חג הגאולה

12 עובדות שאולי לא ידעתם על האדמו"ר הקודם מחב"ד

חסידים רבים מציינים היום את "חג הגאולה" של הרבי הריי"צ מחב"ד • לרגל התאריך אספנו 12 דברים שאולי לא ידעתם על הרבי הקודם של חב"ד, רבי יוסף יצחק שניאורסון זי"ע (חסידים)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
טבע את המושג ש"אמריקה אינה שונה". הרבי הקודם של חב"ד: הרבי הריי"צ (צילום: 27א')

לרגל חג הגאולה של הרבי הריי"צ מחב"ד, י"ב – י"ג תמוז, מוגש לפניכם 12 דברים שאולי לא ידעתם על הרבי יוסף יצחק שניאורסון, חותנו של הרבי מליובאוויטש המכונה הרבי הריי"צ.

סיפור הלידה

לאחר שנים שלא נפקדו בילדים, חלמה אמו של הרבי הריי"צ, הרבנית שטערנא שרה, שיהודי הדור פנים מברך אותה שיולד לה ילד אם תתרום שמונה עשר רובל לצדקה.

כדי שתוכל לקיים את בקשת האיש לתרום שמונה עשר רובל, נאלצה למכור את אחת משמלותיה. את הכסף היא חילקה לצדקה ואכן כעבור תשעה חודשים נולד בנה היחיד, יוסף יצחק.

תעודת זהות

רבי יוסף יצחק שניאורסון היה הרבי השישי של חסידות חב"ד החל משנת ה'תר"פ. נולד בעיירה ליובאוויטש. בגיל שבע עשרה נישא לרבנית נחמה דינה שניארסון (בת הרב אברהם שניאורסון)

מניח תפילין בגיל 11

בגיל אחד עשרה קרא לו אביו והראה לו את התפילין של סבו (אדמו"ר המהר"ש) ואמר לו שהוא חפץ ללמד אותו את ה'סדר' אותו נוהגים לעשות במשפחה עוד מאדמו"ר הזקן. הוא לימד אותו להניח תפילין, אותם הוא היה מניח כל יום בחדר של אביו ללא ברכה, ולאחר מכן הולך כרגיל לתפילה בבית הכנסת.

מנהל הישיבה

לאחר החתונה הוא מונה על ידי אביו, הרבי הרש"ב, למנהל של ישיבת 'תומכי תמימים'.

רב עיר ומעצר

באדר תרפ"ד מונה לרב העיר מוסקבה. בסיון תרפ"ז נעצר הרבי בעוון הפצת התורה והמצוות ודינו נגזר מוות ללא דין ומשפט.

צעצוע לא מפחיד

במהלך אחד החקירות הראה לו החוקר אקדח ואמר לו שהצעצוע הזה הפחיד רבים. ענה לו הרבי: "הצעצוע הזה מפחיד מי שיש לו עולם אחד ואלילים רבים, אבל מי שיש לו אל אחד ושני עולמות אין הצעצוע מפחיד כלל".

גלות

לאחר לחצים רבים מצד הקהילה היהודית הומר עונש המוות בגלות ארוכה. בג' תמוז יצא הרבי לגלות בעיר קוסטרמה.

שחרור של כלל ישראל

במכתב שכתב לחסידים לקראת יום השנה הראשון לשחרורו, לאחר לחצים אדירים שנעשו לשחרורו, כתב הרבי: "לא אותי בלבד גאל הקב"ה בי"ב תמוז, כי אם גם את כל מחבבי תורתנו הקדושה, שומרי מצווה, וגם את אשר בשם ישראל יכונה". מאז מציינים חסידי חב"ד את ימי י"ב-י"ג בתמוז כ"חג הגאולה".

דאגה ליהדות רוסיה

מאז יציאתו מהגלות פעל הרבי לרווחת יהודי רוסיה ועשה ככל יכולתו להועיל להם, כך לדוגמה לקראת פסח ה'תרפ"ט שלח הרבי 28 קרונות רכבת מלאים מצות כשרות לפסח באישור השלטון הסובייטי.

ביקור בארץ הקודש

בחודש אב תרפ"ט ערך הרבי מסע לארץ ישראל. בתחילה ביקר בירושלים ונפגש עם הרבנים הראשיים ורבני העדה החרדית. לאחר מכן נסע לצפון – להתפלל למקומות הקדושים.

שבועיים ימים היה הרבי הריי"צ בארץ. בירידה מהאונייה (27 א')

בהמשך ביקר הרבי בחברון, שם הייתה קהילת חב"ד, ואף קיבל אישור להיכנס למערת המכפלה.

משך שהותו בארץ: שבועיים ימים.

אמריקה אינה שונה

בט' אדר ב' ה'ת"ש הגיע הרבי לארצות הברית והתיישב בה באופן קבוע (שנים לפני זה ביקר הרבי במקום) וטבע את המשפט: "אמריקה אינה שונה". לאחר תקופה באמריקה קנה הרבי את מבנה 770 המפורסם של חב"ד.

הסתלקות

הרבי הריי"צ נפטר בשבת פרשת בא, י' בשבט ה'תש"י ב-770. הלווייתו התקיימה למחרת. הוא נקבר בחלקת אגודת חסידי חב"ד בבית הקברות מונטיפיורי בקווינס שבניו יורק. על קברו הוקם אוהל מיוחד.

ולא נגענו אלא בקצה קצהו של דמותו האגדית של הרבי הריי"צ, זכותו תגן עלינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר