בעל המאור והשמש

מאמר ליארצייט: למה חייבים לחיות בין 'אור' ל'חושך'?

היום מציינים עמך בית ישראל את יום פטירתו של בעל ה'מאור ושמש' - רבי קלונימוס קלמן אפשטיין – א' תמוז | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד מתורתו (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הציון של בעל מאור ושמש (קובץ על יד, מתוך ויקיפדיה)

ליארצייט של ה'מאור ושמש' - רבי קלונימוס קלמן אפשטיין – א' תמוז

בין קודש לחול - למה חייב לחיות בין 'אור' ל'חושך'?

מה ענה המשיח לבעש"ט הקדוש כששאל: 'אימתי אתי מר'? 'ויפוצו מעיינותיך חוצה...' היום מבינים איך לפני 300 שנה קיבלנו תשובה איך לחיות בשנת 2023... שמתוארת יפה בשירם של רנד ודדון, בכמה מילים מהשיר:

'בין קודש לחול אני חי' עם האמת שמשתוללת בי...

בין מציאות לשיגעון... והמסע הזה כבד, וקצת גדול עלי...

אני צריך לגדול מזה ודי... שמור נא עלי...

בימות משיח החושך יתפשט ויהיה כפול ומכופל, שהיה חייב להקדים תרופה למכה, ולהכיר לדורנו את רחמיו וחסדיו הגדולים של הקב"ה, כדי שנוכל להתחזק מהם, דווקא בחושך הכי סמיך.

ה'מאור ושמש' עונה על האמת שמשתוללת בשיר, בפר' מטות.

העולם מלא אור, וגם - חושך!

כל העולם מלא אלוקות, כמו שכתוב: "מלא כל הארץ כבודו" 'ולית אתר פנוי מניה', אבל, הקב"ה הוריד לעולם את אורו האלוקי, בחלק מהמקומות והזמנים מצוי שם הוויה שהוא שם של רחמים, ויש מקומות שאור ה' נמצא ב'העלם' ששם מרגישים את 'אלוקים' שהוא שם של קושי ודינים, ובזמנים אלו ששולט בחיינו 'חושך' מוחלט, ואנו שוכחים:

שגם הקב"ה נמצא, רק שהוא נמצא ב'העלם' ב'גבול' דק ומדויק.

האם ל'חושך' יש גבול?

האם הקב"ה קבע לחושך של חיינו גבול? כן! ודע:

אין ל'חושך' רשות לעבור את הגבול שהקב"ה קבע לו!

כי גבול ה'חושך' הוא שנותן לאדם את:

אפשרות הבחירה - בין טוב לרע.

אם הקב"ה לא היה משאיר איזה 'חלל' שנראה 'פנוי' מאורו, לא היה לאדם בחירה בין טוב לרע, ולקב"ה לא היה שעשוע ותענוג מעבודת האדם, ודווקא בגלל שהאדם מתגבר בזמני ה'חושך' הם הזמנים שהקב"ה הכי מתפאר באדם, ולכן, גם לחושך יש גבול, כמו שכתוב: "קץ שם לחושך".

לבחור נכון – למצוא את האור ב'חושך'

כדי להצליח לצאת מהקושי וההסתר, שמחשיך את חיינו, חייב:

לגלות את האור האלוקי הדקיק שנמצא בתוך ה'חושך'.

"טוב ה' לכל" – הקב"ה לא נותן לאדם קושי,  כדי להחשיך את חייו ולייאש אותו, אלא, לטובתו, כדי להעלות אותו מדרגה לדרגה, כי:

בין עליה מדרגה לדרגה חייב שקודם תהיה ירידה.

מי שמתגבר ומתחזק כנגד הירידה, זוכה לעלות לדרגה הבאה.

כמו אחד שרוצה לעלות במדרגות, והוא מגשש באפילה, הוא יודע בחוש שהקב"ה נמצא איתו:

בכל מקום ומצב, בכל מקרה ובכל רגע! כמו שכתוב: "עימו אנוכי בצרה".

וזה: הניצחון של האדם! שמצליח לגלות את  יתרון - האור מהחושך!

הבחירה בטוב, מגלה לאדם שלרחמיו וחסדיו של הקב"ה אין גבול ומידה.

תבחר בטוב – תקבל טוב!

ה'מאור ושמש' אומר שמטרת בריאת העולם, כדי – להיטיב לישראל!

כדי לקבל את הטוב, צריך לעמוד בניסיון – ולבחור בטוב!

לבחור בטוב למרות שהוא - מוסתר ב'חושך', ז"א:

לרצות לעמוד בקושי ובסבל, פיתויים וניסיונות, של - עולם העשיה!

לגשש באפלה, ולגלות 'שם' את ה'אור' האלוקי, דווקא בזמן ההסתר:

לא להתייאש! להמשיך לחפש נקודות אור – ולהודות עליהם!

ולכן, צריך לדעת בוודאות – שיש אור! לא להתבלבל!

צריך לא להרפות, ולהמשיך בדיבורי חיזוק ותפילה לקב"ה, להשיח את הלב לרב או חבר, ולעשות מה שאפשר ברגע הנתון הזה, וזאת התעוררות מלמטה, שמביאה התעוררות מלמעלה, והקב"ה מגלה לאדם 'הארת פנים':

ואור ה' מעלה את האדם לדרגה חדשה, שלא היה בה עד היום.

וכשיש רצון לגלות את אור ה', הקב"ה 'מאיר פניו' לאדם:

ונותן אומץ לב ותעוזה, והרבה כוחות נפש – לבחור בטוב!

כי המלחמה בין הטוב לרע - משתוללת בלב!

כשהאדם פותח פתח, הקב"ה עוזר לו ל'נצח' את הניסיון!

והניצחון הזה עושה הרבה נחת רוח:

תענוגים ושעשועים גדולים - לקב"ה, שמתפשטים - בכל העולמות!

'קץ – שם לחושך'! גם לחושך - יש קץ!

הקב"ה מאיר את העולם באור מיוחד, שמגביל את החושך!

ולכן, אחד משמותיו של הקב"ה, הוא:

שד"י – שאמר לעולמו די, שיצר לעולם גבולות ברורים!

הקב"ה מאפשר לאדם לגלות את אורו במקומות החשוכים, כדי שידע שכל מה שנעשה בעולם:

הוא רק בהשגחתו ובאישורו של - ה' יתברך!

והכל טוב ולטובה, ויש לו מטרה שנסתרת ונעלמת מעינינו!

"הלא את השמים ואת הארץ אני מלא, נאום ה'"! מפרש הבעל שם טוב הקדוש: 'אני מלא' – 'אני ממלא'!

כל העולם מלא את כבודו ומלכותו של הקב"ה, כי 'אין עוד מלבדו'.

כיצד מגלים 'קרן אור' בחשכה?

הקב"ה הטביע בכל קושי וניסיון 'קרן אור', שהיא - ה'שכל האלוקי':

ואם שואלים את הקב"ה: איפה אתה? 'איה מקום כבודו ומלכותו'?

הקב"ה אני רוצה להרגיש אותך בתוך הקושי הזה... הקב"ה מאיר באדם 'שכל אלוקי', ובאותו הרגע:

ה'אור' האלוקי מאיר את הקושי והחושך, ואתה – 'מנצח' את הניסיון.

הקב"ה לא מעמיד אדם בניסיון שאינו יכול לעמוד בו, לפי תעצומות הנפש שקיבל, כדי שיחזיק מעמד ויצליח לבחור בטוב, וינצח את הניסיון.

דווקא אתה! ש'מתבוסס' בקשיים ופיתויים של העולם הזה, עם כל העליות והירידות, הבלבולים והדמיונות, המניעות והמחשבות, עדיין אתה נלחם, רוצה:

'לעשות רצונו – בלב שלם'! ובוחר בטוב - ומנצח!

ואתה מצליח להתמודד עם ניסיונות - 'אין' סופיים בכל יום!

עליך נאמר: "ואבית תהילה מגושי עפר ומקרוצי חומר..."

והניצחון שלך – גורם לקב"ה תענוג ושעשוע אין סופי!

אתה עושה לקב"ה נחת רוח - שאף מלאכים ושרפי קודש, אינם יכולים לעשות!

איך מוצאים 'אור' אלוקי – ב'חושך' הסמיך?

בכל קושי יש גם קצת טוב, אם תמצא את הטוב ותודה עליו, תרגיש שהקב"ה שותף פעיל בכל מצב בחייך:

מציאות ה' תחדור לליבך, והניסיון - מתבטל מאליו! ואז:

"אחלצהו ואכבדהו" אורך ימים אשביעהו – ואראהו בישועתי!

כשמחוברים – למקור האור והרחמים! רואים ישועות!

גבול שם לחושך - למצוא קרן אור

ה'מאור ושמש' מחדד בפסוק "גבול שם לחושך", שחייב:

לפתוח את הלב והעיניים, כדי למצוא את האור ולתת לו לחדור!

וכשמציאות חייך מחוברת למקור חיותך הקב"ה, אתה זוכה:

להקים שכינתא מעפרא  - וזוכה לישועות.

מעט 'אור' דוחה הרבה - החושך

את החושך לא מגרשים עם מקלות!

קצת אור בתוך החושך מגרשת את – כל החושך!

תתאמץ קצת, ועוד קצת...

תתקרב קצת, ועוד קצת...

טטהר את הלב קצת, ועוד קצת...

יש הקונה עולמו ברגע אחד, בדקה אחת, בשעה אחת...

שעה מלשון - שעשוע, דקה אחת של:

הודיה או נתינה, שתיקה או ויתור, הם - עולם מלא!

הם השעשוע של הקב"ה, והם – הישועה שלך!

ואז: 'קומי אורי, כי בא אורך, וכבוד ה' – עליך יזרח'!

אור אלוקי יזרח עליך, ותראה - ניסים ונפלאות!

לע"נ רבי קלונימוס קלמן אפשטיין הלוי בן רבי אהרן, שמאיר בספרו 'מאור ושמש' את - אורו ושמשו של מלכו של עולם (עפ"י פר' מטות).

יהי רצון שנזכה שרבי קלונימוס יעמוד לפני כיסא הכבוד, ויבקש רחמים על כלל ישראל, ויבוא משיח צדקנו, וכולם יזכו לגאולה השלמה במהרה ברחמים, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר