הפרשה ע"פ הבעש"ט

יש לך ניסיונות וקשיים? עוד רגע תקום מ'שינת הלילה'

"ויקץ יעקב משנתו" – הניסיונות שמשולים לשינה ולילה: ברגע אחד, אתה מקיץ 'מהשינה' – ועולה דרגה! - "קץ שם לחושך" - הניסיון שמטריף את דעתך, יגמר - ברגע אחד // מאמר לפרשת ויצא על פי תורת הבעל שם טוב הקדוש (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
יהודי ירושלמי מתפלל | אילוסטרציה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

פרשת ויצא – עפ"י הבעש"ט הקדוש

סוד - 'יחוד' בקטנות!

בדרך לחרן, יעקב אבינו ישן וכשהתעורר, אמר:

"אכן יש ה' במקום הזה, ואנוכי לא ידעתי" אומר רש"י:

אם ידעתי – לא ישנתי במקום הקדוש הזה.

יש לך רגעי 'הסתרה' – ירידה רוחנית?

ואתה חושב שהקב"ה - עזב אותך, ורוצה – שתתמודד לבד?

הרצון ה'ארצי' – משכיב אותך על הארץ!

אתה רואה את ההנאות הגשמיות, הארציות של העולם הזה – וחושב שאתה מתמודד - 'שוכב' שם, על הארץ - לבד? על זה נאמר:

"הארץ אשר אתה שוכב עליה"! ההנאה הארצית הגשמית שמבלבלת את דעתך, וגורמת לך להיות 'שוכב' על הארץ.

בעל 'תולדות יעקב יוסף' אומר בשם הבעל שם טוב הקדוש, דע:

הקב"ה הביא אותך לירידה, למקום הנמוך הזה, במטרה:

שתתקן דברים מסוימים, ותעלה משם ניצוצות - למקום גבוה!

'קץ שם לחושך' – מהחושך תקיץ לאור גדול!

"ויקץ יעקב משנתו" – הניסיונות שמשולים לשינה ולילה:

ברגע אחד, אתה מקיץ 'מהשינה' – ועולה דרגה!

"קץ שם לחושך" - הניסיון שמטריף את דעתך, יגמר - ברגע אחד!

ואתה - תעלה בדרגה, תהיה יותר נעלה ו'משודרג'!

ברגעי היקיצה הרוחנית, תתנוצץ בך מחשבה:

"אכן, יש ה' במקום הזה, ואנוכי - לא ידעתי"!

אתה מתפלא, איך בכלל חשבתי - שהקב"ה עזב אותי? וזה הכלל:

"ואנוכי לא ידעתי" – בזמן הניסיון, לא ידעתי שהקב"ה איתי:

כי אם ידעתי, הניסיון – לא היה ניסיון!!!

הגדול מחברו, יצרו - גדול עליו!

יצר הרע לא מפסיק להעמיד אותך בניסיונות, ולא מובן:

מדוע - 'כל - הגדול מחברו, יצרו - גדול עליו'?

אם יצרו של אדם גדול – היה קטן, לא היה לו ניסיון כלל!

אם יצרו היה קטן, הוא לא היה:

מייצר לו ניסיונות שיתאימו – לרמתו הרוחנית!

"והאלוקים ניסה את אברהם" - הקב"ה אוהב להעמיד את הצדיקים בניסיון, כדי להרבות שכרם בזה ובבא, ולהעלות אותם לדרגות יותר גבוהות.

מדוע יש קושי לעמוד בניסיונות?

בזמן ניסיון, הקב"ה לוקח לאדם את דרגתו הרוחנית:

הדרגה הרוחנית והשכל נעלם – והניסיון קשה מנשוא!

"והעלהו לעולה" – הקב"ה אומר לאברהם אבינו, להעלות לעולה את אותו הילד שעליו נאמר: "ביצחק יקרא לך זרע":

הסתירה בין הדברים – 'הולידה' את הניסיון!

מבחן האמונה, הוא - רק בזמן 'שינה'!

כשהקב"ה רוצה להעלות אדם בדרגה, הוא מביא אותו למצב 'קטנות':

מסלק את חיותו, ושולח לו - ניסיון!

היטיב להגדיר זאת האדמו"ר מקמארנא, שאומר: "נשאר - כאבן דומם"!

האדמו"ר מקמארנא – מדבר לכל אחד מאיתנו! וזה:

מבחן האמונה – האם תזכור ש'אין עוד מלבדו'?

ושהוא 'עשה עושה ויעשה – לכל המעשים' – באמת? ממש?

האם תאמין שהקב"ה שלח לך את הניסיון – מאהבתו אליך?

ולא 'תבעט' בניסיון? אף שלא תבין – מדוע הוא לטובתך?

האם תסכים להאמין – גם בלי להבין?

אומר האדמו"ר מקמארנא ב'היכל הברכה':

כסות ו'שינה' הם לבושים, שנועדו - להסתיר ממך את ה' יתברך.

ואם תעמוד בניסיון - "הוסר הלבוש ונתגלה האור"!

ואתה זוכה להתעלות, למדרגות - נעלות וקדושות!

אם לא תאמין שגם מאחורי הדברים הקשים האלה – הקב"ה עומד, ח"ו:

תתכסה ב'כיסוין', ותשאיר את מציאות ה' בהסתרה:

אתה תפסיד את הזכות לגרום לקב"ה נחת רוח ושעשוע.

ואם תעשה חשבון נפש, ותתוודה על חטאיך – "והוסר הלבוש"! ('היכל הברכה' דברים דף נט').

עמידה בניסיון – ביטול 'לבושי' המחשבה!

כשהקב"ה מוריד אותך מדרגתך, הוא בוחן:

האם תהרהר אחר מידותיו? או 'תחזיק' באמונה – על עיוור?

כמו ב'קריאת שמע' – תכסה את העיניים מכל העולם הזה:

ותאמר: 'שמע ישראל – ה' אלוקינו ה' אחד'!

הוא אחד, למרות שנראה שיש גורמים אחרים בתמונה, ולכן:

בזמן ניסיון, האדם צריך לבטל את – 'לבוש' המחשבה!

האמונה הפשוטה, היא - למעלה מ'טעם ודעת'!

נשלחה לך: "על דעת המקום" כי ו'אין אתר פנוי מיניה'!

בבקשה, אל תכעס! תמשיך לקרוא...

תתבטל - ותהפוך ל'אין'! וגם – הניסיון - יתבטל!

הניסיון – לטובתך! וגם אם תתנגד לא תצליח - לבטל אותו!

אם תסכים להיות 'נוכח' בניסיון:

להתבטל – לבטל את ה'אני' ולהיות 'אין' – תמחק את רצונך לרצון ה':

תחוש את מתיקות קרבת אלוקים: "רק לעשות את רצונך – חפצתי".

ותזכה: "בטל רצונך - מפני רצונו, כדי שיבטל רצון אחרים - מפני רצונך".

שבירת ה'כלי', לטובת - 'כלי' גדול יותר!

עמדת בניסיון? מזל טוב! עלית לדרגה חדשה!

אתה זוכה, למלא עוד 'חלל' מליבך, באחדות - ומציאות ה' יתברך!

לכל אחד, יש בלב 'חללים' שלא מכירים במציאות אור ה' יתברך.

וכשהאדם עומד בניסיון, חללי הלב האלו:

מוארים באמונה בה' – ובאורו יתברך.

האם התהליך קל? ממש לא!!! האדם – נקרע מ'בפנים'!

ברגעים אלו, הקב"ה שובר לאדם את ה'כלי' שהיה לו, דרגתו הקודמת:

ובונה לו 'כלי' חדש – מעלה אותו לדרגה חדשה באמונה ובהכרת אחדות ומציאות ה' יתברך!

יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע, רק נדע שגם מאחורי הדברים הקשים האלו – ה' יתברך עומד, כדי – להיטיב אחריתך! ולכן, תזכור:

'במקום שנגמר השכל, שם - מתחילה האמונה'!

כי האמונה היא, השכל - שמעל השכל!

האם אני ה'קטן', גם אצליח לעמוד - בניסיונות החיים?

סוד - 'יחוד בקטנות'!

יעקב אבינו מלמד לדורות, שהשכינה הקדושה מלווה את האדם, ברגעי הניסיון הכי קשים, כשאתה:

במצב של - 'חושך', 'שינה' והסתרה – הכי גדולים!

אומר על כך הבעל שם טוב הקדוש, שיש בזמנים אלו:

'יחוד', שנקרא: יחוד - ב'סוד הקטנות'!

אתה מרגיש 'הסתרה בתוך הסתרה', אבל, דווקא ברגעים אלו:

הקב"ה עימך ב'יחוד' הכי גדול – 'יחוד בקטנות'!

"אם ידעתי – לא ישנתי" – אם היית יודע שהקב"ה איתך, לא היית:

במצב 'שינה'! וזהו סוד - ה'רצוא' ו'שוב'! (בעש"ט על התורה, פר' ויצא).

הסולם שמגיע השמיימה - הניסיון הארצי הגשמי!

"סולם מוצב ארצהוראשו מגיע השמיימה" – הסולם שמעלה את האדם לדרגה רוחנית חדשה, הוא:

ניסיון בדבר הכי 'ארצי' ו'גשמי', ששורשו בשמים - ברצון ה' יתברך!

'עלה' קטן - תחזיק חזק!

תעתיר בתחינה ותפילה, תקווה ותצפה - לישועת ה'! ותזכה:

"קץ שם לחושך"! – תקיץ מהחושך והשינה והניסיון יגמר!

ואתה תגיד - "אכן יש ה' במקום הזה... זה 'שער השמים'!

וואוו – לאיפה השכל שלי נעלם? מה קרה לי?

איך לא ידעתי? איך התבלבלתי?

"קומי אורי כי בא אורך – וכבוד ה' עליך זרח"!

יעקב אבינו מלמד לדורות - יש הבטחה אלוקית!

"ויהי ערב ויהי בוקר" – לפני שאור ה' זורח, חייב - שיהיה חושך!

אבל, כשה'אור אלוקי' - יאיר עליך, זה יקרה - ברגע אחד!

'ויש ענין – שהכל יתהפך לטובה'! ו"ישועת ה' כהרף עין"!

"קומי אורי כי בא אורך – וכבוד ה' עליך זרח"!

הבטחה ליעקב אבינו, תתממש גם בך!

ותרוממם אותך במהרה, עד - 'שער השמים', אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר