דעה: אלי ישי הוא לא כישלון

אלי ישי הצליח להביא הישגים רבים לש"ס, הוא עצר את זליגת הפליטים מסודן לישראל, וזכה לאמונו הבלתי מעורער של מרן, ישי כהן כותב על האיש שבמחנה דרעי אוהבים לשנוא (דעות)

ישי כהן | כיכר השבת |
אלי ישי (צילום: פלאש 90)

ביום חמישי האחרון, הפור נפל והמהפכה בתנועה הספרדית הושלמה. אריה דרעי מונה אחרי 14 שנה מחוץ לפוליטיקה ליושב ראש תנועת ש"ס מחדש.

חלק מתומכיו של דרעי, ראו בח"כ אלי ישי כ'כישלון גדול', וראו בו כמי ש'גזל' מדרעי את התנועה אותה הוא הקים, אך האמת צריכה להיאמר, אלי ישי הוא לא הכישלון של הציבור הספרדי, הוא הביא הישגים לא מעטים, והיה למקורבו ולאיש אמונו של מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף.

דרעי הודה ביום חמישי לישי ואמר: "במשך תקופה ארוכה מאוד, בים סוער, בתקופות לא קלות, גם אופוזיציה וגם קואליציה, ניווט את הספינה בכשרון ובטוב טעם", ספק אם דרעי התכוון למה שאמר, או שמא עשה זאת בכדי לא לזרות מלח על הפצעים של ישי, אך כל מילה שאמר - נכונה.

החל את דרכו הפוליטית כבר בגיל 22

נחזור 29 שנים אחורה, שנת 1984, אלי ישי הצעיר רק בן 22, הוא החל את דרכו הפוליטית כעוזרו של ניסים זאב, חבר מועצת עיריית ירושלים באותם ימים. שלוש שנים לאחר מכן ישי החל לכהן בעצמו כחבר מועצת העיר.

השינוי האמיתי בחייו החל בשנת 1988, כאשר ישי מונה לעוזרו של שר הפנים אריה דרעי, שנתיים מאוחר יותר הוא מונה למזכיר הכללי של ש"ס, ולמנכ"ל אל המעיין, לשם הוא מיועד לחזור, אולם בתפקיד אחר - יו"ר מערך החינוך.

בשנת 1996, בחר בו מרן הרב עובדיה יוסף, והכניסו למשכן הכנסת לתפקיד שר העבודה והרווחה, שלוש שנים מאוחר יותר, יושב ראש התנועה אריה דרעי הורשע בפלילים, פרש מראשות התנועה, ומרן הרב עובדיה מינה את ישי לממלא מקומו בתפקיד יו"ר התנועה. 14 שנה לאחר מכן, בתום מאבק ממושך, לקח הרב את התפקיד והחזירו לדרעי, מהלך שעל פי תומכיו של דרעי - היה מתבקש.

13 שנה היה אלי ישי השליט הבלתי מעורער של המפלגה, כל מי שחשב או ניסה להיות אופוזיציה פנימית לישי - הודח, למרות מאבקים שונים, - ישי הצליח לשמר את כוחה של ש"ס עם 11-12 מנדטים.

ישי היה שותף כמעט לכל הממשלות שקמו, מלבד ממשלת 2003, כאשר מפלגתו של טומי לפיד נכנסה לממשלה במקומה של ש"ס, שירדה אז בכוחה, מ-17 מנדטים ל-11 (מספר המנדטים הטבעי של המפלגה).

הצליח לשמור על אחדות עם הציבור הליטאי

היום, כשהמפלגות החרדיות מחוץ לממשלה, כל בר דעת מבין את ההפסד הגדול, כולם מבינים את ההישג של ישי כאשר עם מפלגה של 11 מנדטים וחבר כנסת שפרש (חיים אמסלם) הצליח להשיג ארבעה שרים (פנים, שיכון, דתות ושר בלי תיק), לשמור על תקציבי עולם התורה וקצבאות הילדים, יהיו שיגידו שלישי לא "היה על הראש" את יאיר לפיד, אבל עובדה זו לא יכולה למחוק את ההישגים שהביא.

השלישייה שהתפרקה. אטיאס, דרעי וישי (צילום: פלאש 90)

ישי הצליח לשמור על אחדות עם הציבור הליטאי, דבר לא פשוט בכלל, ונפגש מספר פעמים רב עם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בשליחות מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף.

הישגים נוספים שאפשר לזקוף לזכותו של אלי ישי: הירידה הדרמטית במספר המסתננים לשטח ישראל, הקמת משרד הדתות לאחר שטומי לפיד דאג לסגור אותו. לקיחת תנועת ש"ס ימינה, והפיכתה ל'חביבת המתנחלים', וכן יחסי אימון מלאים עם ראשי הממשלה בנימין נתניהו ואהוד אולמרט.

בנוסף, ישי הצליח לשרוד את המתקפה התקשורתית מיד לאחר אסון הכרמל, מתקפה שלא ידע אף פוליטיקאי אחר.

זכה ל"מכל ביתי נאמן הוא"

אי אפשר לשכוח גם את הקשר העמוק והחם שרקם ישי עם מנהיגה הרוחני של התנועה, מרן הרב עובדיה יוסף, שאף העניק לו את הכינוי "מכל ביתי נאמן הוא", תואר שדרעי טרם זכה לו.

חייב להיאמר: יתכן מאוד שאלי ישי ייבחר בעוד מספר חודשים לפרוש מהחיים הציבוריים, צעד שיכול למחוק את הנאמנות העמוקה למרן הגר"ע יוסף. כאיש שמאמין ב"כל מה שמרן אומר", ישי צריך לקבל עליו את החלטתו של הרב, ולשמש כיו"ר מעיין החינוך התורני, למרות הקושי והכאב. (ישי כבר עשה טעות ראשונה כשביקש עשרה ימים להחליט האם לקבל את הכרעת מועצת חכמי התורה, מה עם הציות למרן?).

לסיום, דרעי התלונן על כך שלא קיבל את המושכות לידיים, ולכן לא הצליח להביא הישג בבחירות ובמערכות שונות שניהלה ש"ס בחודשים האחרונים. כעת, שקיבל את התואר והתפקיד, יצטרך דרעי להוכיח את כוחו ולהביא הישגים. במידה ולא, יטענו בצדק אנשי ומקורבי ישי כי דווקא דרעי הוא ה'כישלון'.

המבחן הראשון של דרעי יהיה בבחירות לרשויות המקומיות, התנועה שקיבל דרעי לידיו פצועה וחבולה, הוא יהיה חייב לעשות שינוי משמעותי ברשימות, בעוד מספר חודשים נדע אם הוא אכן הצליח לשקם את מצבה של התנועה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר