היסטוריה ואקטואליה

"לשחוט את ערביי חברון": כשראש ישיבת חברון נטה לשיטת שמעון ולוי

סיפורם של שמעון ולוי שנקמו את נקמת דינה אחותם באנשי שכם, מפורסם בימים אלו הלוך ושוב | אך מסתבר שראש ישיבת חברון הגאון רבי יחזקאל סרנא זצ"ל, היה סבור כמו שמעון ולוי לאחר מלחמת ששת הימים | זה מה שהוא ביקש מראש הממשלה לוי אשכול (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ישיבת כנסת ישראל בחברון בשנת תרע"א (צילום: מאת לא ידוע - The First Photographs of The Holy Land, נחלת הכלל)

לא רק בגלל פרשת השבוע, סיפורם של שמעון ולוי שנקמו את נקמת דינה אחותם באנשי שכם, מפורסם בימים אלו הלוך ושוב. ההקשר הוא אחד לאחד, ותורתנו הקדושה אקטואלית מתמיד.

הסיפור המובא בתורה מתחיל בדינה שיצאה לטייל ולראות בבנות הארץ: "וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ: וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ" (בראשית, ל"ד, א'–ב').

מעשה זה של חטיפתה של דינה ועינויה, על ידי שכם  בן חמור, גרם לשמעון ולוי לנקום את נקמת אחותם. אחרי שבני יעקב דרשו מהחוטפים שכל תושבי העיר שכם, ימולו את עצמם, לאחר שנדהמו להיווכח שכל תושבי שכם שיתפו פעולה עם החוטפים, והסכימו אפילו לחתוך בבשרם למען המשך חטיפתה של דינה, שמעון ולוי הסתערו על העיר, הרגו את  כל הגברים, שבו את הנשים והטף ואת כל רכושם. "בְּנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ עַל הַחֲלָלִים וַיָּבֹזּוּ הָעִיר אֲשֶׁר טִמְּאוּ אֲחוֹתָם", (בראשית, ל"ד, כ"ז).

תגובתו של יעקב  אביהם, היתה: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי", (בראשית, ל"ד, ל').

אולם, שמעון ולוי אמרו שלא ניתן לשתוק על מעשהו של שכם, שטימא את אחותם: "וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ?!" (בראשית, ל"ד, ל"א). והפסוק הזה שפסקו שמעון ולוי, הוא סוף פרשת החטיפה בתורה.

גם לאחר מעשה, נראה שהכתובים זורמים עם שיטת שמעון ולוי בפרשה. כאשר התורה מדגישה שבניגוד לחששותיו של יעקב אבינו, תושבי הערים סביב חששו להתעמת אתם: "וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב", (בראשית, ל"ה, ה').

אולם לפי דעות רבותינו יעקב אבינו עצמו, עד סוף ימיו, לא השלים עם הפשיטה על שכם, או לפחות עם מידות הכעס של שמעון ולוי שהביאו לכך, ולפני פטירתו הוא שוב גער בהם: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם: בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר: אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל", (בראשית, מ"ט, ה'–ז').

לא נאריך בסיפור זה, שמיום עומדי על דעתי, למדתי אותו בעיון, והגעתי למקורות חז"ל רבים ושונים. כפטיש יפוצץ סלע, גם פרשה זו נדרשת לשבעים פנים, לכאן ולכאן. יש דורשין את שמעון ולוי לשבח, ויש דורשין אותן לגנאי. בזמנו פניתי אל מורי ורבי שליט"א, וענה לי בפשיטות: "אלו ואלו דברי א-ל חיים. ביהדות יש בית שמאי ובית הלל. באירוע זה אין אנו יודעים היאך נפסק להלכה, אלא שמכך שיעקב אבינו לא הגיב לדברי שמעון ולוי על טענתם: 'הכזונה יעשה את אחותינו'?! נראה שהתורה נקטה כשיטת שמעון ולוי, לעומת יעקב אבינו. (אותו הגדירה התורה כ'אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים')".

לעולם לא נדע כמו מי נפסקה ההלכה (ועיין רמב"ן ריש פרשת וישלח "וכבר תפסוהו החכמים על זה...  כי אנחנו התחלנו נפילתנו ביד אדום... וכו'"), וברור לן שיש מקום לשתי הדעות, ובעניין זה יש להזכיר ששמעתי בתחילת המלחמה, ראיון ב'קול חי' בתוכניתו של אבי מימרן שראיין איש צבא (ששכחתי את שמו), והאחרון טען למימרן, שהוויכוח בין יעקב אבינו לבניו שמעון ולוי, הוא וויכוח שעודנו בין אישי צבא בימינו.

באיזה צד גדולי ישראל - בצד של יעקב או של שמעון ולוי?!

אחד ההיסטוריונים החשובים בימינו, הוא ד"ר תּוֹם שֶׂגֶב (יליד 1945), ובספרו "1967 – והארץ שינתה את פניה"  (כתר 2005), הוא מתאר בצורה מחודשת את מלחמת ששת הימים (ואין כאן המקום למדור 'ביקורת ספרים'), ובעמוד 614 גילתי פנינה יקרה.

לוי אשכול סוקר משמר כבוד במהלך ביקורו בבסיס צבאי בשנת 1966 (צילום: MILNER MOSHE, לע"מ)

שגב שנסמך על ארכיונים ולא על 'סיפורי סבתא', כותב בספרו שלאחר מלחמת ששת הימים, שבמסגרתם צה"ל כבש/שחרר (מחק את המיותר) את העיר חברון, חפץ הגאון רבי יחזקאל סרנא לחזור אל עיר האבות, ולהקים בה מחדש את הישיבה.

אם לא נפלתם מהכסא, ובצדק - שכן פרט היסטורי זה מובא בכמה ספרים (כגון ב'וילכו שניהם יחדיו' לר' דב כהן), המשך הסיפור, הפעים אותי, והיה חדש לי.

שגב כותב שחבר הכנסת שמואל תמיר כתב לראש הממשלה לוי אשכול בשמו של רבי יחזקאל סרנא, וראש הממשלה הזמין אל מעונו את ראש הישיבה, והם ישבו יחדיו שלוש או ארבע שעות, שלאחריהם סיפר ראש הממשלה בשיחה עם כמה אלופי מטכ"ל, שהוא חשב שהרב סרנא רוצה בית מסוים, אלא הרב סרנא אמר לו "אני רוצה שתנקה לי את כל הרחוב". לוי אשכול ראש הממשלה, לא הבין את דברי הרב סרנא, והאחרון הסביר בפרוטרוט שכבר בעת המלחמה "צריך היה לשחוט את ערביי חברון אחד אחד".

המקורות לדברים אלו של הגאון רבי יחזקאל סרנא הם: "תמיר לאשכול 18 באוקטובר 1967, אה"מ, ג-1 6301: פגישה עם ראש הממשלה, 5 בדצמבר 1967, אה"מ, א- 3/ 7921: החלטת ממשלה, 12 במאי 1968, אה"מ, ג- 1 / 4602".

כפי שהדגשנו, בנושא יסודי של יעקב אבינו לעומת בניו שמעון ולוי, יש דעות לכאן ולכאן, ושניהם דברי א-ל חיים, ושבעים פנים לתורה - אלא שלפחות דעתו של ראש ישיבת 'חברון' הגאון רבי יחזקאל סרנא נוטה למעשיהם של שמעון ולוי.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר