התנכלות או שמירה על החוק?

סוער ביישוב החרדי: הוועד ניתק לבית הכנסת החסידי את החשמל; הוועד: 'הם לא שילמו'

היישוב החרדי הקטן בהרי יהודה לא מפסיק לחולל סערות | חסידי ביאלה ביישוב טוענים כי הוועד מתנכל להם ללא כל סיבה ואף ניתק את החשמל שוב בבית הכנסת, כנגד הפסיקה המפורשת של בית הדין | בוועד היישוב מגיבים: "החסידים לא שילמו. אנחנו מצרים על כך שהחסידים בחרו לא ללכת למרא דאתרא" (חרדים) 

שאול כהנא | כיכר השבת |

הרוחות ביישוב החרדי סוערות: בניגוד לפסיקת בית דין צדק בני ברק, וועד היישוב החרדי מעלה עמוס ניתק שוב את החשמל לבית הכנסת של חסידי ביאלא ביישוב. לטענת התושבים, החשמל נותק תוך כדי הפעלת אלימות נגד כמה מהמתפללים בבית הכנסת.

הסיפור ביישוב השקט מעלה עמוס, מתחיל בדרישה לתשלום חשבון החשמל שנשלח מטעם וועד היישוב לגבאי בית הכנסת של חסידות ביאלא, קהילה שהגיעה להתגורר ביישוב, בימים בהם לא הצליחו למכור את הדירות באופן פרטני בשל אי-ביקוש מטעם הציבור, בכפוף להבטחות - שלא קוימו ברובם הגדול.

גבאי הקהילה, שהיה בעבר חבר בוועד היישוב ומכיר את ההתנהלות המקומית, גייס את הכסף, והציע להם כי הוא ישלם את החוב, בסכום של כ-10,000 ש"ח, בכפוף לכך שהיישוב יספק הוכחה כי בתי הכנסת האחרים ביישוב, של הליטאים ושל הספרדים, משלמים גם הם על השימוש בחשמל.

ניתוק החשמל בבית הכנסת במעלה עמוס

הטענה שלו היתה כי לאורך השנים היישוב שילם את החשמל של בתי הכנסת, ומכיון וכספי היישוב שייכים לכלל התושבים, המשלמים מיסים גבוהים של מאות שקלים בחודש, הרי שהוא דורש יחס שוויוני. הישוב סירב, והצדדים נקלעו לויכוח, כאשר הדרישה של הגבאי החסידי הייתה כי יחתמו על מסמך כי אם יתברר ששאר בתי הכנסת לא משלמים על השימוש בחשמל, יחזירו לו את הכסף.

היישוב סירב, והם ניתקו את החשמל לבית הכנסת, ומותירים את הלומדים והמתפללים ללא תאורה ומיזוג אוויר.

בהודעה שפורסמה בעיתון 'מעלה' היוצא לאור על ידי היישוב, התריעו מספר פעמים פומבית בפני בית הכנסת של ביאלא כי עליהם לשלם את חשבון החשמל, ואחרי הניתוק - פרסמו מכתב בשם חברי הוועד: צבי אולסקר, פנחס יופה, יהונתן גלסנר, יוסף חיים חבה ומיכאל דובינסקי, בו העלו דרישה חדשה.

השלטים על בית הכנסת

מעבר לדרישת תשלום חשבון החשמל, הם אף דרשו כתנאי להחזרת החשמל, לבחור נציגים חדשים, לחתום על חוזה חדש מול היישוב לשימוש בבית הכנסת - ורק אז, לשלם את חוב החשמל והיישוב יחדש את אספקת החשמל.

מנגד, עו"ד משה שטיינרייך, שיגר מכתב עם התראה משפטית לחברי הוועד, בנימוק כי הם פעלו שלא על פי החוק כאשר ניתקו את החשמל לבית הכנסת.

הקהילה החסידית הזמינה חשמלאי שחיבר מחדש את בית הכנסת לחשמל, ובמקביל פנו לבית דין צדק בבני ברק, בבקשה להתדיין הלכתית האם עליהם לשלם את החוב. הדיינים קבעו ראשית לכל כי אין לנתק את החשמל מחדש, עד לקיום הדיון בבית דין.

לאחר הדיון, הוציאו הדיינים פסק הלכה כי בית הכנסת יפקיד בבית הדין את הסכום של יתרת חוב החשמל, היישוב לא ינתק את החשמל, ובעקבות הנטען כי החיבור הפיראטי מסוכן - הורה בית הדין כי על האגודה להביא חשמלאי שיבדוק כי החיבור תקין. לסיום קבע בית הדין כי אחרי שהכסף יופקד והחשמל יחודש, יבואו הצדדים לדיון.

המכתבים מבית הדין
המכתבים מבית הדין

אך למרות הפקדת הכסף, ובניגוד להוראה המפורשת של בית דין צדק בני ברק, בתחילת השבוע שוב ניתק וועד היישוב את החשמל לבית הכנסת, ובקהילה החסידית אף מאשימים כי במהלך העבודות לניתוק החשמל, שנעשו בזמן שאברכי הכולל שוקדים על תלמודם, עובד מטעם היישוב תקף באלימות את אחד מבני הקהילה החסידית, ופצע אותו.

בתגובה לניתוק החשמל, פסק בית דין כי כעת הקהילה החסידית יכולה לתבוע בבית משפט את וועד היישוב, בגין התנהלותם בניתוק החשמל לבית הכנסת.

גורמים בחסידות ביאלה, סירבו להגיב לכתבה ב'כיכר השבת', אך ציינו כי הם ניסו להגיע לניסיון פשרה והבנות מול ועד הישוב כדי למנוע מחלוקת, אך ללא הצלחה עד עתה.

תגובת ועד היישוב

"מישהו כאן התבלבל לגמרי עם העובדות ואנחנו פה כדי להסביר אותן, אחת לאחת:

על פי ההסכם עליו חתום בית הכנסת החסידי, כמו כל מוסד אחר ביישוב, הוא צורך חשמל באמצעות ועד היישוב ומשלם על כך. כמה מתוך החסידים ביישוב, לאחר שנכשלו בניסיונם לבחור את נציגיהם לועד, החלו במסע של התעללות בתושבי היישוב ופגיעה בכבודו של המרא דאתרא. כחלק ממסע זה הם הפסיקו לשלם את עלות החשמל לבית הכנסת באלפי שקלים. המשמעות הפשוטה היא שכלל תושבי היישוב משלמים מכיסם את העלות בינתיים.

מאחר ומדובר בבית כנסת, ומתוך התחשבות ורגישות נעשו כמה וכמה נסיונות הידברות, ניתנו הזדמנות שניה ושלישית ונשלחו התראות פעם אחרי פעם. בנוסף בחר ועד היישוב להמתין לאחר החג ולא לבצע את הניתוק קודם לכן. מיותר לציין שהניתוק עצמו נעשה לאחר התייעצות חוקית והלכתית כאחת, כפי שהכתב נוכח בחומרים המשפטיים שהועברו לעיונו בהרחבה.

העובדות הן כדלקמן: ניתוק ראשון התרחש לפני כשבועיים. מיד לאחריו החסידים הללו פנו לבית הדין וביקשו צו מניעה. בשיחת טלפון בין נציג בית הדין למזכיר ועד היישוב הוסבר לו הנושא ובזה הסתיים הדיון.

"בשישי שעבר ניסו החסידים בניגוד לחוק לחבר את בית הכנסת לחשמל, המשטרה הגיעה למקום ועצרה את התהליך. במוצ"ש ניסו שוב והפעם, עד להגעת המשטרה החשמלאי הספיק לחבר את החשמל ולהימלט. נגד החשמלאי נפתח תיק במשטרה, ומן הראוי לציין כי החשמלאי עצמו ניסה בעבר להתקבל ליישוב ולא הצליח...

"במקביל, במהלך אירועי מוצ"ש התפרעו כמה מהחסידים ותקפו את נציגי ועד היישוב באלימות, אחד מהם אף עוכב לחקירה.

"ביום ראשון פנו שוב החסידים לבית הדין בבקשה שיוציא צו מניעה, ובית הדין מציין את העובדה הזו וביקש להימנע מפעולה עד לדיון שקבע ביום שני בערב. ביום שני בערב בית הדין פנה לעו"ד מורגנשטרן המייצג את הקהילה וביקש הוכחות שגם בתי כנסת אחרים משלמים וקיבל את ההוכחות לעיונו בלבד, לפי הבטחתו שהחומר לא יעבור לידי החסידים.

"בשלב זה החסידים שינו את טעמם והציעו להפקיד את הכסף בידי בית הדין בינתיים והיישוב יבדוק שהחיבור תקני. ועד היישוב הסכים ובתנאי שבתוך 14 יום יבואו החסידים לדיון בפני המרא דאתרא של היישוב, תנאי זה הושמט משום מה במכתב בית הדין שמציין את "הסכמת הצדדים". ועד היישוב הוציא מיידית הודעה שמבהירה את העניין במלואו לכלל התושבים. במקביל, עורך דינם של החסידים הגיב ופער את פיו בתגובתו נגד המרא דאתרא בצורה שאין הדעת סובלתה.

"עד לתחילת השבוע הנוכחי לא הייתה התפתחות נוספת ושום התייחסות לועד היישוב. ביום ראשון ביצע ועד היישוב ניתוק חוזר של החיבור הבלתי חוקי והמסוכן, בליווי כוחות משטרה כדי למנוע אלימות. באותו לילה כתב בית הדין בעקבות האירועים שאם זה אכן כך הוא מאשר לחסידים לפנות לבית משפט. לועד היישוב כאמור אין שום בעיה בעניין, אף שהוא מצר על בחירתם של החסידים שלא לדון בדין תורה אצל המרא דאתרא, כפי שמתחייב כל תושב המגיע ליישוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר