רבי נחמן על הפרשה

פרשת נגע הצרעת מלמדת אותנו: לרחמי השם - אין גבולות

גם הצדיקים מנהלים מלחמה קשה עם יצר הרע, יצר הרע מזערי ולא מורגש, ממש כמו - 'נגע'.ואם ימשיך לחשוב שהוא צדיק מושלם: ולא יתקן את ה'נגע', הוא – ישאר בטומאתו!הגדול מחברו – יצרו גדול עליו | מתורת רבי נחמן מברסלב על פרשת תזריע (יהדות)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת תזריע

לרחמי ה' - אין גבול!

פרשת נגע הצרעת מלמדת דבר נפלא:

אדם מגיע לַכֹּהֵן עם נגע בהיר כגריס, והכהן - מטמא, ואדם אחר מגיע לכהן, כשכולו פורח נגעים "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן" והכהן – מטהר, איך יתכן?

רבי נתן מגלה סוד נפלא בליקוטי הלכות:

גם מי בתחתית הירידה או הטומאה, יש לו פוטנציאל - להגיע לטהרה.

לצדיקים יש יצר הרע?

יש אנשים שנראים צדיקים 'טהורים' שהגיעו לדרגה גבוה, וסביר שנותר בהם עוד איזה נגע אחד בהיר "כִּי פָּסְקָה זֻהֲמָתָן".

נראה שהם שברו לגמרי את יצר הרע, והם מושלמים, ואין להם עוד מה לתקן את עצמם, אבל, דווקא מי שהגיע לדרגות גבוהות, יש בו עדיין איזה:

יצר הרע מזערי ולא מורגש, ממש כמו - 'נגע'.

ואם ימשיך לחשוב שהוא צדיק מושלם:

ולא יתקן את ה'נגע', הוא – ישאר בטומאתו!

הגדול מחברו – יצרו גדול עליו

גם הצדיקים מנהלים מלחמה קשה עם יצר הרע, אומר מוהרנ"ת:

"מִלְחָמָה גְּדוֹלָה עִם הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת: מַלְאָךְ הַקָּדוֹשׁ, בְּחִינַת: גְּבוּרוֹת וְדִינִים".

וכמה שהצדיק זוכה יותר לשבור את יצרו, כך הוא:

זוכה - להמתיק מעליו את הדינים.

אבל, אם הצדיק לא מכיר ב'נגעיו', הוא:

לא יגיע לדרגות יותר גבוהות שיכול להגיע.

'נפלתי' – אבוד, אין לי תקנה?

מי ש'נפל' לדברים לא טובים, חושב בליבו:

שאין לו יותר שום תקווה לשוב לה' יתברך.

והוא - טועה ובגדול! ורבי נתן מגלה לו את - 'הפתעת' חייו!

הקב"ה נמצא עם כל אחד, גם במקום - הכי נמוך ושפל, במטרה להוציא אותך משם, אבל, אף אחד לא מבין את דרכי ה' והנהגתו, ולכן:

גם אדם שהגיע למקום הכי נמוך, עדיין יש לו - תיקון וטהרה!

"אֵין קֵץ וּגְבוּל לֶאֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ" – וגם אין קץ לדרגות שהקב"ה מאפשר לכל אחד להגיע.

כל אחד צריך לחקוק על לוח ליבו, שהקב"ה נמצא איתו גם במקומות הכי נמוכים וטמאים:

"כִּי מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה".

אין מקום ש'נעלם' מה' יתברך

הקב"ה מחיה ומקיים את כל הבריאה, ולכן, הוא נמצא בכל מקום, והכל נעשה בהשגחה פרטית מדויקת, ואומר מוהרנ"ת:

"אֵין מָקוֹם וְאֵין טֻמְאָה - שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִמְצֹא גַּם שָׁם אֶת ה' יִתְבָּרַךְ"!

ודווקא, כשהאדם מגיע למקום הכי נמוך, והוא מבין:

אין לו עוד לאיפה לרדת, ואז - הס"א רוצה לגמרי לבלוע אותו.

דווקא זה - הרגע ה'מכונן' שהקב"ה מרחם עליו:

"וְשׁוֹלֵחַ לוֹ טָהֳרָה וְסִיּוּעַ מִלְּעֵלָּא"!

במעמקי התהום – מתנוצץ יהלום

הדיבור של רבי נתן, מזכיר את אירועי שמחת תורה...

אומר רבי נתן, שדווקא במקום הכי טמא:

מתנוצצת לאדם ידיעה ברורה שהקב"ה איתו!

וכל מי שחווה זאת - יעיד על כך.

ודווקא משם - האדם זוכה לסיוע, ומתחיל לעלות, אומר מוהרנ"ת:

"כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ, וְלָשׁוּב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ".

ואף אם הוא לא לגמרי מצליח לשוב לקב"ה, הקב"ה עוזר לו:

שלא יאבד לגמרי בטומאה.

"אהבת עולם אהבתנו" – כולנו, ומכל מקום!

"אהבתי אתכם אמר ה'" - הקב"ה אוהב כל אחד מישראל, ורחמיו ורחמנותו גדולים מאוד מאוד, ולכן:

"לֹא אָמַר ה' לִמְחוֹת שֵׁם יִשְׂרָאֵל" - הקב"ה אוהב את עם סגולתו, מרחם וחומל על כל אחד מישראל 'באשר הוא שם', כי כל מטרת בריאת עולמו היא להיטיב לברואיו, וקל וחומר לכל יהודי, כי:

כל יהודי הוא - נזר הבריאה, בלי שום קשר למצבו הרוחני!

ולכן, גם אם אדם מגיע למקום הכי נמוך, התורה מעידה:

"כִּי יִרְאֶה כִּי אָזְלַת יָד וְאֶפֶס עָצוּר וְעָזוּב וְכוּ'".

הקב"ה יורד לאדם, כדי - להעלות אותו משם, ועל זה נאמר:

"רְאוּ עַתָּה, כִּי אֲנִי - אֲנִי הוּא".

תכלית הירידה להגיע – לתכלית העלייה

לפעמים דווקא כשאדם מגיע לתכלית הירידה, משם הוא:

"תַּכְלִית הָעֲלִיָּה, וְנִמְשָׁךְ עָלָיו - טָהֳרָה וְתִיקּוּן, מִמָּקוֹם שֶׁנִּמְשָׁךְ עָלָיו".

לא ניתן להבין את השכל האלוקי, כי:

"אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר".

תפסיק לחפש להבין דרכי ה' - תתחיל להאמין!

הקב"ה מבקש שתפתח לו פתח קטן, והוא יפתח לך את כל השבילים להגיע אליו.

הקב"ה הכין עבורך - אוצרות נפלאים!

ירדת? זה הזמן - להתחיל לעלות!

שנזכה, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר