מאמר מיוחד

היארצייט של רבי נחמן: רוצה לצאת מהחג עם רווח אמיתי?

הישיבה בסוכה נקראת: ישיבה בצל האמונה, והאמונה כוללת את כל מצוות התורה: "כל מצוותיך אמונה" | מאמר מיוחד לרגל היארצייט של רבי נחמן מברסלב זי"ע, החל היום, י"ח תשרי (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
ציון רבי נחמן זי"ע (יוסי זליגר, פלאש 90)

ליארצייט של רבי נחמן – י"ח תשרי

הסוכה  - 'מטען' שמחה ואמונה לכל השנה

רוצה לצאת מהחג עם רווח אמיתי? תקרא את המאמר:

ותקבל 'מטען' שמחה אמיתית לכל השנה...

ובסיום, דמיון מודרך למי שקצת קשה להרגיש את השכינה...

מִצְוַת סוכה נעשית - זכר ל‘ענני הכבוד‘ לדורות, כמו שכתוב בשולחן ערוך:

"למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל" (ויקרא, כג', מג').

מהות המצוה: "למען ידעו"!

מדוע חשוב ש'נדע'? מה זה נותן לדורי דורות?

הסוכה – חיזוק האמונה

"צילא דמהימנותא" – הישיבה בסוכה נקראת: ישיבה בצל האמונה, והאמונה כוללת את כל מצוות התורה: "כל מצוותיך אמונה".

יש מצבים - שלא קל להאמין. אבל, סוכות יכול למלא אותך:

בחיבור לנשמה, שיביא לך: אמונה, שמחה ובטחון, שמירה והגנה.

וכל לחץ או דאגה יתגמד ותאמין שיהיו לך ניסים מעל הטבע...

קשר נפלא – מכח הביטול

עם ישראל יצא ממצרים, והלך למדבר אל הלא נודע:

"לכתך אחריי במדבר..." – מתוך אמונה שלמה, והתבטלות מוחלטת לה' יתברך!

ושכרם היה: הנהגה ניסית - ליווי קבוע של ’ענני הכבוד‘.

”ובעמוד ענן אתה הולך לפניהם - יומם, ובעמוד אש - לילה" (במדבר יד', יד').

עם ישראל הלך אחרי ה' יתברך, אל הלא נודע, וענני הכבוד 'שקופים' ליוו אותם, ויש שיטה שאומרת שישבו בסוכות עץ ארעיות:

הם פעלו נגד הטבע וההיגיון, סוכה עראית - במדבר מסוכן!

דווקא האמונה הפשוטה, והביטול המוחלט לקב"ה, הביאו - ניסים מעל הטבע.

גם אתה יכול לקבל ניסים מעל הטבע, שבוע תחת 'ענני כבוד' בצל כנפיו של ה' יתברך.

ענני הכבוד בזכות – לכתך אחרי במדבר!

ענני הכבוד הלכו לפניהם ואחריהם, פינה וסלל להם את הדרך, שמר והגן עליהם מכל פגע, כגון: נחשים ועקרבים, וגם מהתקפות אויבים מאחור, ואף דאג לכל צרכיהם האישיים, כיבוס וגיהוץ הבגדים, ועוד.

הרגשתם היתה - הקב"ה נושא את בניו כ'אב' על כתפיו, ואז:

”ה‘ אלוקיך עימך לא חסרת דבר“ – גשמי ורוחני כאחד.

ענני הכבוד – קשר נפלא מכח הביטול

ענני הכבוד מגלים את קשרי האהבה הפנימיים, שהם גילוי אלוקות:

”עין בעין נראה אתה ה‘“ - גילוי אור ה' יתברך בדרגה גבוהה מאוד.

אמונתם עוררה 'אתערותא דלעילא', והביאה:

שבוע של הנהגה ניסית לדורות – שמירה תחת ענני הכבוד.

"וימינו תחבקני" – חיבוק מענני הכבוד

חג סוכות שהוא "ימינו תחבקני" - 'חיבוק' מענני הכבוד מהשכינה הקדושה.

חיבוק של 'אמונה': עזבת את הבית הנח והמוגן, ועברת לסוכה שאולי ממוקמת ברחוב, אך, אתה יודע ש"ימינו תחבקני" - יד ימינו של הקב"ה מחבקת אותך, הסוכה שומרת ומגנה על כל מי שנכנס אליה, ואז:

מי בכלל יכול עליך - להזיק או להרע לך?

וכפי שאתה תבטח בה' יתברך, כך – חסדיו יסובבו אותך!

הסוכה היא כ'חיבוק' בבחינת "מקיפין", שהיא המשכת חסדים, בסוד: "אור מקיף", שעליה נאמר: "וימינו תחבקני". שני דפנות הסוכה הן בבחינת:

נצח והוד, והשלישית - אף טפח, הוא בבחינת: יסוד (ליקוטי מוהר"ן תניינא, מח).

הסוכה – חידוש האמונה לשנה החדשה

הסוכה נותנת לאדם כח להתחדש ולהשתנות, כי היא בבחינת 'רחם':

"תסוכני בבטן אימי" – בזכות הישיבה בסוכה, אתה יכול להרגיש שנולדת מחדש, לקלף את שכבות העבר ולחדש את האמונה לעתיד אופטימי:

"כגמול עלי אימו" - והבוטח בה' חסד יסובבנו.

ככל שתשב יותר בסוכה, תזכה ליותר - שמירה והגנה, אמונה ושמחה במהלך השנה. מה הקשר בין הדברים?

ישנם שתי צורות בעבודת ה': כ'בן' או כ'עבד', מה ההבדל בין השניים?

בן ועבד – שתי דרכים בעבודת ה'

הקשר של יהודי עם הקב"ה קיבל שני כינויים: בן - "בנים אתם לה' אלוקיכם", ועבד - "כי לי בני ישראל עבדים", ושני הכינויים מוכיחים על אהבה ואחדות מוחלטים, בלי שום הגבלה והשגת השכל, וזאת, התקשרות עמוקה בין הצדדים, שהיא:

למעלה מהשגת השכל, ומעלה את האדם - מעל הטבע!

עבד – כל מציאותו שאין לו שום רצון עצמי.

הוא עושה רק מה שהאדון אומר לו, ולא מנסה או חושב להבין את בקשת אדונו, הוא – פשוט עושה, ולכן:

הוא חי עם קשר ורגשי אהבה שאינם תלויים בדבר.

בן – קשרי האהבה שנובעים מאחדות מוחלטת.

רק הנשמה משפיעה - שמחה אמיתית!

הבן והעבד מרגישים את הנשמה... אבל, הגוף גשמי והנפש הבהמית פועלים ב'מגבלות' השכל האנושי, ומסתירים את הנשמה האלוקית, ורק אם:

נשחרר את הנשמה האלוקית מ'מאסר' השכל, נחיה מתוך - שמחה אמיתית.

בשביל זה אתה צריך התבטלות למעלה מטעם ודעת, רק מי שמתבונן ואפילו במעט מגדלות ה' ורוממותו:

מאמין באמונה תמימה ופשוטה, שהוא מושגח בכל רגע, וכל מה שהקב"ה עושה הוא לטובתו, ויכול להתבטל לרצון ה', ולשמוח גם במצב שלא לרצונו, כי אמונה היא:

ביטול מוחלט לדעת האלוקית, ועשית ציווי ה' בלי לחפש הסברים וחשבונות.

רק אמונה תמימה ופשוטה מאפשרת לבטל את כוחות הנפש:

מחשבה דיבור ומעשה, שכל ורגש – ולהרגיש שמחה ואמונה אמיתיים.

ורק כך, ניתן להגיע לשמחה אמיתית שנובעת מהנשמה האלוקית, וחודרת לכל כוחות הנפש, בלי שום הגבלה, כפי שראו את דוד המלך מפזז ליד ארון ה', מתוך התבטלות מוחלטת, ושמחה אמיתית שנובעת מהתקשרות עצומה מעומק הנפש והנשמה שנחצבה מתחת לכיסא הכבוד.

גילוי האמונה - שחרור מ'כבלי'  השכל

דרך קיום מצוות ולימוד תורה, שהיא - חכמתו של הקב"ה, תתחבר לנשמתך, תרגיש חיבור בלתי מוגבל לקב"ה, ואז תגלה:

שמחה וחיבור אמיתי לשורשך, ל'חלק' האלוקי שבך, למקור מחצבתך.

אבל, אם תנסה להבין הכל בשכלך, לא תצליח להגיע להתקשרות אמיתית לחלוטין.

ולכן, אומר רבי נחמן: "נאר אמונה" - אצל העולם אמונה היא דבר קטן, ואצלי אמונה הוא דבר גדול... כי האמונה היא:

האמונה היא – השכל מעל השכל.

במקום שנגמר השכל, שם – מתחילה האמונה.

הדרך להגיע לאמונה פשוטה היא: 'קבלת עול מלכות שמים' – באמירתה אתה מוכיח:

שכל מציאות חייך היא רק - רצון ה'! אף אם היא נוגדת את רצונך העצמי!

כשנשמתך מתחזקת ב'קבלת עול מלכות שמים', ואתה בטל למציאות ה' ולרצונו:

אתה חי באמונה, ואמונה = שמחה פנימית אמיתית.

רוצה אמונה אמיתית? תעלה מעל השכל!

אומר רבי נחמן: "כי באמת צריכים דייקא לסלק את המח, כי צריכים להשליך כל החכמות ולעבוד את ה' בפשיטות, כי צריך שיהיו מעשיו מרובים מחכמתו".

אם נראה לך שאתה יכול להבין הכל, לעולם לא תצמח! וממשיך רבי נחמן:

"ואפילו מי שיש לו מח גדול באמת, כשמגיע לאיזה עבודה – הוא צריך להשליך כל החכמות, ולעסוק בעבודתו יתברך בפשיטות" (ליקוטי מוהר"ן, ה').

ואף מציע רבי נחמן: "אבל צריך לפנות את המוחין מחכמות חיצוניות וממחשבות זרות, מחמץ, שלא יחמיץ את חכמתו בחכמות חיצוניות ובתאוות...".

דימיון מודרך – אתה במדבר תחת ענני הכבוד...מה לך לדאוג?

תשב בסוכה בנינוחות, תרפה ותדמיין:

איך אתה יוצא ממצרים עם כל השיירה, בנערינו ובזקננו נלך...

אתה 'הולך אחריי' במדבר, אחרי הקב"ה - בארץ לא זרועה...

הקב"ה סוכך עליך עם ענני הכבוד שמקיפים אותך...

אתה הולך בעיניים עצומות, ולב שמח ובוטח...

תסתכל על הדפנות – הם לא סתם קרשי עצים... יש להם קדושה עליונה...

תסתכל על הסכך - ותדמיין את ענני הכבוד שהקיפו את עם ישראל במדבר...

תרגיש איך הקב"ה 'מחבק' ומקיף אותך באהבתו הגדולה (מוחין מקיפין)...

תזרוק את כל הקשיים והדאגות לענני הכבוד, וליבך - יתמלא שמחה.

תרגיש את זה בכל חמשת החושים... כמו שאתה יודע...

אתה כבר לא פוחד משום דבר, תחוש את הרוגע והשלווה...

הקב"ה לא שוכח לך את חסד לכתך אחריו במדבר... ומתגמל אותך בניסים מעל הטבע...

ועם זאת האמונה – תתחיל את השנה החדשה...

האמונה מביאה שמחה

"ושמחת בחגך... והיית אך שמח" – איך אפשר לצוות להיות בשמחה?- כי אתה מרגיש את השמחה הפנימית האמיתית, שאותה – אי אפשר 'לזייף', כי:

"ימינו תחבקני" – אם תרגיש 'חָבוּק' ומוחבא בענני הכבוד, לא תהיה לך שום דאגה.

יש לך שבעה ימים 'למלא' - מצברים של אמונה לכל השנה.

אם זה בלתי אפשרי, הקב"ה לא היה מְצַוֶּה על כך!!!

לע"נ רבי נחמן בן פייגא וישראל זכותם תגן על כלל ישראל, ונזכה במהרה לגילוי מלכות ה', למשיח צדקנו ברחמים ובנין בית המקדש במהרה, אמן!

לע"נ בתיה בת תמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר