גם אתה יכול לפסוק!

המגיש משתף: מול כל המשפחה מצאתי את עצמי מובך

כולנו נתקלים בסיטואציות הלכתיות בהם אנו לא יודעים מה צריך לעשות • שבת, ברכות, איסור והיתר וטהרת הבית • הרב אהרון דואר מציג את שיטת 'רב פוסק בביתו' דרכה כל אחד יכול ללמוד ולדעת • איך בדיוק זה עובד ולמי זה מתאים • ראיון מרתק

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

"ליל שבת. הרבה אורחים, הדודים והדודות ההורים והשווער" משתף משה מנס בפתח הראיון "הילדים הוציאו את מגש העופות, פתאום אני שם לב שהכף שנמצאת במגש, היא חלבית. מה עושים?"

השאלה הזו היא דוגמה לסיטואציה הלכתית בה אנחנו מוצאים את עצמנו ללא מענה. זה לא שלא למדנו הלכה ולא פתחנו ספר, אבל בלמעיישה אנחנו לא יודעים לפסוק. האם יש דרך אחרת?

בראיון עם הרב אהרון דואר ראש מכון 'לומדים כלכה', הוא מתייחס למיזם "רב פוסק לביתו" אשר מכשיר אנשים מכל שכבות הציבור לפסוק בשאלות הלכתיות המתעוררות בבית. לדבריו "הוא חקר בשנים האחרונות את מאפייני הקליטה שלנו. כחלק מתהליך אישי שלו שכלל לימודי רבנות ולאחר מכן מו"צ בבית ההוראה של הגאון ר' עמרם פריד שליט"א, הוא בדק כיצד המוח האנושי יכול לזכור פרט קטן בין אלפי פרטים אחרים שמהם מורכבת ההלכה. הוא חיבר מסקנה למסקנה ויצר מסלול מיוחד במינו שיכול להפוך כמעט כל אחד לרב פוסק לביתו.

נשמע לכם מעניין? כנסו >>

בראשונה שאלנו והבנו מה שונה מסלול 'רב פוסק בביתו' מתוכניות אחרות ללימוד הלכה, כמה אנחנו צריכים להשקיע, מה העלויות ואיך עובד מסלול הלימוד. למי זה מתאים, איך אני זוכר את הנלמד גם לאחר זמן, לפי איזו פסיקה השיעורים נמסרים? ובעיקר איך יוצאים לדרך.

מה המשמעות של התכנית?

"מדובר בחלק מתכנית לימודים שעמלתי עליה תקופה ארוכה. היא כללה התייעצויות עם רבנים ומורי הוראה, וכן הכוונה מקצועית מאנשי פדגוגיה והוראה מובילים בתחומם. התכנית כוללת סדרת שיעורים ממוקדים באמצעות אפליקציית "זום", המספקים מענה מדויק לצורך החיוני של הפסיקה הביתית".

כמה זמן זה לוקח?

"השיעורים נמסרים פעמיים בשבוע בימים שני ורביעי, כאשר כל אחד מהם אינו עולה על 25 דקות. התכנית עצמה מתפרסת על פני 18 חודשים, שבסיומה רוכשים יכולת לפסוק הלכה בבית בנושאי שבת, כשרות, ברכות וטהרת הבית. למעשה, השיעורים מקיפים את כל ההלכות המצויות שנתקלים בהן בבית".

מה מיוחד בשיטה הזאת?

"היא מאפשרת לזכור את הבסיס שעליו מושתתות ההלכות, וכך להסיק את המסקנה הנדרשת. במקום לזכור אלפי דוגמאות, שזו משימה בלתי אפשרית, השיעורים מתמקדים ב'די.אן.איי' של ההלכה. ידיעת הבסיס והכללים שלו, מקנה את היכולת להפעיל שיקול דעת עצמאי בכל שאלה ולהפוך 'הלכה למעשה' תרתי משמע לסמכות התורנית של הבית. אחרי השיעורים, כל אחד יכול להיות רב פוסק לביתו".

נשמע לכם מעניין? כנסו >>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר