אנחנו שמסתפרים בל"ג בעומר, איפה יש שלושים ושלושה ימים אם נסתפר בראש חודש? לכן לא להסתפר בראש חודש. הוא מביא דעת איזה אחד מהגדולים, מהראשונים, שכותב להתיר להסתפר בראש חודש והוא כותב שזה מנהג טעות, 'מה שנהגו להקל בראש חודש מנהג טעות הוא'. בשולחן ערוך הוא מעתיק את ההלכה בקיצור, 'אותם הנוהגים להסתפר בראש חודש מנהג טעות'. הבית יוסף לא מחלק אם חל ראש חודש בערב שבת או לא, זיל בתר סברא, לך בתר היגיון, מה הוא אמר? צריך שיהיה שלושים ושלושה ימים שלמים, אם אדם יחכה מב' אייר עד ערב שבועות, נו... אבל הסתפרים בל"ד בעומר, איפה שלושים ושלושה ימים? לכן אין הבדל, מאי נפקא מינה אם זה מערב שבת או לא מערב שבת? סוף סוף שלושים ושלושה ימים".

הפסיקה של הגאון רבי בנימין חותה (צילום: דוד יוסף חניה)

הפוסק הגאון רבי בנימין חותה, בסרטון מיוחד, אוסר גם כן את התספורת ביום שישי הקרוב ואומר כי "מה קורה להתגלח ולהסתפר בערב שבת שחל בו ראש חודש, שיש בו שתי קדושות - גם השבת וגם ראש חודש ורוצה להסתפר ולהתגלח. אמת, שיש מהפוסקים שהתירו, אבל שנדע הלכה למעשה רבותיי - המנהג שלא מתגלחים ולא מסתפרים, אף פעם לא הקלו בדבר הזה, וכך הורו גדולי ישראל, גם חכם בן ציון אבא שאול כך היה מורה, אין להגלח ולהסתפר, ופשט השולחן ערוך גם כך מבואר, כי מרן דיבר על ראש חודש, יוסיף 'אבל אם זה חל בערב שתב יהיה מותר', מה בעיה להוסיף את זה? הרי זה קורה הדבר הזה... זה ראיה שפשט מרן שזו בעיה.

"לכן, הלכה למעשה, אין להתגלח ואין להסתפר. השנה תשפ"ג שיחול ראש חודש ביום שישי וביום שבת, ביום שישי אין להתגלח ואין להסתפר, וכך היה המנהג.

"ולכן, דברים חדשים שלא נהגו בהם, רבותיי, אי אפשר להביא בגלל שמצאנו פוסקים, זה לא איזה המצאה חדשה איזה כלי חדש שהומצא בו נדון בו, זה תופעה שקרתה ואף אחד לא הקל בזה. אתה מכיר ספרדי שפעם התגלח והסתפר בראש חודש? לא היה דבר כזה.

"לכן רבותיי, עושה חדשות בעל מלחמות, להמשיך לפי המנהג והמסורת ואין לשנות, וכך הורו גדולי ישראל הספרדים ואין להתגלח ולהסתפר גם השנה בראש חודש ובערב ראש חודש אייר אין לגלח ולהסתפר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר