לחיים לחיים!

7 עובדות שאולי לא ידעתם על י"ט כסליו - חג הגאולה

בעולם החסידות מציינים היום את "חג הגאולה" - לציון השחרור של בעל התניא ממאסר • כמה פעמים נוהגים חסידים להתוועד ביום הזה ומה אוכלים בו? • הכל על ראש השנה לחסידות (חסידים)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
"אוציאנו מן המיצר אל המרחב". אדמו"ר הזקן, בעל התניא (צילום: מאת בוריס שץ, נחלת הכלל)

רבבות חסידים מציינים היום, י"ט כסליו, את חג הגאולה מתוך התוועדות רעים ואיחולים לבבים - "לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות". זהו ראש השנה לחסידות. היום בו אדמו"ר הזקן, בעל התניא, השתחרר ממאסר.

הסיבה הרשמית למאסרו הייתה הטענה, כי הוא מרגל לטובת ארץ ישראל בגין כספים שהוא שלח לחסידו, אך בחב"ד טוענים כי מאסרו התקיים בעוון הפצת תורת החסידות ואז בעצם, בעת שיחררו, הוסרו הקטרוגים על תורת החסידות והמעיינות הופצו חוצה לכולי עלמא.

הנה כמה עובדות על יום החג הזה:

לא יום אחד – שניים!

לא רבים יודעים אבל 'חג י"ט כסליו' מתפרש על פני יומיים. י"ט וכ' כסליו. בי"ט השתחרר בעל התניא אלא שהורידו אותו בבית של 'מתנגד' וזה הטיח בו דברים קשים. רק כעבור זמן מה הוציאו אותו החסידים. בעל התניא התבטא כי השהייה בבית ה'מתנגד' הייתה קשה עבורו יותר מהמאסר כולו..

ושוב מעצר!

בשנת התקס"א נעצר שוב בעל התניא בטענה כי תורת החסידות מהווה "דת חדשה", הוא שוחרר בחנוכה. בשל סמיכות הימים, יש מי שמציינים בחג הגאולה י"ט כסליו, גם את שחררו בחנוכה.

ג' התוועדויות

על פי הוראות הרבי מליובאוויטש זי"ע חסידים רבים נוהגים להתוועד בימים הללו שלוש פעמים!

סיום והתחלת התניא

בנוסף לאמירת השיעור היומי בחומש ובתהילים נוהגים חסידי חב"ד לומר בכל יום גם קטע תניא ופתגם מתוך ספר היום יום של הרבי מליובאוויטש. תחילת וסוף המחזורים של התניא והיום יום – הינו בחג הגאולה י"ט כסליו.

חלוקת הש"ס

בקהילות חב"ד מחלקים היום את הש"ס בין חברי הקהילה, כך על פי הוראתו של בעל התניא: ”חזקו ואמצו לבבכם כל המייחלים לה', גם לגמור כל הש"ס בכל שנה ושנה ובכל עיר ועיר לחלק המסכתות על-פי הגורל או ברצון... חוק ולא יעבור”.

יום חג

חסידי חב"ד רבים לובשים היום בגדי שבת ולא אומרים תחנון בתפילות. חסידים 'שפיצים' נוהגים לאכול היום דייסת כוסמת (ביידיש: "שווארצע קאשע"), האוכל שאכל בעל התניא במאסר.

יודעים מה הם מספרים

כשנפל המשטר הקומוניסטי התגלה חומר אותנטי מפורט מעת המאסר. החומר מבסס את המסורת החסידית על פרשת המאסר והגאולה. הפרטים שנשתמרו בפי החסידים מדויקים להפליא, על-אף העדר תעודות ומסמכים מקוריים.

~~~

בעל התניא התבטא על היום הזה בלשון מיוחדת: "מי שישמח בשמחתי - אוציאנו מן המצר אל המרחב". בין אם אתם חסידים ובין אם לא, אין ספק כי היום זהו יום מיוחד ומסוגל. הרימו לחיים, בקשו על עצמכם והכלל ברכות בגשמיות וברוחניות – ויהי רצון שתזכו לרוב שפע.

גוט יום טוב. לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות תכתבו ותחתמו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר