לרגל כינוס השלוחים

מהשליח הראשון ועד לצבא השלוחים • 10 עובדות שלא ידעתם על חב"ד

מי היה השליח הראשון של חב"ד, מי האיש המסקרן ביותר בחב"ד ומה זה 'כרטיס לצד אחד'? • וגם: כמה שלוחים יש ברחבי העולם? – המספרים המלאים נחשפים • 10 עובדות שכנראה לא ידעתם על חב"ד והשלוחים (מגזין כיכר)

מנחם כהן | כיכר השבת |
התמונה המסורתית של שלוחי חב"ד על רקע 770 (צילום: ברוך עזאגווי)

כינוס השלוחים של שלוחי חב"ד יערך בשבוע הבא בניו יורק, מקום משכנו של הרבי מליובאוויטש זיע"א. שלוחים רבים טסים ל-770, בית מדרשו של הרבי, והאוהל, שם טמון הרבי וחתנו הרבי הריי"צ.

>> למגזין המלא <<

לרגל הכינוס השנתי אספנו עבורכם 10 עובדות ורגעים שלא בטוח שידעתם על חב"ד.

השליח הראשון

את השליח הראשון שיגר הרבי מליובאוויטש דווקא למדינת מרוקו, כבר בשנת תש"י, ימים ספורים לאחר י' שבט, יום פטירתו של חותנו הרבי הקודם, רבי יוסף יצחק – עוד לפני שקיבל על עצמו את הנהגת עדת חסידי חב"ד. המטרה הייתה לסייע לקהילה היהודית.

בהמשך נשלחו למרוקו ולתוניס שלוחים נוספים – ומשם לאינספור יעדים בעולם. והשאר, היסטוריה.

מהו שליח?

בואו נסביר רגע: התואר הרשמי של "שליח" שמור למי שיוצא לשליחות באמצעות הגופים הרשמיים של חסידות חב"ד, אותם הקים וביסס הרבי מליובאוויטש – המכונה גם בז'רגון החב"די של עולם השליחות "המשלח".

בכל מדינה קיים שליח אחד בלבד המכונה "שליח ראשי", אותו מינה הרבי, ותחתיו בלבד פועלים השלוחים. במקביל, הרבי אמר פעמים רבות ש"כל יהודי הוא שליח ומטרתו היא לגלות אלוקות בכל פינה בעולם". כל אחד יכול לפתוח בית חב"ד – אפילו בחדר שלו. לשים קופת צדקה וחת"ת והנה בית חב"ד חדש קם.

הרב כהן - שליח חב"ד בחברון באוהל הענק בפרשת חיי שרה בשנים עברו (צילום: מענדי הכטמן)

כינוס השלוחים העולמי

'כינוס השלוחים' הראשון התקיים בשנת תשמ"ג לשלוחים מצפון אמריקה בלבד ובשנת תשמ"ז הוא הפך לבינלאומי במתכונת המוכרת לכולם. כיום מתקיימים במהלך השנה גם 'כינוסים אזוריים' בכל מדינה, או כמה מדינות סמוכות, כמו באירופה. הם נעשים, לרוב, לפני הכינוס הרשמי הגדול.

רק מי שהוא שליח רשמי שקיבל הזמנה לאירוע יוכל להיכנס. רבים רוצים להיכנס לבנקט של כינוס השלוחים ועושים הכל כדי להיות בין המאושרים ולא בכדי. מדובר באירוע עוצמתי שמטעין את השלוחים באנרגיות לכל השנה.

אחרי ג' תמוז

אחרי ג' תמוז תשנ"ד, יום הסתלקותו של הרבי, רבים ניבאו שחורות על פירוק מפעל השליחות. "יתיר מבחיוהי" (תניא, אגרת הקדש כ"ז) התממש לעיני כל ולא רק שמפעל השליחות העצום לא נפסק, אלא התרחב לממדים אדירים.

כיום ישנם אברכים שנולדו אחרי ג' תמוז תשנ"ד שיוצאים בעצמם לשליחות ומספרים שחווים יום יום את ברכותיו של הרבי.

הרב משה קוטלרסקי

אחת הדמויות הבולטות ביותר בצבא השלוחים של חב"ד כיום, הוא הרב משה קוטלרסקי, המכהן כיו"ר 'ועד כינוס השלוחים העולמי'. הרב קוטלרסקי מה'מרכז לענייני חינוך' (שתיכף נגיע אליו) נוסע במהלך השנה למדינות רבות בעולם ופוגש המוני שלוחים, שומע על האתגרים ונחשף לכל המתרחש בכל מקום ומקום. העדויות והתובנות מהנסיעות האלה מולידות בין היתר את היוזמות החדשות של עולם השליחות.

הרב קוטלרסקי נואם בפני השלוחים - רגע לפני התמונה המשותפת (צילום: ברוך עזאגווי)

ה'מרכז לענייני חינוך'

זהו גוף העל של פעילות חב"ד בעולם. הגוף הוקם על ידי הרבי הקודם מחב"ד שמינה את חתנו, הרבי, למנהלו. כיום עומד בראשו מזכירו של הרבי, הרב יהודה קרינסקי.

כרטיס לצד אחד

שלוחי חב"ד נוסעים ליעד השליחות עם כרטיס לצד אחד בלבד. משימת השליחות, כפי שהגדיר הרבי, המשלח, היא "להכין את העולם לקבלת פני משיח צדקנו". לחבר עוד ועוד יהודים לתורה ולמצוות, להקים מוסדות של תורה וחסד ולצרף יהודים רבים למעגל האור היהודי.

מי הקים את בית חב"ד הראשון?

שנים אחרי ששלח הרבי את השליח הראשון, עוד בטרם קיבל על עצמו את האדמו"רות, יצא לשליחות החסיד הרב שלמה קונין, למדינת קליפורניה, ושם הקים את המרכז הראשון שקיבל את השם "בית חב"ד". מאז, הוקמו אלפים רבים של בתי חב"ד בסגנון דומה.

סוד המספרים

אז כמה שלוחים יש כיום בצבא החב"די? אז הנה, המספר נחשף כאן: 5,646 זוגות שלוחים וזה אומר למעלה מעשרת אלפים שלוחים ושליחות, לצד רבבות ילדיהם, הפועלים בכל רגע נתון במדינות העולם.

ומי המדינה עם מספר השלוחים הכי גבוה? כמובן ישראל. כאן יש לנו למעלה מ-1,100 זוגות שלוחים הפועלים במסגרת 'צעירי אגודת חב"ד' – ממטולה ועד אילת, כאשר רק בשנה האחרונה יצאו לשליחות בערי ישראל 84 משפחות חדשות.

האם יש שלוחים שלא משתתפים בכינוס?

התשובה, למרבה הפלא, היא כן! והסיבה מרגשת מאוד: יש שלוחים שמוכרחים להישאר במקום שליחותם ואין מי שיחליף אותם. באחת המדינות במזרח הרחוק, ישנו נוהל לערוך הגרלה בין השלוחים מי יוכל לטוס ולייצג את שאר החברים.

ולסיום, האורחים הכי מסקרנים השנה בכינוס השלוחים בניו יורק יהיו שלוחי חב"ד באוקראינה, המדינה הבוערת, שממשיכים בשליחותם תחת מסירות נפש, בהשראת המשלח הרבי מליובאוויטש. בדרך לניו יורק הם יצטרכו לעבור בגבולות, לנסוע ברכבים שעות ארוכות ולמצוא דרכים מקוריות להתמודד עם קשיי הטיסות למדינה שנמצאת במלחמה כבר כמעט שנה.

  • סייע בעריכת הכתבה: ארי טננבוים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר