בג"צ בעד צדק חברתי

ראוי ונכון ללמוד מהצלחת מאבק הסוחרים, ולא לפעול רק בכלי של שתדלנות פוליטית, אלא לאמץ כלים נוספים כגון כלים משפטיים. עו"ד הרב מנחם מושקוביץ במאמר מיוחד (מאמרים)

עו"ד הרב מנחם מושקוביץ (צילום: יח"צ)

פסיקת בג"צ המורה לעיריית ת"א לאכוף את חוק העזר העירוני ולסגור את החנויות הפועלות בשבת גררה אחריה תגובות מעורבות.

בג"צ בהחלטה ארוכה ומנומקת הסיר את המסכה מעל טענות עיריית תל אביב שטענה שהיא אוכפת את החוק ע"י מתן דוחו"ת לעסקים הפועלים בשבת, וקבע, שמטרתה של העירייה היא כלכלית {הערכות מדברות על הכנסה של כ- 2 מליון ₪ בשנה לעירייה מגביית הקנסות} והורה לה להפעיל את סמכותה ולסגור את העסקים העוברים על החוק.

אחת הטענות העיקריות של הסוחרים אשר לא פותחים את עסקיהם בשבת, הייתה שבכך שהעירייה מאפשרת לרשתות הגדולות לפעול בשבת תוך העלמת עין מאכיפת החוק וסגירת חנויות עברייניות אלו רק ע"י נתינת קנס כספי דבר המעשיר את קופת העירייה בלבד, פוגע להם בחופש העיסוק ומצריך אותם בלית ברירה לחלל את השבת ולפתוח ג"כ את עסקיהם בשבת.

אחד הדברים אותם ניתן לזקוף להצלחת מאבקם של הסוחרים, זו העובדה שמאבקם נשא אופי של מה שמכונה היום "צדק חברתי" ונוהל בפן המשפטי והתקשורתי בלבד, ללא התערבות של הנציגות הפוליטית חרדית/דתית שאך טבעי היה שתירתם למאבק צודק שכזה, אך ניסיון העבר מוכיח שדינו של המאבק היה נועד לכישלון כי הוא היה נלקח למלחמה של דת ומדינה, במקום למאבק המשפטי שבו הוא התנהל ואף נחל הצלחה רבה.

צפו: מוביל המאבק בת"א מדבר (צילום: ישראל כהן)

ישנן קבוצות באוכלוסיה הישראלית שהם מיעוט קטן ולא מייצג, אשר השכילו להפעיל את כל כוחן מול המערכת המשפטית וזוכות להצלחות מסחררות בהתחשב בחלקם הקטן באופן יחסי באוכלוסיה הישראלית.

כבר נאמר שבתחבולות תעשה לך מלחמה, הכלל הזה נכון ביתר שאת בימנו אנו, כאשר נכון להיות חכם ולא רק צודק, אילו במקרה דנן היו כולם צודקים והולכים אך ורק על הנושא של "הצודק" - שמירת שבת במדינה יהודית שמייסדיה אף ציינו במגילת העצמאות שהיא מדינה יהודית ודמוקרטית, ולא פועלים בחוכמה ומציגים גם את הצד החברתי/משפחתי כתוצאה מהפגיעה בסוחרים אשר לא מחללים את השבת ועוברים על החוק, ככל הנראה התוצאה של פס"ד הייתה שונה לחלוטין.

בימים אלו, בהם יחסי הכוחות הפוליטיים השתנו והורידו מכוחם של הנציגות החרדית לפעול ולהשפיע, ראוי ונכון ללמוד מהצלחת מאבק הסוחרים, ולא לפעול רק בכלי של שתדלנות פוליטית, אלא לאמץ כלים נוספים כגון כלים משפטיים אשר יכולים לפעול ולעזור לציבור לא פחות ולעיתים אף יותר מהשתדלנות הפוליטית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר