מאמר ליארצייט

כמו יוסף הצדיק? מדוע היו גדולי עולם שחלקו על רבי נחמן מברסלב?

אחד מצדיקי יסוד עולם של הדורות האחרונים, שהייתה עליו מחלוקת גדולה, ולא רק, אלא – שמחלוקת זאת, לא תגמר עד ימות משיח - הוא רבי נחמן מברסלב. האם זה טוב? מאמר מיוחד ליארצייט (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
ציון רבי נחמן בערב ראש השנה, השנה (צילום: פלאש 90)

ליארצייט של רבי נחמן – י"ח תשרי

מה אומר רבי נחמן על המחלוקת בין הצדיקים?

ראינו צדיקי דור גדולים שחלקו עליהם, החל בסיפור השבטים הקדושים שחלקו על יוסף הצדיק, ודוד המלך שאף בני ביתו חלקו עליו, ועוד.

אחד מצדיקי יסוד עולם של הדורות האחרונים, שהייתה עליו מחלוקת גדולה, ולא רק, אלא – שמחלוקת זאת, לא תגמר עד ימות משיח:

הלא הוא - רבי נחמן מברסלב.

רבים היו רוצים לשאול את רבי נחמן, את שאלת המיליון:

האם מחלוקת עליך היא: דבר טוב או רע?

היום היארצייט שלו, ונסתפק בתשובתו שהשאיר בספרו 'ליקוטי מוהר"ן', ובמה שכתב תלמידו אהובו רבי נתן בספרו 'ליקוטי הלכות'.

המחלוקת – שומרת על השפע מהמקטרגים!

ישנם שפע טוב וברכות, שרק צדיק גדול יכול להורידם לעולם.

הצדיק כמו מושיט 'כלי' לקבלת השפע, שאלו מידות האהבה והיראה המיוחדות שלו, והם כמו ידיו, ודרכם, הוא מוריד לעם ישראל את השפע.

המקטרגים יודעים, שסוד הורדת השפע מצוי אצל הצדיקים הגדולים, והם 'משגיחים' עליהם טוב טוב, ובכל פעם שצדיק גדול רוצה להוריד את שפע לעם ישראל, המקטרגים לא מקטרגים על הצדיק, ומנסים לעצור אותו:

ורוצים לגזול את ההשפעות הטובות - שהצדיק יכול להוריד לעולם!

כיצד הצדיק 'מתחכם' עם המקטרגים, ובכל אופן מצליח להוריד לעם ישראל את השפע?

הפתרון רמוז בפסוק: "הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם - בְּעָבִים, הַמֵּכִין לָאָרֶץ – מָטָר".

הצדיק 'משלם' למקטרגים – עבור הורדת השפע!

"הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים": השמים - מורכבים מאֵשׁ וּמַיִם, והם מידות הָאַהֲבָה וְהַיִּרְאָה שֶׁל הצדיק, וה'שביל' שדרכו הצדיק מוריד את שפע ה'מטר', הברכות והישועות לעם ישראל, ולכן:

העבים - הצדיק דואג לכסות את השמים בעבים, וכך, העבים מורידים שפע מטר לארץ, והמטר הוא – שפע ההשפעות והטובות, כל הברכות והישועות (ליקוטי מוהר"ן קמא, פ"ח).

המחלוקת על הצדיק, נקראת: עביות וגשמיות, כפי שכותב רבי נחמן:

"וְזֶה הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים, מִלְּשׁוֹן עֲבִיּוּת וְגַשְׁמִיּוּת:

שֶׁמְּכַסֶּה אֶת הַצַּדִּיק בְּעָבְיוּת וְקַשְׁיוּת - שֶׁמַּקְשִׁין וְחוֹלְקִין עָלָיו.

וע"י הכיסוי הזה: "הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר, כִּי ע"י - זֶה יוּכַל לְהַמְשִׁיךְ שֶׁפַע בְּלִי קִטְרוּג וְאֵינָם שׁוֹאֲלִים עֲלֵיהֶם".

הכיסוי לשפע – המחלוקת על הצדיק!

אמנם, הקב"ה ברחמיו הרבים, הביא לצדיקים הגדולים מתנה – לגזור גזרות טובות על עם ישראל, ולהוריד להם שפע, אבל, מכיוון שהמקטרגים אינם רוצים שהשפע ירד לעם ישראל, חייב לכסות את השפע מהמקטרגים, והכיסוי הוא:

המחלוקת שהקב"ה שולח על הצדיקים!

ולפעמים, חייב שהקב"ה יכניס בלב אחד הצדיקים, שגם הוא צדיק גדול:

"לְהַחַזִיק עָלָיו בְּמַחֲלֹקֶת כְּדֵי - לְכַסּוֹתוֹ, וְשֶׁיּוּכַל - לְהוֹרִיד הַשֶּׁפַע. וְזֶהוּ: 'מַחֲלֹקֶת שֶׁהוּא לְשֵׁם שָׁמַיִם'"!

לְשֵׁם שָׁמַיִם – מחלוקת לשם הצדיק, שנקרא – 'שמים', כי יש לו אהבה ויראה גדולים מאד, במטרה:

"כְּדֵי לְהָכִין מָטָר, שֶׁהוּא בְּחִינַת - הַשְׁפָּעוֹת וּבְרָכוֹת"!

המחלוקת - מכסה על הצידקות של הצדיק!

המחלוקת שהקב"ה שולח על הצדיק, גורמת לעורר מחשבה:

האם הצדיק הזה, הוא באמת צדיק?

וכך, המחלוקת הופכת צדיק אמיתי, שיכל להיות צדיק גלוי ומפורסם לציבור, והכל היו יכולים להנות ולהתענג מתורותיו - לצדיק 'מכוסה'.

וזה: "הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר וְכוּ'.

המחלוקת על הצדיק, היא כמו - 'תשלום' אישי!

שהצדיק משלם עבור שיוכל להוריד שפע ברכות וישועות לדורו - ולדורות הבאים, וזוהי התשלום שהצדיקים משלמים, ומכאן יוצא, שהמחלוקת היא:

לדברי רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן - "מַעֲלַת - הַצַּדִּיקִים הַגְּנוּזִים"!

הצדיקים הגנוזים הם צדיקי אמת, שצדקותם אינה מפורסמת, והם כמו:

גנוזים ומוחבאים ע"י המחלוקת – שקיבלו עליהם!

מחלוקת שגורמת שלא יכירו שהם אכן – צדיקי אמת!

ואף גרוע מזאת, יתכן, שאף יחשבו עליהם דברים לא מחמיאים...

הרבה פעמים, לכמה דורות לאחר פטירת הצדיק, מגלים שהוא היה:

צדיק אמיתי, בלי שום מום - שנחשד בדורו!

וזאת הדרך, שצדיקים גדולים:

"יְכוֹלִין לְקַבֵּל שֶׁפַע, וְרֹב טוֹבָה לְהַמְשִׁיךְ - לְהָעוֹלָם".

רבי נחמן היה קדוש וטהור מבטן, נינו של הבעל שם טוב הקדוש, ונכדו של רבי נחמן מהורדנקא, והיה צדיק מפורסם בזכות עצמו, ועל צדיק כזה... חייב שיהיה מחלוקת, כדי להוריד שפע גשמי ורוחני לעם ישראל, כפי שכותב רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן, שאם הצדיק מפורסם:

"כְּשֶׁיֵּשׁ עָלָיו מַחֲלֹקֶת הוּא - תֹּעֶלֶת לָזֶה. כִּי הַמַּחֲלֹקֶת מְכַסָּה עָלָיו!

וְע"י - זֶה יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ שֶׁפַע לְהָעוֹלָם, וְלֹא יִמְחוּ וִיקַטְרְגוּ עָלָיו" (ליקוטי מוהר"ן, קמא, קיד).

האם יש לרשע כח – להזיק לצדיק?

מפרש רבי נחמן את הפסוק בתהילים: "צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק":

"שֶׁהָרָשָׁע שֶׁחוֹלֵק עַל הַצַּדִּיק, הוּא - רַק צוֹפֶה, הַיְנוּ:

צִפּוּי וְכִסּוּי עַל הַצַּדִּיק, כְּדֵי - שֶׁיּוּכַל לְהַמְשִׁיךְ שֶׁפַע כַּנַּ"ל".

אבל, אם הרשע ממש מבקש להמית את הצדיק, אז:

"וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ – שֶׁהָרָשָׁע מְבַקֵּשׁ לַעֲקֹר וּלְהָמִית ח"ו, אֶת הַצַּדִּיק, ה' לֹא יַעַזְבֶנּוּ בְּיָדוֹ"!

הקב"ה לא נותן לרשע להזיק לצדיק – לעולמי עד!

הצדיק מקבל מהקב"ה - הגנה קבועה ותמידית, שהרי, הוא:

לא מחזיק מעצמו מאומה, רק כ'אין' לפני ה' יתברך!

"וכבודי לאחר – לא אתן"! הצדיק אינו מבקש את כבוד עצמו, כל רצונו רק להגדיל, לרומם ולפרסם את כבודו של ה' יתברך בעולם, כי באמת:

"הלא את השמים ואת הארץ אני מלא – נאום ה'"!

"מלא כל הארץ כבודו" – תפקיד כל היקום, הבריאה ויהודי, ובטח הצדיק, לגרום לכך ש"יכירו וידעו כל יושבי תבל, כי לך תכרע כל ברך..."

ובעבור זה, הקב"ה בחר בצדיק להיות 'כלי' להוריד את השפע לעם ישראל! כדי שדרכו "יתגדל ויתקדש שמיא רבה..."

ולכן, הקב"ה – לעולם לא יתן לפגוע בצדיקיו! ששרתו אותו בדבקות, באהבה ויראה בעולם הזה, ואף ידוע, שלצדיק אין מנוחה, גם – בעולם העליון.

וכל חייהם, מטרתם ומהותם של הצדיקים, הוא לקרב את עם ישראל לאביהם שבשמים, ולהוריד להם את השפע בגשמיות וברוחניות, ועל כן:

הקב"ה נותן לצדיק ממשלה, ואינו עוזבו – לעד ולעולמי עולמים!

הצדיקים מחייבים כל אחד ואחד מעם ישראל, ובפרט בדורנו, ועוד יותר בימים אלו:

שנחזיר את כל הכבוד - 'למלך הכבוד'! ולא נבקש לעצמנו - כבוד מלכים!

רק נדרוש ונבקש להגדיל ולרומם כבוד שמים, שכל אחד כפי כוחו ויכולתו, יתרום את חלקו לבנין בית המקדש, ולגילוי מלכות ה' במהרה בימינו, אמן!

לע"נ צדיק יסוד עולם רבי נחמן בן פייגא ושמחה, זכותו תגן על כל עם ישראל, וכל עם ישראל יזכו להיגאל במהרה ברחמים, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר