הפרשה ע"פ הבעש"ט

יש לך קושי לעמוד בניסיון? אתה לא היחיד!

יצר הרע נועד להעמיד אותך בניסיון הוא ממש 'עובד' מצטיין. מדוע 'כל הגדול מחברו, יצרו גדול עליו'? כי לאדם גדול חייב שיהיו ניסיונות, ואם ויצרו יהיה קטן: לא יצליח להתמודד (ארץ)

רויטל ישראל | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט (צילום: ארכיון כיכר השבת)

רגעי החושך וההסתרה, הם בסוד 'יחוד בקטנות'!

בדרך לחרן,יעקב אבינו הולך לישון, וכשמתעורר הוא אומר:

"אכן יש ה' במקום הזה, ואנוכי לא ידעתי" אומר רש"י:

שאם ידעתי – לא ישנתי במקום הקדוש הזה.

האם אתה מרגיש לפעמים ירידה רוחנית, או 'הסתרה'?

וחושב שהקב"ה השאיר אותך לבד להתמודד עם - הקושי והניסיון?

אתה רואה את ההנאות הגשמיות, הארציות של העולם הזה – וחושב שאתה מתמודד - 'שוכב' שם, על הארץ - לבד? על זה נאמר:

"הארץ אשר אתה שוכב עליה"!

בעל ה'תולדות יעקב יוסף' אומר בשם הבעל שם טוב הקדוש, תדע:

הקב"ה הביא אותך - למצב הירוד הזה! ולירידה - יש מטרה!

הירידה למקום 'נמוך' נועדה:

שתתקן דברים מסויימים, ותעלה משם ניצוצות - למקום גבוה!

גם לחושך ולשינה יש – זמן יקיצה!

"ויקץ יעקב משנתו" – אחרי הניסיונות שמשולים ללילה ושינה:

אתה מקיץ 'מהשינה' ברגע אחד – ועולה דרגה!

"קץ שם לחושך" - הניסיון יגמר ברגע אחד!

ואתה תעלה בדרגה, ותהפוך למשהו יותר נעלה ו'משודרג'!

וברגע שאתה מקיץ מהשינה הרוחנית, מתנוצצת בך מחשבה:

"אכן, יש ה' במקום הזה, ואנוכי - לא ידעתי"!

אתה מתפלא, איך חשבת שהקב"ה עזב אותך, איך בכלל חשבת:

שהקב"ה הסיר את השגחתו ושמירתו – מעליך?

"ואנוכי לא ידעתי" – אם בזמן ניסיון, היית זוכר:

שהקב"ה איתך, לא היה לך - ניסיון!!!

הגדול מחברו, יצרו - גדול עליו!

יצר הרע נועד להעמיד אותך בניסיונות – ולרגע לא מספיק, הוא ממש – 'עובד' מצטיין!

מדוע 'כל הגדול מחברו, יצרו גדול עליו'?

כי גם לאדם גדול – חייב שיהיה ניסיונות, ואם ויצרו יהיה קטן:

יצרו לא יצליח להתמודד מול גדלותו הרוחנית, ולא יוכל 'לייצר' לו ניסיונות בהתאם – לרמתו הרוחנית!

"והאלוקים ניסה את אברהם" - הקב"ה אוהב להעמיד את הצדיקים בניסיון, כדי להרבות שכרם בזה ובבא, ולהעלות אותם לדרגות יותר גבוהות.

מדוע יש קושי לעמוד בניסיונות?

מדוע קשה לעמוד בניסיון? כי הניסיון:

מבלבל אותנו, ולא מובן ב'שכל' ובהגיון בריא, וזה יוצר - קושי!

אם הניסיון היה 'מסתדר' עם השכל, הניסיון - לא היה ניסיון.

"והעלהו לעולה" – הקב"ה מעמיד את אברהם אבינו בניסיון:

אותו הילד שהובטח לו: "ביצחק יקרא לך זרע", כרגע:

הוא מתבקש להעלות אותו לעולה – זה ניסיון!

הסתירה בין שני הדברים, היא – 'שהולידה' את הניסיון!

מבחן האמונה – מתקיים רק במצב 'שינה'!

הקב"ה שולח ניסיון למי שהוא רוצה - להעלות אותו בדרגה:

הקב"ה מביא אותו להרגשת 'קטנות' - וחיותו מסתלקת!

היטיב להגדיר זאת האדמו"ר מקמארנא: "נשאר - כאבן דומם"!

וזה, קורה - לכל אחד! זה בסדר, אתה נורמלי...

מטרת הניסיון – להעמיד אותך במבחן האמונה

האם תאמין בפשטות שזה ניסיון משמים? ותזכור:

ש'אין שום מציאות בעולם חוץ מה' יתברך' - הכל ממנו יתברך?

האם תאמין – שהקב"ה שלח לך את הניסיון – מאהבתו אליך?

האם לא 'תבעט' בניסיון, גם אם לא תבין – למה הוא לטובתך?

אומר האדמו"ר מקמארנא ב'היכל הברכה':

כסות ו'שינה' הם לבושים - שנועדו להסתיר ממך את ה' יתברך.

ואם תעמוד בניסיון - "הוסר הלבוש ונתגלה האור"!

ואתה תתעלה – למדרגות נעלות וקדושות!

אם תגרר אחרי הרע, ח"ו תתכסה בעוד 'כיסויין' ויגרם לקב"ה צער מכך.

ואם תסכים לעשות חשבון נפש, ולהתוודות על חטאיך – "והוסר הלבוש"! ('היכל הברכה' דברים דף נט').

הניסיון מחייב – ביטול 'לבוש' המחשבה!

בזמן הניסיון 'השכל' מסתלק, ואתה נבחן:

האם תהרהר אחר מידותיו של הקב"ה? או 'תחזיק' באמונה?

ולכן, חשוב בזמן ניסיון לבטל את – 'לבוש' המחשבה!

ואתה מספיק לרצות להבין – רק מאמין!

תסכים לשנן לעצמך: הניסיון לא מובן - בשכל, ולכן – הוא ניסיון!

הניסיון הוא - 'על דעת המקום'!

אתה תצליח בניסיון, אם תאמין:

בקב"ה באמונה פשוטה, למעלה - מ'טעם ודעת'!

תזכור שהניסיון נשלח לך: "על דעת המקום" כי ו'אין אתר פנוי מיניה'!

הניסיון יתבטל - כשאתה תתבטל, ותהפוך – ל'אין'!

הניסיון - לטובתך, וגם אם תתנגד לניסיון – לא תצליח לבטל אותו!

בזמן הניסיון תבטל את ה'אני' - ותהיה 'אין'!

תיתן 'הסכמה' לניסיון, וכך תוכיח שאתה - מתבטל לקב"ה.

תסכים להיות - 'נוכח' בניסיון, מתוך:

הרגשת ה'אין'! מרגע זה, 'הרצון' שלך - לא קיים:

ויש רק את – רצון הקב"ה!

אם אתה 'מוחק' את רצונך – לרצון ה', דווקא משם אתה תרגיש את המתיקות של קרבת אלוקים: "רק לעשות את רצונך – חפצתי".

"בלתי ה' לבדו" – "ואין עוד מלבדו"

העמידה בניסיון מעלה אותך לדרגה חדשה, ואתה תרגיש:

איך חלל ליבך מתמלא – במציאות ואחדות ה'!

החושך שהיה באיזה חלקים מחללי ליבך – יהפך לאור, ומשם תצמח בליבך אמונה אמיתית, שאין בעולם כלום:

חוץ מה' יתברך! - "ואין עוד מלבדו"!

זה קשה – ו'קורע' אותך מבפנים! וזה אפילו – קשה מאוד!

העמידה בניסיון מחברת אותך לאלוקות - לחלק האלוקי שבך, וכך:

'שוברת' את דרגתך הקודמת, ומעלה אותך - לדרגה חדשה!

אתה תעמוד בניסיון, אם תאמין:

שאין כאן שום – טעות, וכל מי שמעורב בניסיון:

לא יכול לעשות שום פעולה: שנוגדת את - רצון ה' יתברך!

ואתה תצליח לעמוד בניסיון, אם תזכור:

'במקום שנגמר השכל, שם - מתחילה האמונה'!

כי האמונה היא, השכל - שמעל השכל!

אתה לא מבין בחשבונות שמים, תזרום עם הניסיון שהקב"ה שלח לך...

תפנים: "אין אדם נוקף אצבע מלמטה, אלא אם כן – מכריזים עליו מלמעלה"!

האם גם אני ה'קטן' אצליח לעמוד - בניסיונות החיים?

בזמני חושך וניסיון - השכינה איתך, בסוד - 'יחוד בקטנות'!

יעקב אבינו מלמד לדורות:

בזמן ניסיון הקב"ה – איתך!

השכינה היא - מלווה צמודה שלך!

רק שליבך שוכח זאת, כדי שתתרומם ותתקרב לקב"ה, דווקא:

מתוך מצב של 'שינה', חושך – ניסיון!

אומר הבעל שם טוב הקדוש, שבזמנים אלו יש:

'יחוד', שנקרא: יחוד ב'סוד הקטנות'!

אבל, אתה... לא מרגיש שום 'יחוד'...

רק - 'הסתרה בתוך הסתרה'!

"אם ידעתי – לא ישנתי" – אם היית יודע שהקב"ה איתך, זה לא היה נקרא: 'שינה' – וזהו סוד ה'רצוא' ו'שוב'! (בעש"ט על התורה, פר' ויצא).

קומי אורי – "כבוד ה' עליך יזרח"!

כל מה שקורה איתך, שורשו למעלה – רצון ה'! וזה:

"סולם מוצב ארצהוראשו מגיע השמימה" – הסולם שיעלה אותך נמצא בארץ, דווקא בדברים הכי גשמיים, אבל, שורשו בשמים - ברצון ה'!

רק תחזיק מעמד, ותמשיך להתפלל, לקוות ולצפות לישועת ה':

"קץ שם לחושך"! - וכשהניסיון יגמר ותקיץ מהשינה:

'אור אלוקי' יאיר עליך, לפתע פתאום - וברגע אחד!

תחזיק מעמד, יש לך - הבטחה אלוקית!

העמידה בניסיון תוביל אותך לראות את אור ישועות ה', ותרגיש:

התעלות שתעלה ותקרב אותך - ל'שער השמים'!

"אכן יש ה' במקום הזה" – יעקב אבינו הבטיח לדורות:

לפני שהשמש שלך תזרח - חייב להיות חושך, וזה הכלל:

"ויהיה ערב ויהי בוקר" – חייב חושך לפני האור!

"אל אמונה ואין עוול" – בורא עולם צדיק וישר!

ו"ישועת ה' כהרף עין"! ועוד הכל – יתהפך לטובה!

ההבטחה ליעקב אבינו, תתממש בך - ותרים אותך:

עד - 'שער השמים', אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר