"אין 'יצר הציונות'"

האם תם עידן שיטת סאטמר ביחס לציונות? המשפיע הבעלזאי מעורר סערה

מדינת ישראל תציין השנה 75 שנים להקמתה, ויש מי שסבור כי השיטה שהתנגדה לציונות, ושאותה הובילה בעיקר חסידות סאטמר והרבי ה'ויואל משה' זיע"א - הפכה ללא מציאותית | כך המשפיע הבעלזאי עורר סערה בחסידויות סאטמר (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
האחים האדמו"רים מסאטמר (צילום: מערכת בחצרות, ללא קרדיט, שאטרסטוק)

שלושה חודשים לפני ציון 75 שנים לעצמאותה של מדינת ישראל, ולאחר שנים של מחלוקות ודיונים רבים שהתקיימו בנושא בין גדולי ישראל, אודות היחס של היהדות החרדית לציונות, ישנם מי שסבורים כי השיטה שהתנגדה ומתנגדת לציונות, ושאותה הובילה בעיקר חסידות סאטמר והרבי ה'ויואל משה' זיע"א - הפכה ללא מציאותית.

>> למגזין המלא - כנסו כאן <<

בדברים שנשא המשפיע הבעלזאי הידוע, הרב מנשה ישראל רייזמן, מחשובי המשפיעים החסידיים, וגרמו לסערה של ממש בחסידויות סאטמר, הסביר המשפיע את ההבדל בין התקופה של קום המדינה לבין המציאות היום בשנת תשפ"ג.

לדבריו, המאמר השני בספרו של הרבי מסאטמר, עוסק ברובו בטענה שבארץ ישראל ישנו יצר הרע של ציונות, ואשר על כן, כותב הרבי מסאטמר, יש להימנע בכל הכוח מלעלות לארץ ישראל ולהתיישב בארה"ק.

הרב רייזמן מוסיף ומסביר כי אין חולק, וכך גם סברו כל גדולי ישראל בתקופת הקמת המדינה, שהציונים הקימו את המדינה על תשתית של מינות ואפיקורסות, זו היתה מטרתם העיקרית, ולשמה הם פעלו, כאשר הרבי מסאטמר אף סבר שהמצב הפך לבעייתי הרבה יותר גם לאחר הקמת המדינה.

הרבי מסאטמר ה'ויואל משה' זצ"ל (מאת Anomymous - [1], נחלת הכלל)

"דיברתי לאחרונה", מספר המשפיע, "עם אחד מתלמידיו של הרבי מסאטמר זצ"ל, ושמעתי ממנו טענה שכאשר דנים היום בנושא, יש צורך להתייחס גם למציאות המתרחשת בפועל היום בארה"ק". לטענת הרב רייזמן, "היום איננו יכולים לטמון את הראש בחול כמו בת יענה ולטעון שהיצר הרע של הציונות קיים היום בדיוק באותה רמה שהוא היה קיים פעם, אם נשאל היום את הדור הצעיר, לאף אחד אין בכלל מושג על מה שהיה בארץ ישראל בשנת תש"ל, ובוודאי שהמצב היום בשנת תשפ"ג שונה לגמרי.

"בתקופת הקמת המדינה ידע כל אחד שלהיות ציוני פירושו קבלת עול של ציונות. אנשים פרקו עול תורה ומצוות, עזבו את מקום המגורים שלהם בעיירות שונות בחו"ל, הכול כדי לעלות לישראל, כאן הם עבדו בביצות ובאדמות, התגייסו לצה"ל, לחמו במלחמות, מתוך מטרת קבלת עול ששמו 'יצר הציונות', משום שאם לא כן מי בדיוק ירצה לקחת על עצמו עול כל כך כבד ללא מטרה?

"היו יהודים רבים שאיבדו את הדרך ועזבו את הדת לטובת הפיתוי שהיה מוגדר 'יצר הציונות', יצר שבלט מאד גם בארה"ק, כאן אנשים רבים נסחפו אחר הזרם הציוני, מצב שהוביל רבים מגדולי ישראל להתנגד להקמת המדינה ולהשתלבות של היהדות החרדית".

המשפיע הוסיף ואמר כי "לעומת זאת היום, וככל שחלפו השנים, ניתן לומר בוודאות שיצר הציונות אינו קיים יותר, מלבד אצל קבוצות ימין שוליות וקיצוניות. כל יתר האזרחים שאינם שומרים תורה ומצוות, אינם עושים זאת בשל קשר כזה או אחר לקבלת עול של ציונות, אלא בשל רצונם לפרוק עול תורה ומצוות, ואשר על כן עלינו להתבונן בדברים שכתב הרבי מסאטמר בחייו אודות החשש מיצר הציונות ולהבין שהמציאות היום של מיליוני יהודים שומרי תורה ומצוות שחיים בישראל בהרחבה, שונה לגמרי מהמצב שהיה בתקופת הקמת המדינה.

"בנושא הזה של שיטת סאטמר אני לא חושב שצריך להתייחס אליה כאל 'זאת התורה לא תהא מוחלפת', משום שלמציאות בשטח כפי שמתרחשת היום במדינת ישראל יש גם אמירה חשובה ומשמעותית לצורה שבה אנו אמורים להתייחס אליה, וככזאת לא ראוי לומר שאלו מתוכנו, מהדור הצעיר, שפורקים עול לצערנו, עושים זאת בגלל הציונות, משום שכולנו יודעים שגם בארה"ב, בקהילות החרדיות, ישנם גם כאלו שפורקים עול מבלי כל קשר לציונות".

הרב רייזמן העיר כי "אני יודע שאולי אחטוף על הדברים שאני אומר, אבל היום אנו נמצאים ב"ה בתקופה שמותר לדבר, ושקשה לסתום את הפה לאחרים, אבל בחור צעיר שנפלט מהישיבה, עושה זאת כי הוא רוצה ללכת לצבא בגלל הציונות? האם אותם צעירים שרצים אחרי ראש הממשלה נתניהו עושים זאת בגלל יצר הציונות? תפסיקו לבלבל את המוח. יש היום דברים חמורים בהרבה שגורמים להרס של בחורים צעירים".

"כולנו מכירים את הפסוק, 'עוד ישבו זקנים וזקנות בירושלים ואיש משענתו בידו... וילדים וילדות משחקים ברחובותיה', זה בדיוק מה שקורה היום ברחובות שלנו כאן, ולכן קשה לי לומר שדברי הנביאים לא תקפים לימינו אנו", סיים המשפיע את דבריו.

יצויין כי הדברים עוררו סערה גדולה בקהילות סאטמר ברחבי הארץ והעולם, כאשר באחד הקווים הטלפוניים כינו את הדברים 'דברי ליצנות שקריים' של ממש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר