פרשת בשלח

רבי נחמן על הפרשה | רוצה לברוח מהמרירות? זה הפתרון

מרגיש מרירות – ורוצה לברוח? המרירות מרה - מרה מאוד! ואתה רוצה לברוח ממנה - ואין לך לאן. החכמה היא – לא לחפש איך לברוח! אלא, דווקא: לפחד, ואפילו – לרעוד מפחד, אבל, עם אבא שבשמים | רבי נחמן מברסלב זי"ע על פרשת בשלח (יהדות)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת בשלח

גם למרירות – יש גבול!

לאחר שירת הים בתופים ומחולות, בני ישראל מתחילים ללכת במדבר, ומגיעים למקום שנקרא 'מרתה', ושם:

"וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה... שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט - וְשָׁם נִסָּהוּ".

אומר מוהרנ"ת: "זֶה עִיקַּר הַנִּיסָּיוֹן לְכָל אָדָם, הַמַּתְחִיל לְהִתְקָרֵב שֶׁצְּרִיכִין לִסְבֹּל הַמְרִירוּת שֶׁעוֹבֵר עָלָיו".

אתה רוצה להתקרב לה' יתברך, ודווקא אז, מגיעים לך ניסיונות שלא חלמת עליהם... אבל, יש הבטחה:

"כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי - אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ" (ליקוטי הלכות, או"ח, הל' נ. ידים, ו', יח').

לכן, בליל הסדר עושים בהגדה חשבונות שונים, כדי להגיע ליותר מכות...

העונש – לפי המעשה?

הקב"ה לא מעניש מיד, מידתו ארך אפיים, כי אם האדם היה נענש מיד:

לאדם - לא היה בחירה!

כי הוא מבין שעוד רגע, הוא – ישלם על עונשו.

אבל, אם האדם מידי מתרחק מהקב"ה, הקב"ה מעיר את האדם עם יסורין, כדי לטהר אותו, הוא נותן לו:

'מכה' קלה יותר מחטאו, רק כדי - שיחזור אליו בחזרה.

הקב"ה אבא אוהב, ולא רוצה לתת 'מכה' לבניו, אבל, לפעמים אומר רבי נתן:

"כִּי הֲלֹא, אִי אֶפְשָׁר לְהִתְרַפְּאוֹת! כִּי אִם עַ"י - מְרִירוּת כַּנַּ"ל".

לפעמים - אפשר להירפא רק ע"י מכה, אבל:

הקב"ה הבטיח שלא יתן מכות קשות כמו שהיו במצרים, כי אם המכה היתה כפי ה'חטא', בני ישראל:

"לֹא הָיוּ יְכֹלִים לִסְבֹּל וְהָיוּ - לְאַחַר יֵאוּשׁ" – בני ישראל היו מתייאשים.

ברחמי ה' – תשובה קדמה לעולם

התשובה נברא לפני בריאת העולם, כדי שהאדם תמיד:

יוכל לעשות תשובה – ותקובל תשובתו!

אם הקב"ה מעניש את האדם - זה לטובתו, ורק לפי יכולת הסבול שלו, ורק – בחסד וברחמים, אומר מוהרנ"ת:

"וְלֹא יִשְׁלַח לָהֶם, כִּי אִם - כְּפִי יְכָלְתָּם".

לפעמים, העונש נראה כל כך קשה, ונראה לאדם שעוד רגע – קורה לו משהו... אבל: בדיוק אז – מתגלים כוחות הנפש שחבויים בו.

איך אומרים: 'עברנו את פרעה, נעבור גם את זה'.

תחזיק חזק – אני ה' רופאך

כאשר האדם מחזיק מעמד – הניסיון נגמר!

אין דבר שנמשך לעולם, אתה בחושך ונראה לך שלעולם אור היום לא יאיר! אבל:

"קץ שם לחושך" – הקושי והיסורין הם תמיד לפי כוחך, ותמיד יש להם סוף, וזהו:

'כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ' - "שֶׁאֲנִי ה', שֶׁאֲנִי רַחֲמָן גָּדוֹל! עוֹסֵק בִּרְפוּאָתְךָ".

הקב"ה עוסק ברפואת האדם - בכבודו ובעצמו, ולכן:

"בְּוַודַּאי לֹא אֶשְׁלַח עָלֶיךָ מְרִירוּת - כְּפִי מַעֲשֶׂיךָ".

כי יש הבטחה: "כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם":

לא אשים עליך, גם אם מגיע לך - לפי מעשיך.

מרגיש מרירות – ורוצה לברוח?

המרירות מרה - מרה מאוד! ואתה רוצה לברוח ממנה - ואין לך לאן.

החכמה היא – לא לחפש איך לברוח! אלא, דווקא:

לפחד, ואפילו – לרעוד מפחד, אבל, עם אבא שבשמים!

תחפש כמה דקות של ישוב הדעת, ותעורר את האמונה ובטחון, ותראה:

שכוחות הנפש שטמונים בך – מתגלים.

אבא לא מכה את בנו האהוב מעבר למה שיכול לסבול, הוא לא רוצה לשבור אותו, רק ליישר אותו, אבל:

איך זוכרים את הדברים ברגעי משבר? איך מחזקים לב נשבר?

כשאתה בימים ה'טובים' שלך, ואין לך ניסיון...

תשנן את ההבטחה – 'אני ה' רופא.

יש אמונה – לא אכנע!

מרירות, פחד וחרדה, מתח ופחד קיומי, ואיה מקומי?

הקרקע נשמטת תחת רגלך, ודווקא זה – מרים אותך!

שכמריר, בדיוק אז – אתה מתחיל להתרומם!

חזק את התקווה והאמונה, כי האמונה תביא – לשמחה.

כששמחים, גם אם קצת מר לך – המרירות איכשהו עוברת...

לא לתת לאף אחד לייאש אותך, כולל - אתה את עצמך!

ואז, תרגיש לאט לאט - שבתוך המרירות יש גם מעט מתיקות.

מחשבות טובות... מחזקות את האמונה ותקווה, ואתה מסוגל:

לשתף את הקב"ה בכל מה שקורה לך - תתפלל תתחנן ותבקש.

הקב"ה מחכה שתספר לו מה עובר איתך, כי הוא:

רוצה לחלוק איתך את צערך – מאוד שווה!

כל מרירות מגיעה בהשגחה פרטית - אין טעויות, היא לטובתך ותחלוף במהרה, רק: אל תיפול לתהום הייאוש, רק תדע מה לעשות איתה...

'יונתי בחגווי הסלע' – מה עושים?

המדרש על הפסוק מספר: "יונתי בחגווי הסלע" – היתה יונה שברחה מהנץ, ובבריחתה, הלכה להתחבא בנקיקי הסלע, ושם היא פוגשת נחש, ואין לה לאן לברוח... והקב"ה כביכול אומר: 'נראה למי היא תפנה'.

משהו לא מובן - ליונה אין אופציות... ברור שהיא תפנה לקב"ה!

אם התוצאה ידועה מראש, אז – למה צריך מבחן?

התשובה – זה לא מבחן מהסוג שאתה מכיר, המבחן הזה:

נועד להוכיח לך - עצמך, שבמצב הזה אתה פונה לקב"ה.

הקב"ה הכניס אותך למצב 'ביש', כדי לחלץ ממך את - האמת שלך בעל כורחך!

לכל אחד יש את רגעי המצוקה והלחץ, שאז, הוא צועק – בכנות.

והוא משחרר את התפילות והמילים הכי אמיתיות שלך, והקב"ה שומע ומאזין:

"עימו אנוכי בצרה, אחלצהו ואכבדו – ואראהו בישועתי" – וישועתך באה.

אתה נושע ונרגע, ולא מאמין שמהפה שלך יצאו כאילו דיבורים...

בשעת מצוקה, האמת הפנימית שלך – יוצאת לאור.

דווקא השעות הרגילות של חייך, הם – רגעי ההסתרה שלך.

בשעת מצוקה – אתה מוציא את הדיבורים שבאמת נמצאים בלבבך!

וברגעי ההסתרה - האמת שלך מתגלה ונחשפת גם לך!

עוד תירפא ברחמים – יש הבטחה!

אל תדמיין את ה'תסריט' הכי נורא... הוא יכול להיגמר לפני, כי:

הסיוט חייב להיגמר לפי שיגמר לך כח הסבל, וזה אומר מוהרנ"ת:

"כְּפִי יְכולְתְּךָ בְּאֹפֶן - שֶׁתִּסְבֹּל וְתִתְרַפֵּא".

צריך להתאמן על האמונה ובטחון בה', ולזכור:

הקב"ה נמצא איתך עימך ואצלך, גם בזמן שהוא - מעניש אותך.

שא עיניים למרומים, ותבקש - הכל ברחמים, אומר מוהרנ"ת:

"אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ, וּבְוַודַּאי - אֲרַפֵּא אוֹתְךָ כָּרָאוּי".

וישועת ה' כהרף עין, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר