מאמר מיוחד

ליארצייט של רבי נחמן: מרגיש ירידה? אתה בדרך לעלייה!

רבי נחמן מייעץ – מה לעשות אם אתה 'נופל' ברוחניות, או מגיע ל'מבוי סתום' ואין לך שום פתרון איך לפתור את הבעיה, ואתה מרגיש שהקב"ה לא נמצא איתך, ואתה – לבד, לבד, לבד... | מאמר ליארצייט של רבי נחמן מברסלב זי"ע, החל היום י"ח תשרי (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
על ציונו של רבי נחמן מברסלב זי"ע (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

ליארצייט של רבי נחמן – י"ח תשרי

מרגיש ירידה? אתה בדרך לעלייה!

רבי נחמן מייעץ – מה לעשות אם אתה 'נופל' ברוחניות, או מגיע ל'מבוי סתום' ואין לך שום פתרון איך לפתור את הבעיה, ואתה מרגיש שהקב"ה לא נמצא איתך, ואתה – לבד, לבד, לבד...

איך קמים מנפילות, ומגיעים למקום יותר גבוה?

'חיות' בסוד - 'חלל הפנוי'

"מלוא כל הארץ כבודו" - אין שום מציאות של מקום שפנוי מה' יתברך שבו הקב"ה ח"ו לא רואה, לא שומע או לא נמצא. אבל, יש מציאות של מקומות, שמציאות ה' נמצאת בהעלמה גדולה, ועל מקומות אלו, הקב"ה אומר:

"וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לא אֶתֵּן".

הקב"ה אומר לך, אל תחשוב לרגע שיש מקום שאני לא נמצא בו, אני מחיה את כל העולם ואותך, ובכל מקום אני נמצא איתך, אבל, יש מקומות שלא מרגישים אותי, כי הם מצויים שם בסתר, ונראות כ'נעלמת', והיא:

בְּסוֹד חָלָל הַפָּנוּי.

'חלל הפנוי' – חיות ממקום גבוה יותר

דווקא במקום שאתה מרגיש לבד, יש חיות אלוקית יותר גבוהה, והקב"ה הביא אותך לשם - למטרה חשובה! הוא רוצה:

שֶׁיְּחַפֵּשׂ וִיבַקֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ - גַּם מִשָּׁם!

הבעיה: יש מקומות שלא ניתן למצוא שם את הקב"ה בשכל ובהיגיון, מקומות שרחוקים מהקדושה... ואפילו מלוכלכים ממש, אבל, גם שם נמצא ה' יתברך...

'נפלת' עמוק לתוך הבוץ, איך תצא משם? בזמן 'נפילה'  - אסור לוותר!

דווקא תבקש ותחפש את הקב"ה, בבחינת:

"אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ" – אבאאא!!! איפה אתה? תן לי סימן!!!

תראה לי שאתה איתי כאן - במקום ה'נמוך' הזה, ואפילו 'אסור' ומטונף.

דווקא ממקום נמוך מגיעים – לקדושה

מי שבאמת רוצה להתקדם בעבודת ה':

חייב קודם לעבור ניסיון קשה, שיהיה אצלו בגדר - 'עקדת יצחק'!

ובזמן הניסיון הוא ירגיש שהקב"ה עזב אותו, ולא יבין איך הגיע לכזה מקום, אבל, צריך לזכור היטב, שזו הדרך לעלות בדרגה, כי כך מנסים אותו: "בִּבְחִינָה זֹאת שֶׁנּוֹפֵל לִמְקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ".

אתה 'נופל' ל'חושך' גשמי או רוחני, ורואה רק תהום פעורה תחתיך.

איך תקום משם? איך תחזק את עצמך?  מבאר רבי נחמן, שברגעים אלו עיקר ההתחזקות יכולה להיות בדרך אחת:

"שֶׁיֵּדַע - חֶסְרוֹן דַּעַת הָאֱנוֹשִׁי, שֶׁבֶּאֱמֶת אֵין לָנוּ שׁוּם שֵׂכֶל כְּלָל! כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "כִּי בַּעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ".

במקום כזה, השכל של האדם ולו החכם בעולם – לא יכול לעזור לו, כי לא ניתן להבין, שדווקא במקום זה:

הקב"ה נמצא עם 'אורות' - הכי הכי גבוהים!

מעומק ליבך תקרא - "אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ"???

ליבך שבור ומדמם, שכלך – נרדם, לא נותר לך, אלא:

להאמין לצדיקי האמת שאומרים שהקב"ה נמצא שם!

וכדי למצוא אותו צריך לחפש ולבקש אותו, ולקרוא לו מעומק הלב:

"אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ" - וְרַק ע"י זֶה יַעֲלֶה בְתַכְלִית הָעֲלִיָּה"!

זהו סוד העליה! לקרוא ולחפש את ה' יתברך במקום שהוא 'נסתר', כי שם עיקר החיות היא: בִּבְחִינַת רְכִּיכָא, במקום הזה:

"אֵין רוֹאִין שָׁם שׁוּם אוֹר, וְהוּא - דַּק מִן הַדַּק, וְהוּא - נִדְחֶה וְנִתְעַלֵּם בִּפְנֵי כָּל הַנִּכְנָס לְשָׁם".

מכיר את ה'סיליפוטי' הגמיש שנכנס לכל מקום? להבדיל אלף אלפי הבדלות, הקב"ה נמצא בכל מקום, רק שאינו מורגש, ואפילו נראה כ'נדחה' ממקום שנראה כ'לא' ראוי להימצאותו.

הדרך לצאת מהמקום הזה - "הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי אָנֹכִי אֶלֹהִים"

השלב הבא, אחרי שביקשת וחיפשת את הקב"ה במקום ה'חשוך' הזה, אתה צריך להרפות, בגדר:

"הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי אָנֹכִי אֶלֹהִים".

וזוהי - עצת המיליון לצאת מכל 'בור' גשמי ורוחני ש'נפלת' אליו.

איך אפשר להרפות? הרי זה נוגד את טבעי? אומרים חז"ל:

"לְעוֹלָם יְהֵא אָדָם רַךְ כַּקָּנֶה וְאַל יִהְיֶה קָשֶׁה כָּאֶרֶז".

למה דווקא כ'קנה'?

"כִּי קָנֶה - אֲפִילּוּ כָּל הָרוּחוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, אֵין - יְכוֹלִין לַהֲזִיזוֹ מִמְּקוֹמוֹ".

עכשיו אתה צריך לעשות את מה שהכי קשה לך:

להרפות ולהיות רק כ'קנה':

"רַךְ וְנִכְפָּף בִּפְנֵי כֹּל" – אתה לא אוהב את זה, נכון? אם אני לא!

הקנה – שום רוח לא יכולה עליו

יש בקנה משהו מיוחד, אמנם נראה שהוא רק ומתכופף, אבל, אעפ"י כן, הוא:

"חָזָק וְאַמִּיץ מְאֹד בְּשָׁרְשׁוֹ! וְאֵין יְכוֹלִין הָרוּחוֹת - לְעָקְרוֹ מִמְּקוֹמוֹ"!

לא זאת הדרך שחשבת לפתור בה את הבעיה, רצית להיות:

"קָשֶׁה כָּאֶרֶז".

אבל, אין תהיה קשה כארז! תשיג תוצאה ההפוכה! מדוע?

כי במצב של "חָלָל הַפָּנוּי":

"הָרוּחַ סְעָרָה שֶׁל הַסט"א..." מתגבר שם מאוד, ואין לך סיכוי לעמוד נגדו!

ולכן, במצב כזה, אל תקשה קושיות, ואל תחפש תירוצים איך הגעת למצב הזה, וזה:

בִּבְחִינַת: "אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם".

אם תהיה רך כקנה – תצליח בגדול!

כשאתה רך כקנה, נראה כלפי חוץ:

שכל משב רוח - מכופף אותך לכל הכיוונים, וכמעט שובר אותך!

ימינה, שמאלה, קדימה, אחורה, ואפילו מטה מטה עד עפר.

וכולם בטוחים ש'הלך עליך' – כולל אתה!

אבל, אתה ממשיך לשמוע לצדיקי הדור, ומחזיק מעמד, ולא שואל שאלות, ולא מנסה להשיב לאף אחד שום תרוץ על המצב, תהיה ממש:

"כְּאִישׁ אֲשֶׁר לא שׁוֹמֵעַ וְאֵין בְּפִיו תּוֹכָחוֹת".

ומדוע זאת הדרך היחידה לצאת מה'בוץ'?

כי הקשיים והקושיות בזמן נמצאים במקום ב'חלל הפנוי':

"אִי אֶפְשָׁר לְיַשְּׁבָן"! אתה שומע? במצב הזה – אין פתרון, ועדיף לשתוק!

וחייב להיות: "חָזָק בֶּאֱמוּנָה מְאֹד! כַּקָּנֶה הָרַךְ הַנִּשְׁרָשׁ בַּמַּיִם, שאעפ"י שֶׁנִּרְאֶה כְּנִכְפָּף מִפְּנֵי הָרוּחוֹת" אעפ"י כן הוא:

"חָזָק בְּשָׁרְשׁוֹ מְאֹד" – ולכן, אל תשמע, ואל תשיב!

אפילו שיראה, כאילו:

"אֵין בְּפִיו מַעֲנֶה"! יהיה נדמה לך ולאחרים – שאתה ב'רצפה'.

אם תנסה ליישב קושיות כשאתה במקום שנקרא: 'חלל הפנוי' ותשאל: למה הקב"ה הכניס אותי למצב או למקום הזה?

התוצאה תהיה: "אֲזַי יִשָּׁאֵר בַּחֹשֶׁךְ לְגַמְרֵי".

הקנה רך, אך - שורשו יציב וחזק!

אתה לא באמת מתכופף, רק הגבעולים, כי:

לך יש שורש יציב וחזק ! וזוהי - האמונה האמיתית שמושרשת בך!

ואתה כמעט בוכה ושואל: אני שבור ומפורק! איזה אמונה?

ואם ברגעים אלו – לא תוותר מלבקש ולחפש את הקב"ה, ולשאול:

"אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ" - אָז דַּיְקָא יִזְכֶּה לְתַכְלִית הָעֲלִיָּה!

יוסף הצדיק – רך כקנה

משיח בן יוסף, ומשיח בן דוד – יביאו לתיקון העולם, ושניהם פעלו בדרך זאת.

"אַבְרֵךְ" - וְדָרְשׁוּ חז"ל אָב בְּחָכְמָה וְרַךְ.

אפילו שהיה: "אָב בְּחָכְמָה - אעפ"י כן, הוּא - רַךְ כַּקָּנֶה"!

וכן, על דוד המלך נאמר: "וְאָנֹכִי הַיּוֹם רַךְ - וּמְשׁוּחַ־מֶלֶךְ".

וקשה לבאר את הענין, רק:

"וְהַמַּשְׂכִּיל הֶחָפֵץ בֶּאֱמֶת יָבִין מִדַּעְתּוֹ" הוא יוכל להבין, איך:

"צְרִיכִים לִהְיוֹת רַךְ כַּקָּנֶה, וְאעפ"י כן - יִהְיֶה חָזָק בְּשָׁרְשׁוֹ מְאֹד"!

ולסיום: ומי שעושה כך, מה ירוויח?

"וְאַדְּרַבָּא, ע"י הָרַכּוּת, ע"י זֶה - עִקַּר חָזְקוֹ וְתָקְפּוֹ לָנֶצַח".

(ליקוטי הלכות, הל' ו', ח').

אין שום יאוש בעולם – כלל!

רבי נחמן שולח לסיום עידוד נוסף:

"אעפ"י כן יֵשׁ לוֹ - תִּקְוָה גְּדוֹלָה! ע"י הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל הָאֲמִתִּי".

כי דווקא במקום הזה, ה'אור האלוקי' נמצא - ב'אורות' הכי גבוהים!

ועל ידו: "יְכוֹלִין הַכּל לְקַבֵּל - חִיּוּת מֵהַקְּדֻשָּׁה בְּכָל מָקוֹם שֶׁהֵם"!

כי באמת: "אֵין שׁוּם יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל"!

ואם תחזיק מעמד, ותחזק את עצמך:

"עֲדַיִן יֵשׁ לוֹ תִּקְוָה - לָשׁוּב וְלַחֲזֹר אֵלָיו יִתְבָּרַךְ!".

ורק תמשיך לקרוא לקב"ה מעומק ה'תהום' ש'נפלת' אליה:

"מִבֶּטֶן שְׁאוֹל שִׁוַּעְתִּי" - צְעָקָה מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת אֵינָהּ נֶאֱבֶדֶת לְעוֹלָם"! ואפילו, שאתה לא מצליח להתפלל או לבקש.

רק תרים עיניים לשמים בתחינה, ותאפשר ללב לכאוב את כאבך, בלי יאוש, ועם תקווה, ותאמר לעצמך:

יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה – הישועה שלך בטח תגיע!

"קוה אל ה'" – ואם עדיין לא נענית: "חזק! ויאמץ ליבך, וקוה אל ה'".

"להודיע לכל קוויך, שלא יבושו, ולא יכלמו כל החוסים בך!".

(משיבת נפש, מב').

לע"נ נחל נובע מקור חכמה רבי נחמן בן פייגא ורבי ישראל, זכותם תגן על כלל ישראל, ויזכו במהרה לגילוי מלכות ה', ולגאולה ברחמים רבים, ולבנין בית המקדש, אמן!

לע"נ בתיה בת תמר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר