מאמר להילולה

האור החיים מלמד אותנו: אל תאבדו תקווה!

ספרו הנפלא של ה'אור החיים' נכתב ברוח קודשו, ומנוסח בצורה שאולי נראית כמובנת, אבל, באמת - לא ניתן להבין לאיזה דרגות תענוג, אהבה ויראה ניתן להגיע // מאמר להילולת בעל האור החיים (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
ציון האור החיים בהר הזיתים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ליארצייט של ה'אור החיים' הקדוש – ט"ו תמוז.

"הביאני אל בית היין" הדרך המתוקה לגאולה!

הדרך לגאולה - עפ"י מתיקות תורתו של ה'אור החיים' הקדוש

ספרו הנפלא של ה'אור החיים' הקדוש נכתב ברוח קודשו, ומנוסח בצורה שאולי נראית כמובנת, אבל, באמת - לא ניתן להבין לאיזה דרגות תענוג, אהבה ויראה ניתן להגיע מלימוד תורתו הקדושה, עד "נפשי יצאה בדברו".

גם אנו נתענג על פירושו הנפלא על - גלות וגאולה.

בדור אחרון - החושך יהיה עמוק כמו התהום!

אומר ה'אור החיים' הקדוש שהדור לפני הגאולה - יחיה בחושך, ומסביר:

"וחושך על פני תהום": עם ישראל ישקע בגלות ארוכה שעמוקה, כמו:

"תהום" – שמביטים, ולא רואים את סופה!

ה'חושך' – של האדם יגרם מיצרו שימנע ממנו, ויחשיך את רצונו לעשות רצון ה'.

אבל, ה'אור החיים' הקדוש מביא את בשורת הנחמה והגאולה:

"קץ שם לחושך" – גם לחושך הסמיך של הגלות יהיה קץ - והאור יגיע!

'ויהי אור' – לא לאבד תקווה!

אורך הגלות מייסר ומייאש, עד שכמעט אבדה התקווה, אבל, ה'אור החיים' הקדוש מנחם אותנו, ואומר:

"לא כן הוא! אלא: "ויאמר אלהים יהי אור" והכוונה היא:

"אור הגאולה העתידה - המופלא".

אור הגאולה שיתגלה ויאיר בקרוב, יהיה אור עצום ונפלא:

ויאיר לכל אחד מעם ישראל ב'אור' אלוקי – מופלא ונשגב!

אלא, שכרגע, האור עדיין לא נגלה לעולם, ונותר כ'סוד' שטמון אצל מלך העולם, עד שיגיע רגע הגילוי - במהרה.

המשיח יתגלה בזכות - לימוד התורה

ה'אור החיים' הקדוש מזכיר פעמים רבות, שביאת המשיח תלוי בלימוד התורה, והראיה:

"ורוח אלהים" - רוחו של משיח 'מרחפת על פני המים':

"ואין מים אלא תורה" – ההתמדה בלימוד התורה תביא לגילוי המשיח, מכיון:

"שלא יגאלו ישראל, אלא - בזכות התורה שנמשלה למים" (בראשית מט' פס' יא).

שתי דרכים - איך לסחוט ענבים ליין?

ה'אור החיים' הקדוש אומר שהגאולה יכולה להגיע בשתי דרכים, והם:

הדרך הראשונה: "הביאני אל בית היין" - התורה נמשלה ליין.

בזכות שיעסקו בתורה, הקב"ה ינקה - 'יכבס' את ישראל ביינה של התורה.

וזה שכתוב:

"כיבס ביין" – ניקיון טהרת נשמות ישראל, יהיה ע"י לימוד התורה הקדושה:

והוא שיביא לגילוי המשיח.

הדרך השניה - "ובדם ענבים": אם יגיע זמן הגאולה, וישראל לא יעסקו בתורה - 'בבית היין', לא יהיה לישראל הזכות להיגאל, ולכן:

"יעמיד להם מלך קשה כהמן" – יהיו נסחטים ח"ו ע"י יסורין, ובדרך זאת יזדככו נפשות ישראל, ויתבררו ניצוצי הקדושה.

במה אתה בוחר? הבחירה חופשית!

הבחירה בידיך: באיזה דרך אתה בוחר לזרז את הגאולה:

'ברור' ע"י לימוד תורה: שזוהי - 'מלאכה' נאה, או:

ברור ע"י יסורין ח"ו: שזוהי – 'מלאכה' בלתי נאה.

הבחירה ביד כל אחד מאיתנו: "ראה נתתי לפניך היום... ובחרת בחיים", אבל, החכם יודע כי - "מוצאי – מצא חיים!

אם הגאולה תגיע ח"ו ע"י יסורין, הדבר דומה לבישול הענבים, שבגמר בישולם הם נהפכים לפרי הגפן.

אופן ביאת הגאולה משתנה בהתאם לשתי האפשרויות לעיל:

"יגלה בגילוי מלכות עליון" - זוהי גאולה מתוך עסק התורה.

"עני ורוכב על חמור" – זוהי גאולה ח"ו מתוך יסורין (זכריה ט', ט').

הגאולה תגיע מתוך – אוזלת יד!

"כי ידין ה' עמו" – אחרי שהקב"ה עושה 'דין' בכעסו, הוא מבטיח: 'לעולם לא יריב אותם' – הוא לא יכעס יותר על עם ישראל (דברים פ' לב פס' לו).

הקב"ה יראה את 'כוסות התרעלה' - הצרות והיסורין שעברו על הצדיקים, ובשביל צערם הצדיקים – "ועל עבדיו יתנחם".

אומר ה'אור החיים' הקדוש: "שבשביל הצדיקים שהתייסרו – יתנחם".

הצדיקים לוקחים על עצמם סבל ויסורין, בכך, מכפרים על כלל ישראל, ובעבורם הקב"ה: "יתנחם ויאמר - די לצרות הגלות".

האם לפני הגאולה יהיו - מנהיגי אמת?

יתכן שיגיע זמן הגאולה, והקב"ה יראה שאין לעם ישראל כח להציל את עצמם מהגלות, ונוסף על כך:

"וכח אין בצדיקים - לייסר בשבט מוסר למרגיזי אל".

גם לצדיקים - לא יהיה כח להוכיח את ישראל:

ולא יישארו: "אנשים גדולים, נביאים חוזים, בעלי רוח הקודש".

ה'אור החיים' הקדוש מגדיר את המצב לפני הגאולה:

"כי אזלת יד" – ייאוש טוטלי וחוסר אונים!

לא יהיה: "כח למדריכים בדרכי ה' - להדריכם" – ועם ישראל ישאר:

"אפס עצור" – אפס, אין מי שישפיע, והנפש תרגיש שהיא במצב:

"ועזוב" - נטושים ועזובים! ואין הנהגה בישראל...

אם כן, האם יש דרך ל'שבור' את הגלות - ולצאת לגאולה?

מה תהיה טענת עם ישראל - שתביא את הגאולה?

"איה אלוהימו צור חסיו בו" – הגויים יראו שעם ישראל בשפל המדרגה - וילעגו להם, ואז, יתעורר עם ישראל לטעון, ויאמר:

"איה אלוהימו" – אלוקים שלנו, איפה אתה?

אפילו שמעשינו אינם הגונים, עדיין:

'חסיו בו' – אנו בוטחים וחוסים אך ורק בך!

הרשענו, אבל עדיין – בוטחים רק בך!

כי אתה 'צורנו' – אפילו שהרשענו ועברנו על מצוותיך, עדיין:

"כל מחסיהם בה'" – אנו עמך! וחוסים אך ורק בך, ועל כן:

אנו סובלים דלות ושפלות - למען שמך וכבודך!!!

ואף, מוכנים להיהרג על - קדושת שמך!

ולכן, מבקשים אנו ממך - שתראה בעונינו, שהרי:

'מצפים אנו לך' – מתי כבר תבוא ותגאלנו???

ואומר ה'אור החיים' הקדוש:

והקב"ה - ירחמנו ויענה לבקשתנו ויושיענו...

מי יגאל את ישראל - בגלות האחרונה?

ארבע גלויות היו לישראל, וכל אחד מהם נגאלו בזכות מישהו אחד:

גלות הראשון - נגאלו בזכות אברהם אבינו ע"ה.

גלות שניה - נגאלו בזכות יצחק אבינו ע"ה.

גלות שלישית - נגאלו בזכות יעקב אבינו ע"ה.

והגלות הרביעית – תלויה בזכות משה רבנו.

לדברי 'האור החיים' הקדוש התנאי לגאולה:

"שיעסקו ישראל בתורה"! כי:

"אין משה חפץ - לגאול עם בטלנים מן התורה".

התורה משולה - לשמן זית זך

וזה שכתוב: "ויקחו אליך שמן זית זך" - רומז שהתורה נמשלה לשמן.

"מה שמן מאיר לעולם - כך התורה"!

ודקדק לומר 'זך' - שעסק התורה צריך להיות:

בלי 'שמרים' - בלי רצון ל'טפוח' להתגדל או לקנטר.

ועוד אמר 'כתית' – שצריכין לעסוק בתורה:

"ולכתת - גופם וכוחם"... עוד מאמץ – ונגאל!

המשיח – משול לאביון שרעב... להתגלות!

"כי יהיה בך אביון" - המשיח נקרא 'אביון' – הוא נמשל לאביון שרוצה להשביע רעבונו, שהוא – להתגלות לעם ישראל ברינה.

ואמר: "בך - פירוש בסיבתך"! "כי עונותינו - האריכו קיצנו".

משפט מלך המשיח - כיצד?

"ואומרו באחד שעריך" – הוא יהיה המיוחד שבסנהדרין, שאין מורה כמוהו:

"ושפט בצדק" – משפטו יהיה בצדק, והוא לא ישפוט - למראה עיניו, אלא:

"והריחו ביראת ה'" – מראה עיניים יכול להיות שיקרי, ולכן:

המשיח יריח את האדם, ועפ"י זה ישפוט:

האם יש בך יראת ה', אם לאו...?

מי רוצה למלא חשקו של – ה'אחד' המיוחד?

"ויצו ה' לכל איש ישראל, שלא יאמץ את לבבו" -

ברגעים אלו, מצוה הקב"ה על כל אחד מאיתנו:

להתאמץ בכל - עוז ותעצומות!

כדי להביא את המשיח במהרה, בעבור נזכה:

"למלאת חשק - האחד המיוחד"!

תענוג אמיתי! לקרוא את מילותיו המתוקות של ה'אור החיים' הקדוש:

תתאמץ בכל עוז ותעצומות, כדי:

למלא את חשקו של האחד ומיוחד - בורא עולם!

ומי לא רוצה למלא את חשקו של מלכו של עולם?

"הביאני אל בית היין" – ונזכה למשיח!

בהקדמה לספרו, ה'אור החיים' הקדוש מעיד שתורתו נכתבה מתוך גילויים עליונים - מעבר להשגת אנוש, כפי שכתב:

"נפתחו השמים ואראה מראות אלוקים..." והבן!

אור תורתו של ה'אור החיים' הקדוש מאירה!

מטהרת ומזככת את הנשמה, ומכינה את האדם - לקבל פני משיח!

ממש בבחינת:

"הביאני אל בית היין" ואין יותר טוב מלהתכבס ביינה של התורה...

לע"נ רבי חיים בן עטר ה'אור החיים' הקדוש, זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה לביאת משיח צדקנו, ולגאולה ברחמים, במהרה אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר